Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Växelväljare på valmet 705 bråkar. Vad göra?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jeppe1 (trådstartaren)

#1 » 21:59:11, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Idag så gav jag mej på detta lilla delikata bekymmer med växelväljaren på en lånad Valmet 705. Jag lovade ägaren att kasta ett öga på det när den hämtades i hopp om att lite smörja justering och motion skulle lösa biffen. Men ack så fel jag hade. Följande är, det går ju två vajrar fram till varsin "halva" i växelväljaren. Ta spaken och haka i vänster "halva", dra spak fram eller bak så väljer man 1 eller 2. Likadant höger "halva" för 3 och 4. Men det spelar ingen roll vilken sida man lägger spaken. Den andra halvan hänger med om man inte håller emot den med en mejsel.... lite halvjobbigt när jag har den i trafik mellan mark och hemmet. Vad finns det att göra för att lösa det? Den var smord utav helvete me massa smet. Jag konstaterade bussningar i plast och dessa rengjordes och verkade vara fina. Allt rengjordes för övrigt och återmonterades. Problemet är kvar. Jag smorde lite med siliconspray för det är bättre till plast. Men ingen bättring. Nu u drar jag om detta kan vara mer djupgående än bara väljaren. Någon som vet. Trevlig kväll på er.


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"



Janson1

#2 » 22:17:17, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite svårt att få ihop det på din förklaring men det låter som att felet är på utsidan i alla fall...? Ta nån bild eller två.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bert

#3 » 22:29:01, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns ju som nåt kärvar ändå
Vad händer om du lossar lite på den stora skruven som "halvorna" och spaken sitter på?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jeppe1 (trådstartaren)

#4 » 22:34:59, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt för dessa två taffliga bilder då jag tog kvällen och tagit in lampan. Men så ser väljaren ut. Om man kollar ner vid spaken så ser man två halvor och du väljer vilken halva med spaken. Men bägge följer spaken oavsett vilken sida man lägger spaken på och så ska de inte göra. Två växlar åker i samtidigt å de e inge vidare. Fram/back vid sidan av fungerar helt felfritt. Samma system och samma axel..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#5 » 22:36:51, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Känns ju som nåt kärvar ändå
Vad händer om du lossar lite på den stora skruven som "halvorna" och spaken sitter på?

Har testat de med men ingen skillnad. Släppte så pass att fram/back spaken hamnade mellan sina halvor så kändes som lite för glappt då.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

bert

#6 » 22:46:07, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm inte så att där är nåt lite schims som är uppslitet så det blir för trängt mellan halvorna och spaken?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jeppe1 (trådstartaren)

#7 » 22:48:40, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag har lite svårt att få ihop det på din förklaring men det låter som att felet är på utsidan i alla fall...? Ta nån bild eller två.

Utsidan. Jaaa. Finns de luckor i golvet man kan lyfta så kanske jag kan ta någon bild på det men jag kan se nånting son kan vara växelförarna på bakaxelregionen om man kikar in från bakändan av maskinen. Men jag vet ju inte om det är dom. Finns ju en del säker att välja på där inne. :uupps:
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#8 » 22:53:07, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Hmm inte så att där är nåt lite schims som är uppslitet så det blir för trängt mellan halvorna och spaken?

Sitter inga schims vad jag kan se utan bara krage på alla bussningar. De sitter 2 per "halva" och alla har varit utplockade och kontrollerade. Inget slitage jag reagerade på iaf.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

Janson1

#9 » 06:45:45, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans borde det sitta en spärranordning som låser den halvan som inte skall användas, lite motsvarande den vanliga växellådans mellanpinnar som hindrar att mer en än växelförare används åt gången. Denna spärranordning skall du nog försöka leta upp... Det skulle kunna sitta i spakeriets nersida?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

joakim72

#10 » 06:48:47, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fattas delar. Det som skall låsa den ej använda halvan är borta, kan vara så enkelt som kulor.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

jeppe1 (trådstartaren)

#11 » 06:53:36, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Någonstans borde det sitta en spärranordning som låser den halvan som inte skall användas, lite motsvarande den vanliga växellådans mellanpinnar som hindrar att mer en än växelförare används åt gången. Denna spärranordning skall du nog försöka leta upp... Det skulle kunna sitta i spakeriets nersida?

Ska göra ett nytt försök igen så fort jag kan. Den behövdes på gården på onsdag och över påsken sen så kommer den till mig igen. Ska prova rycka mattan i den och se om man kan lyfta ut en golvplåt eller liknande så man kan komma åt under. Sen bland spakarna kan de vara så att något fattas. Jag har bara mekat me 60-talare innan så det kan mkt väl vara så att något saknas men att jag inte ser de bara.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

johaniskogen

#12 » 09:55:03, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där tätt mellan skivorna ska de inte vara.. Halvorna ligger ju emot varandra och den du dra i drar med sig den som ska stå still. Har bytt bussningar på en sån, då är de fläns på bussningen som ska va in mot mitten
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

jeppe1 (trådstartaren)

#13 » 10:03:35, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Så där tätt mellan skivorna ska de inte vara.. Halvorna ligger ju emot varandra och den du dra i drar med sig den som ska stå still. Har bytt bussningar på en sån, då är de fläns på bussningen som ska va in mot mitten

Ja alla flänsar finns på bussningarna. Jag kallar dom krage bara å på bilden är de tätt mellan jag vet. Men provade även att skruva loss axeln stegvis tills de bara var sladdrigt å ingen direkt märkbar skillnad någonstans.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#14 » 23:48:41, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Frun vart ju hemma sent ikväll å andre maskinist samt styrman på 5 och 3 år är inte lätta att ha med sej i verkstan då viljorna är starka även från kaptenens sida. Så de blev lite sandlåda med lättare entreprenadarbeten i innan ficklampa å fingerkänsla kom i fas ikväll me. Nåväl. Började leta under hytten och fann detta spektakel me stag å j*#@lskap. Såg torrt ut å detta indränktes i smörj via sprejburk. Traktorn är ju även skogsutrustad till tänderna så de liknar mer en stridsvagn under. Mekanismen då.. Det ser ut som om det är ett rör över en axel som utgör mekanismen för växlandet. Liknar det som sitter bak för hydrauliken för övrigt. Men.... ett stort men... varför sitter det ingen fettnippel på ett sånt spektakel? Går ju knappt smörja detta och nu när detta är så trögt så hade det nog varit idé att plocka ner rubbet å göra vid det. Fast då måste buk-plåten bort å kanske bakhjulet. Hoppas verkligen jag kan lösa det ändå. Hur som haver. Det blir tidigast efter påsk som det blir större åtgärder på detta

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

Janson1

#15 » 06:54:07, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att se men ta hjälp av någon av dina styrmän till att rycka i en spak åt gången och titta sen vad som händer/inte händer...
Någonstans skall ju den här spärren sitta som hindrar två växlar samtidigt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se