Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränsleförbrukning T700

26 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#16 » 12:41:54, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsle tank på 95 liter räckte inte till en heldag framför harven på den här gården. Motsvarande Ford traktor 7700 var utrustad med en 178 liters bränsletank.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



håkan 13

#17 » 13:06:12, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

belastning och varvtal har ju absolut betydelse!! när jag körde slåtterkross med MF 590 och JD 4230 (JF hydroflex 2800) så drog jonnen som inte behövde jobba betydligt mindre...
men tror moderna cr.motorer beter sig annorlunda... när vi hade snålkörningskurs på jobbet försökte chefen snåla med gasen på MF 6499an... men när jag skulle köra och trampade plattan i mattan så drog den mindre... :lmao:
tyckte inte chefen va kul!! :mrgreen: bakom satt en 6sk Kverneland vx...

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

LeifAndersson (trådstartaren)

#18 » 15:12:15, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi och startade 700, och den stod fortfarande med handgasen inställd för vedkapning. Det visade sig att den gått på bra precis 1400r/min.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

7020

#19 » 15:58:03, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror varvtalet på motorn bör ligga ungefär där momentet ligger, är det viktigaste för snål bränsleförbrukningen. :driver:
(vid tyngre arbeten)

För några år sedan körde pappa först med tallriksharven över många tunnlad med JD 2040S:an.
Han hade ungefär gasen i botten över allt och den drog nästan hela tanken soppa.
Någon vecka senare var det dags igen (ogräsbekämpning och förhållande på stycket var de samma)
Körde jag, jag höll ca 1400-1500 varv (ungefär där momentet ligger) Det relaterade i att den tog ungefär bara halva tanken.
(obs. inget vetenskapligt bara tittat på tankmätaren)
''gamla traktorer är bäst''
Användarvisningsbild
7020
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:45, 20-02-2013
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE35

Martin.Eriksson

#20 » 16:05:52, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är ju alltid varvet som slukar bränsle i princip. därför gamla traktorer gärna vill dra mycket efter väg. man vill ju liksom hålla fullt när dom bara går 30..
Farsans 7830 går få å dra herrejösses om man sitter å kör full gas när man harvar, vrider ner maxvarvet till 15-1700 så minskar de bra nog.. visserligen steglös låda men ändå..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson (trådstartaren)

#21 » 10:22:41, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började dagen med att göra en liten skylt att sätta i hytten på 700: Vedmaskin motorvarv 1400 r/min.
Då behöver man inte lita till motorörat hos vedkaparen längre. Hade faktiskt ingen aning om motorvarvarvtalet, utan det var bara justerat så att maskinen gick bra och traktorn lät oansträngd. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#22 » 10:46:57, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med bränsleförbrukning är intressant ta vår 4300 med TD61 motor som exempel, har inga exakta siffror men helt klart är att den går betydligt snålare L70. En hysteriskt trimmad TD45B som har ett effektuttag nära härdsmältan och en stor 6:a som aldrig går riktigt belastad gör tydligen skillnad. Var lite orolig för att 4300 skulle bli törstig med den överstora motorn, men resultatet blev det helt motsatta. Hur blir det med en hydraultransmission, överför den effekt eller vridmoment i första hand? Vridmomentet borde det inte begränsas av turbinens verkningsgrad mer än tillfört vridmoment? 4300 drar bättre på lägre motorvarv än någon liknande maskin jag kört, blev som gjord för "gubbkörtning" inte alls samma behov av motorvarvtal som jag väntat mig!? :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bygert

#23 » 11:20:42, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Convertern inte bara överför moment, den ökar det också.

Det finns ju ett ihärdigt rykte om att 650 är törstig. Den är väl kanske inte det snålaste man kan ha men jag har en teori om varför den fått det där ryktet. 650 var ju för många första steget till en för den tiden större traktor. Man gick från 430 eller 350 med nån enklare harv till en 650 med en bastant efter. Självklart sörplade det diesel i en helt annan takt då. Sett till utfört arbete kanske inte förbrukningen förändrades så där markant men per arbetsdag blev det stor skillnad. Kan alltså vara så att ryktet om törst är lite orättvist.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

johan.eriksson

#24 » 11:42:05, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kanske 650/700 hade liten tank i förhållande till andra, så man fick tanka oftare, och på så vis upplevde den törstigare?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

LeifAndersson (trådstartaren)

#25 » 16:22:38, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

95 liter är ingen toppnotering i klassen direkt. T.ex. Ford i samma effektklass fick en extra tank i Sverige och nästan dubbla volymen. Så mycket kan det vara känslan av att en tank inte räckte en lång dag. Vi körde dubbelhack med 700, och då var det på håret att den gick 8h på en tankning. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

frankdille

#26 » 22:06:18, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kjørte 305 km langs vei med min 700 på en dag. Med full gass hele tiden, ca 2450 rpm og farten var ca 28 km/t. Hadde laster montert frem og en skuffe bak, altså lite last.

Forbruket jeg målte var ca:
3,2 liter pr mil. (10km)
6,1 liter pr time på timetelleren.
8,2 liter pr klokke time (60 min)

Så en Volvo BM 700 bruker ikke mye diesel på full gass når det ikke er mye belastning. Det hadde nok blitt noe helt annet med tung last bak.

1 person gillar det här inlägget.
frankdille
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:19, 22-01-2014
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 /1978
Volvo BM 430 / ????
Mercury Kiekhaefer 350 / 1961
Jeanneau Sun Odyssey 35 - Yanmar 3GM30F / 2003


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se