Sida 3 av 4

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 09:08:33, 25-05-2019
av Gjutarolle
Fick nys om att fifo traktordelar ligger ju i jönköping, så ringde till dom om hylsa till 4wd samt matarpump som började läcka kraftigt under vårbruket, och det fanns både hemma och va billigare en olssons + man slipper frakten så där kommer jag handla i framtiden :thumme:
Dom medelade oxo att största anledningen till att hylsan havererar är för att framaxelbussningarna är utslitna så framaxlen glappar, och efter konstaterande så gör min det med!
och det stämmer även in på att jag hörde något ljud när jag lyfte upp plogen och framänden lättade..


Bild

några blandade bilder ifrån vårbruket kommer med, och ett av alla lass med rötter som plöjts upp,,



Bild

Raka fåror sa han :skratta3:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 12:24:55, 09-11-2019
av Gjutarolle
sommaren har mest bestått av lite vallskörd och nu lite plöjning med traktorn, fixat lite med traktorn med så som att bytt bussningar i framaxlen och bytt hylsan till 4wd, monterat led belysning framåt, bakåt och åt sidorna, bytt alla hydrauluttag bak som läckte både med och utan slang monterad,
håller även på bygger maskinhall till alla leksaker :thummar:

lite maskinhall
Bild
Bild
Bild

lite traktorbilder


Bild
Bild
Bild

då jag även gillar den nya fronten mer och dessa fula extraljus gör inte fronten bättre så har jag moderniserat karossen lite, love it or hate it..

Före
Bild

Efter
Bild

lite plöjning och plogmek, då stödhjulet inte viljat slå runt så gjorde jag först ett test med bara svetsa på vikter (Bultar) på lås pinnarna, det funkade 8/10 gånger vid vändning, monterade sedan en fjäder med och nu funkar det 10/10 ggr, kanske räcker med fjädern men viktern får sitta kvar endå


Bild
Bild

Fick lite nya spetsar och skär :eat:
Bild

dem åkrarna som inte plöjde i våras valde jag nu att tallriksharva för att skära sönder grässvålen samt lite rötter, passa då bra att det va minus i veckan när jag plöjde eftersom det va ganska klabbigt på dessa åkrar, räknade dock inte med snö i slutet men va lite trevligt endå :mrgreen:
Bild

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 12:43:55, 09-11-2019
av Mattias_E
Trevliga bilder och beskrivningar. Har alltid "gillat" dessa traktorer, snygga på något udda sätt. :thummar:

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 15:17:40, 09-11-2019
av Göran Ekman
Dom där är nog lite underskattade. En efterföljare 110/90 överlevde väl några nyare generationer Fiat och New Holland . Det tråkigast var väl att dom rostade.
Alltid roligt med återkopplingar i trådar.
Göran i i Björnarbo

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 15:33:39, 09-11-2019
av Tobbe G
Snyggt. Du har fått ihop en liten maskinpark. Hur mycket mark brukar du?

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 15:50:07, 09-11-2019
av Gjutarolle
Göran Ekman skrev:Dom där är nog lite underskattade. En efterföljare 110/90 överlevde väl några nyare generationer Fiat och New Holland . Det tråkigast var väl att dom rostade.
Alltid roligt med återkopplingar i trådar.
Göran i i Björnarbo

Ja de är dom verkligen, störtsta problemet är att dom väger lite för lite till effekten motorn ger, 110-90 är en helt fantastisk traktor! men dem behöver lite justering av dieselpumpen för att visa sitt rätta jag! :mrgreen:

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 15:50:37, 09-11-2019
av Gjutarolle
Mattias_Edeslätt skrev:Trevliga bilder och beskrivningar. Har alltid "gillat" dessa traktorer, snygga på något udda sätt. :thummar:

dem är vackra att titta på :mrgreen: :thumme:

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 15:52:11, 09-11-2019
av Gjutarolle
Tobbe G skrev:Snyggt. Du har fått ihop en liten maskinpark. Hur mycket mark brukar du?

ja det har börjat fylla på lite faktist! nästa är nog en 800 aktiv nu till spannmålen i höst!
det är ju slätta här i småland så hela 5ha uppdelat på 6 åkrar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 16:08:04, 09-11-2019
av Tobbe G
Då är maskinparken rätt rejäl om man ser till arealen då. Men det går ju åt lite kapacitet när man bara har lediga stunder till å köra på.
800a tröskan tycker jag är en bra å smidig tröska när man inte har så stora arealer å köra på.

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 16:10:28, 09-11-2019
av Göran Ekman
Gjutarolle skrev:
Göran Ekman skrev:Dom där är nog lite underskattade. En efterföljare 110/90 överlevde väl några nyare generationer Fiat och New Holland . Det tråkigast var väl att dom rostade.
Alltid roligt med återkopplingar i trådar.
Göran i i Björnarbo

Ja de är dom verkligen, störtsta problemet är att dom väger lite för lite till effekten motorn ger, 110-90 är en helt fantastisk traktor! men dem behöver lite justering av dieselpumpen för att visa sitt rätta jag! :mrgreen:

Var lite vanlig här runt att 110- 90 fick ett turbo aggregat och pumpjustering. Men jag gillade inte den sista som var NH blå, den traktorn passade inte mina ögon i blått. Visst måste det väl gått att vikta upp dom vid behov?

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 16:33:01, 09-11-2019
av Gjutarolle
Tobbe G skrev:Då är maskinparken rätt rejäl om man ser till arealen då. Men det går ju åt lite kapacitet när man bara har lediga stunder till å köra på.
800a tröskan tycker jag är en bra å smidig tröska när man inte har så stora arealer å köra på.

jo den är väl lite överdimetionerad :mrgreen: men sedan blir de oftast köp när man springer på saker till rätt pris och då är det bara te o slå till :eat: och som du säger de måste ju även hända lite när man bara kan köra kvällar och helger, man har ju ett vanligt jobb oxo det har du med har jag förstått de?
ja jag tycker 800 känns som en trevlig och smidig tröska, och dem ligger även ganska bra i pris om man jämför mot andra märken i samma storlek.
det räcker gott och väl till denna areal, och läser man runt lite så verkar 800 va top off the line ifrån bm möjligtvis efterträdaren 1000 heter den? just 830 verkar vara bra mycket sämre.
jag reflekterade just efter mitt förra svar till dig att namnet kändes lite bekant så kollade profilen och såg du va från falköping så kopplade de ihop vem du va :thumme:

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 16:36:46, 09-11-2019
av Gjutarolle
Göran Ekman skrev:
Gjutarolle skrev:
Göran Ekman skrev:Dom där är nog lite underskattade. En efterföljare 110/90 överlevde väl några nyare generationer Fiat och New Holland . Det tråkigast var väl att dom rostade.
Alltid roligt med återkopplingar i trådar.
Göran i i Björnarbo

Ja de är dom verkligen, störtsta problemet är att dom väger lite för lite till effekten motorn ger, 110-90 är en helt fantastisk traktor! men dem behöver lite justering av dieselpumpen för att visa sitt rätta jag! :mrgreen:

Var lite vanlig här runt att 110- 90 fick ett turbo aggregat och pumpjustering. Men jag gillade inte den sista som var NH blå, den traktorn passade inte mina ögon i blått. Visst måste det väl gått att vikta upp dom vid behov?


Turbo gör gott och även ordentligt med diesel så går de får upp dem 30hk mycket rappare om inte annat, nej dem blåa va en flopp, tror inte det är samma motorkarraktär i dem heller, de är väl lite ''miljö'' över dem? mja kört en 110-90 en hel den som både har full viktbrygga samt hjulvikter men framför gödseltunna eller med 3,60m flex slåtterkross känns de att den är lätt

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 17:10:41, 09-11-2019
av mathiast
Fiatmotorn hängde med i New Holland tills TL serien blev TLA och samma få hos deras case tvilling.
NH TL var nästan 100% fiat

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 17:34:10, 09-11-2019
av qsecofr
Har du några fler bilder på bygget av maskinhallen? Ser ut som något jag hade tänkt mig ungefär. Är det telestolpar du har som pelare? Vad är det för mått på bygget ungefär? Skall den vara öppen eller med portar? Många frågor blev det...

Tack.


Tapatalked.

Re: FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

InläggPostat: 18:26:11, 09-11-2019
av Gjutarolle
mathiast skrev:Fiatmotorn hängde med i New Holland tills TL serien blev TLA och samma få hos deras case tvilling.
NH TL var nästan 100% fiat

japp det stämmer! går få ganska bra fart i tl90 oxo med lite dieselhjälp :mrgreen: :mrgreen: