Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hjälp med förslag på ny traktor

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

lyckelid (trådstartaren)

#1 » 14:01:00, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har kommit fram till att jag har inte tid eller ork att meka med mina gamla traktorer längre. Det är i princip 1 användning och sen är det viss mek som krävs (Stort som smått)
Därför säljer jag nu av min traktorgrävare och min Super major och tänker mig köpa något mindre, smidigt som gärna är ganska mordernt.
Har inte jättebråttom utan vill att det ska bli rätt maskin denna gång. Har inga märkespreferenser.

Användningsområde:
1. Snöskottning. Har en liten gård så gärna lastare så jag kan lyfta undan snön. Sen 1km att röja med plog.
2. Lyfta pallar och annat med pallgafflar. Typ vedpallar
3. Röja i skogen. Kunna ta sig fram ok mellan stubbar och träd.
4. Plöja. Har en 2skärig delfinplog
5. Slåtterkross

Saker som har stört med befintliga traktorer
1. Ingen värme/ öppen hytt
2. Inget servo och traktorgrävaren är alldeles för stor för min lilla gård
3. Gamla maskiner som går sönder ofta
4. Dåliga bromsar
5. Dålig belysning
6. Klent kraftuttag (Slåtterkrossen framförallt)

Prisklass:
Bättre att det passar mitt behov än är jättebilligt. Inte mer än 150 000 skulle jag nog ändå säga.

Vilka märken/typ/modeller ska jag lägga bevakning på tycker ni?
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII



johaniskogen

#2 » 14:11:02, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mindre valmet, typ 405-705 låter lämpligt, dom bör ligga i din budget me
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

lyckelid (trådstartaren)

#3 » 14:42:46, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Det såg vettigt ut. Hur fungerar modellkoden mot storleken? Såg en 605 men den såg ut att vara mindre än en 405.

Jag räknar med mycket få timmar per år men dom ska vara problemfria. Kanske max 50 timmar per år. Kan det vara någon idé att titta på nyare traktorer av billiga märken eller är det ändå bara pengar i sjön? Förtsår om dom inte håller för en lantbrukare men för en som använder den så lite som jag gör kanske dom fungerar bra? Såg en traktor av märket foton som låg ute nu för 130kkr och det man får då är ju en ganska ny traktor.
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII

Rento84

#4 » 15:26:33, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmets modelbeteckningar är ganska logiska. Större nummer, större traktor. :smile:

Valmet 305-405, 205-555, 365-665 är alla ganska likvärdiga traktorer, alla trecylindriga förutom 665.
Finns större ur samma serie som t.ex. 605 som är en helt annan traktor än 405 fast de är, hur man nu ska säga, är ur samma serie.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

lyckelid (trådstartaren)

#5 » 09:44:39, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu var traktorgrävaren såld så nu närmar det sig med inköp av ny traktor.

Har endel aspiranter som ligger ute nu och det verkar ju finnas ett par John Deere i min prisklass som har 4wd och lastare. Det är tidiga 80-tal bland annat en 2040s som gått knappt 5000timmar.
Några åsikter om dessa vad man ska kolla efter osv?
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII

Johnj-e

#6 » 14:59:32, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst att den har mekaniska fyrhjulsdriften senare modeller i 40-serien har även bättre svängradie än de tidiga. Kolla så hydralik fungerar som det ska. Finns ett rör i växellådan som kan brista. Kolla så fyrhjulsdriften kopplar ur ordentligt, sitter en slitring som bidrar till urkoppling av fyrhjulsdriften, är den sliten är framhjulsdriften i konstant.
John deere med gula tak är ofta snikigt utrustade, leta efter ett välskött exemplar så har du en bra traktor!
Annars är de väl som med andra traktorer/fordon, dvs: kolla så motorn inte blandar vätskor, att den startar lätt varm som kall, att körkoppling inte slirar eller beter sig konstigt (större risk för dålig kona på en lastartraktor) ä, elsystemet är väl inte världsklass på JDs SG2 hytt.
Annars tycker jag personligen att John deere ur 40 och 50-serien är mycket trevliga traktorer, lättkörda, smidiga och bra komfort.
En 2040/2140/2650/2850 räcker gott och väl till de du tänkt ga den till. 1640 är något klenare men räcker garanterat också till för att dra en 1,80 slåtterkross
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

lyckelid (trådstartaren)

#7 » 10:30:33, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Först och främst att den har mekaniska fyrhjulsdriften senare modeller i 40-serien har även bättre svängradie än de tidiga. Kolla så hydralik fungerar som det ska. Finns ett rör i växellådan som kan brista. Kolla så fyrhjulsdriften kopplar ur ordentligt, sitter en slitring som bidrar till urkoppling av fyrhjulsdriften, är den sliten är framhjulsdriften i konstant.
John deere med gula tak är ofta snikigt utrustade, leta efter ett välskött exemplar så har du en bra traktor!
Annars är de väl som med andra traktorer/fordon, dvs: kolla så motorn inte blandar vätskor, att den startar lätt varm som kall, att körkoppling inte slirar eller beter sig konstigt (större risk för dålig kona på en lastartraktor) ä, elsystemet är väl inte världsklass på JDs SG2 hytt.
Annars tycker jag personligen att John deere ur 40 och 50-serien är mycket trevliga traktorer, lättkörda, smidiga och bra komfort.
En 2040/2140/2650/2850 räcker gott och väl till de du tänkt ga den till. 1640 är något klenare men räcker garanterat också till för att dra en 1,80 slåtterkross


Tack för det! Fick av någon anledning inte notifiering att jag fått ett svar så därav att det varit lite tyst.
Ska försöka åka och kolla på denna maskin och den har vad jag kan se.

Har också span på en JD 3130 2WD -75 med ganska mycket tillbehör och naturligtvis en helt annan prisklass. Det är ändå intressant för det är en stark maskin och ser ut att vara i mycket bra skick. Jag har klarat mig med 2WD hittills och bara fastnat en gång :D
Ska försöka kolla på den med och se hur det känns men det är under halva priset och då kan jag förutom 2skopor och pallgafflar som följer med införskaffa mig vikplog och en kärra och antagligen fortfarand ekomma billigare undan.

2 personer gillar det här inlägget.
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII

lyckelid (trådstartaren)

#8 » 13:58:22, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte John Deere-maskinen. Finns endel att fixa men inget akut så nu blir det köra av och lyfta undan allt tungt som ligger utspritt här och var på gården :D
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII

Fosson

#9 » 14:16:15, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis.
Vilken av dom köpte du?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

lyckelid (trådstartaren)

#10 » 14:20:55, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Grattis.
Vilken av dom köpte du?

Tack!

Det blev 3130 2wd. Tror det kommer att fylla mina behov med råge. Det är ju en rätt stor traktor att ha som gårdstraktor visserligen men den kommer å andra sidan alltid räcka till när det gäller motorkraft.

2 personer gillar det här inlägget.
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se