Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ih 624 - 69 växellådsproblem.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Swedturn (trådstartaren)

#1 » 22:06:51, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Min traktor går bara på "lågväxeln. Det finns tre lägen. Kryp, låg och hög. Spelar dock ingen roll vilket läge man väljer, det blir låg i alla fall. Har lyft av locket på växellådan men blir inte klokare för det. Det man påverkar med spaken, är en stång som ser ut att gå genom ett ventilpaket med tre anslutningar, varav två försvinner ned i lådan. Hur går jag vidare?
Tack på förhand
Micke i Borlange
Swedturn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:01, 10-02-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih624
Ih523



Stridis2

#2 » 22:47:08, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du helt säker på att du har tre olika växlar, kryp / låg / hög? De 624:or jag sett har alla haft tre olika växelspakar. En (den i mitten) med fyra olika hastigheter (inget konstigt där), en (längst till vänster) med hög / låg / fram-back, samt agriomatic-lådan som sitter längst till höger bredvid instrumentpanelen. Agriomatic-spaken har fyra lägen, längst fram är just agriomatic-läget, därefter friläge, normalläge och längst bak ett återfjädrande friläge.
Agriomatic-spaken har olika funktion beroende på vilket läge fältväxelspaken (den längst till vänster, osäker på namnet) ligger i. Ligger den i högväxel så fungerar agriomatic-spaken som högväxel framåt och lågväxel bakåt.
Ligger den i lågväxel så fungerar agriomatic-spaken som lågväxel framåt samt högväxel bakåt. Denna högväxel är lika snabb som motsvarande vänstra spaken i hög och argiomatispaken i låg. Enkelt, eller hur? :mrgreen: Det finns alltså 12 olika växlar framåt.

Nu kommer vi till det roliga. Med fältväxeln liggande i fram-back-läge så fungerar agriomaticspaken som riktningsväljare. Framåt på agriomaticspaken så går traktorn framåt, bakåt så går traktorn bakåt (i en högre hastighet än framåt).
Agriomatic-spaken kan manövreras utan att trampa ner kopplingen oavsett vilket läge de andra växelspakarna ligger i.

Först och främst, vilken spak är det du säger har tre hastigheter? Är det som jag misstänker agriomatic-lådan så är det första jag hade kollat hur oljan ser ut (om där finns spår av havererade lameller), därefter mätt hydraultrycket på lådan. Sedan hade jag hoppats att någon större växellådsexpert än jag hade hoppat in i den här tråden. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Swedturn (trådstartaren)

#3 » 22:57:21, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för ditt utförliga svar.
Det var säljaren som så att spaken längst till vänster har funktionerna, kryp, låg och hög.
Efter att ha talat med säljaren blev han osäker?
Så då är det bara att plocka ihop grejerna igen antar jag, suck.
Swedturn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:01, 10-02-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih624
Ih523

Stridis2

#4 » 23:13:32, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får traktorn att fungera bra, för bortsett från avsaknaden av servostyrning så är det en riktigt trevlig traktor. Lycka till, och glöm inte att redovisa resultatet i ord och bild! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se