Nordenstjerna skrev:Stridis, du menar att det GÅR att köra förståndigt??
Trodde faktiskt att det knappt var möjligt att inte köra sönder underlaget med en skidder? Hur gör man det?
Planera körningen!
Inga skarpa svängar. Att vända på en femöring är kul, men det är inte snällt mot vare sig maskin eller underlag. På snö / is ha det inte så stor betydelse, men på gräs är det desto viktigare. Har man för smala
däck mot vikten så får man märken, strunt samma vilken maskintyp man har. Men med rätt däck-viktförhållanden slipper man tryckmärken. En hårdare packad gräsmatta hjälper givetvis till också. Man måste hela tiden beräkna var man har tyngdpunkten. Har man tom
lastare så ligger svängcentrum mellan bakhjulen, men ju mer last desto längre fram flyttar sig svängcentrum. Hemligheten att inte köra sönder underlaget är alltså att svänga så lite som möjligt, och när man svänger göra det i mjuka böjar istället för tvära kast.
Blanka eller nästan blanka däck ger större anläggningsyta än kraftigt mönstrade. De glider mycket lättare över gräset när man svänger jämfört med grovmönstrade som river upp vid svängning.
Vid körning i mjukt underlag så har man massvis med fördel med grovt mönster, men då ger det också mycket märken.
Vid vinterkörning så är det kedjor som gäller. Inte bara tvärlänkade, helst någon form av kryss- eller rombform. Med kedjor så är dåligt mönster en fördel. Med för grovt mönster så glider kedjan in i mönstret istället för att ligga mellan däck och underlag.
Se till att kedjorna får plats mellan däck och maskin. Min har vändbara fälgar. Byter man plats på höger och vänster
hjul får man fortfarande mönstret på rätt håll men 10 cm bredare spårvidd och gott om plats för kedjorna. Jag kör bara med kedjor på bakhjulen, men skulle jag ploga en så brant backe hade jag nog önskat kedjor på alla fyra hjulen. Plogat neråt och backat uppför. Det är lätt att vända med en kompaktlastare, men den är mycket baktung utan last, och lutar det uppåt förskjuts tyngdpunkten bakåt på ett otrevligt vis. Backar man uppför får man större vikt på framhjulen, så det är därför jag rekommenderar kedjor även fram.