Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Same Antares drar olja och ryker

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

RoXa (trådstartaren)

#1 » 20:58:39, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn har rullat på gården sedan den var ny 1990 och har i det stora hela gått mycket bra. Den har en luftkyld 6:a utan turbo som gått ca 4500h och den känns stark och är bränslesnål. Problemet är att den drar olja och ryker ur avgasröret vid lättare till tyngre belastning. Det bolmar även friskt ur vevhusventilationen när motorn har nått sin arbetstemperatur. Se filmsnutt här, https://www.youtube.com/watch?v=jAMQrobBqM8.

Lite åtgärdshistorik:
För 4 år sedan hade vi en mekaniker till att byta en av cylindrarna då den blivit utsliten pga en trasig spridare (blev ersatt av en ny) som tvättat bort oljefilmen i cylindern. Vid detta tillfället kollades alla cylindrar och övriga var ok. Oljeåtgången har sedan dess ökat år för år och nu går det åt ca 1L/h.

Idag plockade jag ur alla spridarna och rengjorde dem med en liten nål. Provtryckte dem och de låga alla med ett öppningstryck om 165-180 bar med fina strålar. Testade också att hålla trycket 10% lägre än öppningstrycket för att kolla så att de inte läckte, och alla var ok.

Blåste även rent förfiltret till luftrenaren, men det påverkade inte problemet märkbart.

Vad är nästa steg i felsökningen? Vill helst inte klyva motorn om jag inte måste.

Steg jag kan komma på:
1, Komptesta samtliga cylindrar. Har dock bara en simpel komprovare som man måste hålla emot spridarhålet. Fungerar en sådan?
2, Byta alla diesel-filter. Alltid bra, men borde väl inte påverka problemet?
3, Öppna oljefällan till vevhusventilationen och se så att den inte är tät. Med tanke på hur mycket den ryker så känns den ju inte precis tät. Sitter galet illa till i motorrummet dästutom.

Förslag på felsökning mottages tacksamt!
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84



bonnen513

#2 » 21:12:54, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kunna börja med att lossa avgasgrenröret och se vilken cylinder det kommer olja ur/ryker
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#3 » 22:39:07, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, dom där motorerna har ju lösa cylindrar/toppar och kan plockas var för sig så klyva motorn skall nog inte behövas. Bonnens förslag är en väldigt bra början. Kan vara så att den helt enkelt är sliten i cylindrarna? Den är ju luftkyld, har det varit något problem med kylfläkten och dess drivning (rem?) Om dom går för varma pga utebliven kylning/fullt med skit i kylflänsarna mm så dels slits loppen och kolvringarna hårt och dels tappar kolvringarna spänsten. Jag tror oljeringen ger upp först så förmodligen startar den fint oavsett. Skall du komptesta så måste du ha en riktig testare för just dieselmotorer. Den bör klara +40 bar och måste skruvas fast på plats inför testet. Sen den här cylindern som monterades, var det en originalcylinder eller sk. pirat eller kanske en begagnad? Hur ser den ut i kylflänsarna idag?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

RoXa (trådstartaren)

#4 » 11:34:20, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för återkopplingen! Bra förslag med att ta av grenröret, ska testa det till helgen.

Mig veterligen har den inte gått varm, och det är i huvudsak jag som har kört den genom åren, men den har helt klart gått många tunga timmar framför harven. Svårt att bedömma om en luft/oljekyld motor går varm annat än via temp.mätaren som bara gett utslag en gång, och då i den gröna sektorn. Alltså inte pålitlig.

Kylflänsarna är rena (förutom på ett litet ställe där det läckt små mängder motorolja) och har blåsts rent regelbundet.

Den startar lätt och går bra på tomgång utan att ryka ur avgasröret. Har dock fått för mig att det ryker i bland när man vänder på gårdsplanen. Troligen pga att det går tyngre då eller att oljan pressas åt något ofördelaktigt håll inne i motorn.

Cylindern som byttes ersattes av en ny original cylinder. Den är ren och fin och färgen är fortfarande intakt. Traktorn har not inte gått mer än max 200h sedan den byttes.

Angående komptestare, finns det någon beprövad och vanligt förekommande modell att köpa någon stans? De jag tittat på verkar vara anpassade för små-dieselar med gängade spridare.

Är det någon som vet om man kan byta en cylinder utan att plocka ur staken? Alltså jag tänker mig att man kanske kan montera av toppen och sedan lyfta cylindern rakt upp och låta kolven sitta fast i staken.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Janson1

#5 » 14:12:35, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom deutztmotorer jag har kommit i kontakt med är "bara" att lyfta topplock, sedan cylinder, vill man ta av kolven så är det kolvbulten som skall ut...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Gjutarolle

#6 » 14:28:36, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om deutz motorer men låter som någon cylinder är dålig,,

Rent spontant skulle jag aldrig våga köra utan tempmätare, speciellt inte en luftkyld när man inte kan känna på vattenslangar samt tydligt se om den kokar
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

MN

#7 » 15:00:57, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

och ni är säkra på att det är en Deutzmotor av denna årgång?
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#8 » 15:05:55, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det överhuvudtaget finns tempmätare på en luftkyld diesel, så sitter givaren ofta i en av topparna. Så det är alltså bara temperaturen hos en topp som mäts. Om det inte finns tempmätare, så brukar det finnas en termokontakt kopplad till antingen en varningslampa eller fordonets tuta. Det kan också finnas en rembrottskontakt för fläktremmen, som även den är kopplad till tutan.

Ett par ytterligare felsökningstips:
Lossa överfallsmuttern på ett spridarrör i taget medan motorn går, och kolla om gången påverkas på samma sätt oavsett vilken cylinder som blir utan bränsle.
Stänk vatten på grenröret när motorn nyss har gått med belastning, och kolla om alla avgasportar verkar lika varma eller om någon avviker. Har man en IR-termometer kan man givetvis kolla med den, om man inte tycker det är fusk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gjutarolle

#9 » 19:23:48, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar väl ha oljetemp mätare istället ? :klia:
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

bonnen513

#10 » 21:46:14, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Same motor i den.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

RoXa (trådstartaren)

#11 » 22:08:54, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tidsbristen är total blev det till att lämna in traktorn hos den lokala traktormecken för komptest. De började med att justera ventilerna och det visade sig att ventilspelet var för litet på två cylindrar. Testet gav sedan att alla cylindrar låg inom 23-24 bar med varm motor. Med olja i loppen låg de i intervallet 25-26 bar. Enligt service manualen ska det ligga på 25 bar, så komptestet sa inte så mycket mer än att motorn är normalsliten.

Hur som, 2:a cylindern har lite ytrost på utsidan, något jag inte lagt märke till innan. 2:an var också en av cylindrarna med för litet ventilspel och det noterades också att 2:an var rejält varm efter varmkörningen. Via okulär inspektion genom spridarhålet i toppen så såg de att förbränningsrummet var täckt av motorolja. Av med grenröret och mycket riktigt kunde man se genom avgasporten att avgasventilen var riktigt sölig. Även de andra avgasventilerna var lite söliga av motorolja. 2:an har troligen gått varm när den blivit matad av både diesel och motorolja. Tycker även att den har gått hårt på en cylinder med ett knackande ljud, men avfärdat det som inbillning. Troligen är det samma cylinder som spontantänder på motorolja.

Så, 2:a cylindern ska nu rivas ner och troligen blir det ny kolv, cylinder och ventilsäten där. Alla topparna får av för att byta ventilstyrningar och inslipning av ventilerna.

Ska bli spännande att se hur illa det är när det kommer i sär.

3 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#12 » 09:16:53, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hög tid att återkoppla hur det gick.

Bild

Här ser man den problematiska cylindern. Den fick bytas mot en ny.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#13 » 09:18:16, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

När kolven kommit ut ser man tydligt att oljeringen är helt förstörd. Även här fick det bli nya grejor.
Senast redigerad av RoXa 12:26:38, 31-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#14 » 09:18:45, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#15 » 09:19:38, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se