Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf 165 (65) bromsar veka och hydraulpump rasslar hur jobbigt?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Dymmeln (trådstartaren)

#1 » 09:05:20, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är spekulant på en Massey Ferguson 165 årsmodell 1971 och vill veta hur mycket jobb jag riskerar dra på mig :grin:

A) Bromsarna tar dåligt, jag fick ställa mig på pedalerna och knappt ens då. Det är den äldre modellen med torra bromsar, vad jag begriper är det samma system som Mf 65. I bästa fall enkel justering, i värsta fall svåra och dyra byten?

B) Hydraulpumpen hörs, ska det vara så? När kopplingen är tryckt i botten spinner motorn fint. I det läget är hydrauliken till lastaren urkopplad. Men med kopplingspedalen uppsläppt hörs ljud som verkar komma från en hydraulpump som sitter på motorn högra sida. Ett lite rasslande skorrande, inget starkt ljud, ägaren hade inte tänkt på det. Vad jag begriper finns det två hydraulpumpar på denna maskin, den vanliga till trepunkt och så denna extra. Den verkar funka, lastaren går upp och ned men inte särskilt snabbt eller kraftfullt, det tar kanske 15 sekunder att lyfta upp den helt. Lastaren är rejäl annars. Lyftarmarna till trepunkten går upp o ner som det ska såvitt jag kan se. Jag vet inte hur bra hydrauliken skulle kunna funka eller om det inte blir bättre? Jag kan vara skadad av att köra modernare traktorer o traktorgrävare med kraft i hydrauliken.

Oljor o filter är inte bytta igår direkt, inte av nuvarande ägare, vilket innebär minst 7-8 år sen men å andra sidan har den enligt ägarn inte gått så hårt sen dess. Det växte lav på bränslefiltret. Elen lämnar övrigt att önska. Annars trevlig maskin och vettig hytt, inga läckage och bra motor o transmission. Hur mycket elände drar jag på mig om jag slår till?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare



MN

#2 » 09:27:40, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill/kan/orkar du skruva eller vill du faktiskt ha ngt att köra med? Köpa billigt brukar bli dyrt för det ALLTID mer skit som skall fixas när man börjar rota i liken :-)

1) Sannolikt olja på bromsarna om det nu är den torra modellen. Kollade du dränhålen? Inget vidare rykte ens som fungerande då de kan bli "pang på bromsar" som man får backa loss.

2) Pumpen på motorn - är det inte servostyrningspumpen???

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#3 » 10:49:22, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon bild på den motormonterade hydraulpumpen. Jag har en frisk till salu om det är samma modell.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magirus

#4 » 10:58:30, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Mest troligt att justermuttrarna som sitter på framsidan trumpeterna som "skallrat" upp. Har lagt bilder på min lösning av problemet, har int haft trassel sen dess. KOmmer int i håg i vilken tråd jag lade bilderna.
Ta med en 11/16 blocknyckel, justera åt muttrarna o se om de blir bättre (tar 5 minuter) så har du en fingervisning om hur stort problemet är.
Sök i MFtrådarna här på forumet så finnes en drös bilder o text om bla dessa problem.

2. Prova att inte ställa reglaget till trepunkten "högst upp". Vanligt är att när trepunkten går i topp så får överströmmaren ligga o öppna av o till. Detta kan ge en del oljud, bla ett pulserande ljud.

Pumpen på höger sida motorn är servostyrpumpen. Se efter om där är olja. Sitter ett filter inuti som kan vara tätt.

Kolla i DOWNLOADS, massor av info om olika MF-modeller :thummar:

Jag har nu nyttjat min 165 i många år och då den går som gårdstraktor, vedtraktor, lyfthjälp med mera har jag frestat på bromsarna en hel del men hela tiden var där justeringarna som skallrade upp. Löstes med att montera dubla muttrar som låser varann :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#5 » 11:21:59, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är EN tråd som avhandlar en hel del funderationer om inköp av MF 165 :shake_hands:

[Traktorer] mf 165 råd

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Stenström

#6 » 16:35:36, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att traktorn finns i Boråsområdet?
Kan vara så att jag tittat på samma traktor.
Jag har haft både en 65a och en 165a.
Min bedömning är att bromsarna är slut och måste rivas.
Hydrauliken var som du beskriver ganska kass. Servon funkade inte alls. Kan lösa sig med en rejäl service. Annars pumpbyte.
Var även rejält glapp i kilen mellan höger styrarm och styrspindeln.
En hel del skruva men helt klart en vettig traktor.
Tror nog att du kan pruta ganska rejält med farbrorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Stenström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:28, 04-02-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Dymmeln (trådstartaren)

#7 » 18:16:00, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt riktigt Stenström, det är den, trevlig traktor men med behov av vård! Jo, styrningen är lite si å så, inget som barna rattar lättvindigt direkt. Samma sak där som med hydrauliken, jag vet inte riktigt hur det beter sig som bäst men det är nog rimligt att servon inte gjorde vad den skulle.

Bild på begäran, inte så tydlig kanske, med vad jag intuitivt uppfattar som extra hydraulpumpen, tjofräsen med hydraulik en bit ner under strålkastaren:

Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

gaffa

#8 » 20:52:35, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du helt säker på att den har torra bromsar? den ser lite för ny ut med Fernmohytten för att ha dessa bromsar. Om det nu är servopumpen som väsnas bara när kopplingen är släppt, är inte det lite mysko...?
Traktorn ser ju väldigt fräsch ut det lilla man ser, har den Multipower eller är det en 8 växlad?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

qsecofr

#9 » 08:30:47, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjofräsen är förmodligen ett ventilpaket för att styra lastaren. Som magirus säger så brukar överströmmaren jobba om man har hydraulspaken är i toppläge med ljud till följd.

Om den har multipower (hög/låg-handtag till vänster om ratten på instrumentbrädan) så finns det två pumpar men båda sitter inne i bakkroppen. Trycker du ner kopplingen helt så skall multipowerpumpen kopplas ur, tillsammans med kraftuttaget. När du säger att lastaren inte fungerar då du gör det är den med sannolikhet kopplad till multipowerpumpen. Man kan koppla ihop den vanliga pumpen med multipowerpumpen för att få dubbelt flöde på oljan.

Ljudet från ventilpaketet kan vara olja som strömmar igenom det, det borde iofs inte rassla? Kanske någon ventil eller liknande som jobbar i paketet?

Ladda ner 'hand med hydraulik'
MF Hand med hydraulik

2 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

David, Luleå

#10 » 10:47:34, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag får spekulera lite.
Traktorns vanliga hydraulpump kopplas även den ur med nedersta steget på kopplingen, inte bara MP pumpen så det kan vara samma fenomen oavsett pump.
Om ljudet kommer från ventilpaketet (som du misstänkte var en pump) så får vi fundera på det istället.

På min 550 som har en bergsjölastare den med så kör jag lastaren med trevägsventilen mot yttre hydraulik/lastaren och den inre spaken i constant pumping. Då skickar traktorn ut allt flöde direkt till lastarens ventilpaket där det sitter någon typ av överströmningsventil eller liknande som skickar tillbaka överskottsoljan till traktorn. Kan det vara så att denna ventil kärvar, har hängt sig eller någonting så att missljudet uppstår när oljan passerar denna på väg tillbaka till traktorn?

Nu är jag inte någon hydraulik eller traktor expert men med lite enkel logik skulle jag gissa att det är missljudet. och när du trycker kopplingen i botten så slutar den ju pumpa helt och då försvinner även ljudet.


Om styrningen. Även här min egen erfarenhet med min 550. Min hade inte någon styrning alls när jag köpte den. (orbitrol) Det visade sig att tidigare ägaren inte visste vart man fyllde på styrservoolja alls så den var helt tom på olja och ingenting fungerade. 8 dl ATF-olja senare och styrningen fungerade som en dröm. Kolla i behållaren till styrservopumpen att det finns olja alls i den. Sitter på motorn. [Traktorer] Byta hydraulolja i MF135 (en 135a men kanske liknande 165? ingen aning men värt att kolla)

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OlofM och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se