Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM Boxer 350

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

AN (trådstartaren)

#1 » 20:10:14, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insåg idag att det nog finns glykol i oljan :sad:
När jag kollade frysskyddet före vintern, såg jag att nivån var lite låg. Tänkte att jag får hålla koll på slangar, och yttre läckage.
Fick för mej att starta den idag. Kollade oljan. Såg fin ut. Kanske lite högre nivå än jag trodde, men var lite osäker på om jag kanske hade fyllt lite mycket vid senaste bytet.
Startade så den fick gå en stund, sedan tänkte jag att det nog är lika bra att kolla oljan igen, i fall det kanske hade varit kylarvatten i botten av tråget.
Och oljan var nu grå :sad:
Kollade senare ned i ventilkåpan, tyckte jag såg någon droppe på vipparmen, smakade och iaf så inbillade jag mej att det var lite sött.
Bubblar inget i kylarvattnet.
Har ju varit frysskydd i den så jag tror ju inte den frusit sönder.
Går topplockspackningen bara sådar?
Erjat sönder i motorn av nån anledning.
Sjunkna foder, så borde det väl bli bubblor i kylaren? Och kanske inte heller vattenblandad olja,
Vill gärna ha den kvar, så det kanske får bli lite långvila på den, om det blir besvärligt och/eller dyrt att reparera den.
Ja ja alltid är det något.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Ivar Risslén

#2 » 20:29:40, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara någon fodertätning som har börjat att läcka. Undvik att köra med den till du har kollat om det är glykol i oljan. Om du låter den stå ett tag så kan du öppna lite försiktigt på oljepluggen och kolla om det kommer ut någon vattendroppe som har lagt sig i botten.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

AN (trådstartaren)

#3 » 22:44:01, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det kan vara någon fodertätning som har börjat att läcka. Undvik att köra med den till du har kollat om det är glykol i oljan. Om du låter den stå ett tag så kan du öppna lite försiktigt på oljepluggen och kolla om det kommer ut någon vattendroppe som har lagt sig i botten.


Får ta och göra det.
De blir torra och dåliga förr eller senare de eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#4 » 23:44:00, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ta tag i detta nu.
Jo det kom ganska mycket mer än en droppe, när oljepluggen öppnades.
Men hur kan jag säkerställa att det är fodertätning, och inte spricka eller frätskada i block/topp.
Av med tråget och trycksätta kylsystemet? :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magirus

#5 » 08:30:21, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, de rådet har iaf jag fått. :shake_hands:
magirus
 

AN (trådstartaren)

#6 » 16:58:18, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn tvättad med hetvattentvätt, så att det är rent runt motorn nu.
Börjat med demontering av delar runt omkring motorn.

Några frågor bara innan demontering av motor börjar.
Om fodren ser bra ut kan man då bara byta kolvringar? Eller passar kolvringarna man köper nu de moderna eftermarknadskolvarna?
Eller är kolvarna man köper nu exakta kopior av originalen?

Brukar man alltid ta ur spridarhylsorna och byta dem och o-ringen, när man har bort toppen?

Finns de lager att köpa om veven måste slipas? Har det inte varit brist på ÖD lager till dessa motorer?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se