Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

County 754

182 inlägg • Sida 12 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

88ecr (trådstartaren)

#166 » 11:04:30, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Vad kan man ej göra med en county? Skogs bilvägen skugsida var lite slaskigt och spår. Focus hölls ej på valkarna och fastnade.
Bild
Påsk, vad då bättre än att lite serva heliga gralen, oljebyten osv. Fram nav skall ha 4L var, dvs 8L. Båda fram navens oljor jag tog ut rymdes i ett 5liters fat. Nå, fälgarna rostar ju då ej. Nu denne gång lutade ja framakseln kraftigt och fick tid att rinna ut.

Nu märkt olje trycks lampan tar 5 sekunder från kall att slockna. Motorolja var svart jag släppte ut följande morgon, dvs vatten där ej.
Vanlig 10w30 använder jag.

Kardanernas olja var ena korken avbruten, men en bult med oring fick jag dit. Lustigt där ej läcker ut. När jag var dit, såg jag de jag kom ihåg från vintern, både handbroms och broms staget läcker utåt. Dess tätningar beställde jag.

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#167 » 11:21:42, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Kranens ventil bord läcker kraftigt alla ställ. Farmi ville ej hjälpa ens sända sprängbilder med o rings storlekar eller vad här nu är. Bara att plocka isär?

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#168 » 16:25:21, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Regnar skurartat, bommen på prosessor underredet tar skepnad, men delar som behövs, evigt spring när man ej komer ihåg att man behöver. Men goglade på nordhydralik rs 218, sprängbilder och packningar finns, bestälde hem dylika som sett, men skulle där nu ju ännu såklart under en bricka, en oring, del nr 22, storlek 17.17 x 1.78mm, Lördag. Skråmiga var just dessa, vatnet i ojlan som gjort sitt fast dessa är statiska. Hälde lite packnings mirakel olja på den sida jag hade öppet. Få se. Nu var de ju bara ventil slidens övra, ena sida men svårt var de ej, fingerfärdighet ock knipex behövs.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#169 » 15:37:26, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Bild
Alltså de gick såhär. Lagerbockarna kreverade , Lagerbockarna är ju billiga, och hållaren är ju slutslitna maschio fräsbett så stöd för örorna var ju som gjort maschio bett muttrar och m16x1,5 55 12,9 stöder ju nu fint. Men vidvikel aksel måste införskaffas märkte balaren även skulle behöva sådan, dom borda ju kunna sammabeta?

Bild


Nu är ju bommen förkortad 35cm från bakre delen. Som ni sett två akslars teknik utan vidvikel i skogen ej rigtigt optimalt. Köpte när ja fick pasligt en dubelvidvinkel aksel som är som kortast 1210mm. De räcker ej till som enda aksel, utan en behövs. I pumpens ända ej vanlig sekskantig splines som vi är vana vid, utan kil. Funderade jag bara skulle göra ett stödlager och leden vid pumpen får vara.

Tvä utvägar, citron röret kapa pasligt och svetsa på en "vanlig" pto tap och stödlager, lite starkare så klart. Alt två, byta rörets knut till traktor sida och köpa som metervara en sexkants stång och stödlagra.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#170 » 19:10:29, 26-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är posessorn i funktionsdugligt skick igen. Körde just genom några ca 6m långa bjökar med auto läget så de blev en hög 33cm kapade brevid klabbmaskinen. Helt fantastiskt! De var nog grövre än 15cm och rigtig harvester lumpade vid stock utag av björk, så rejäla slir och avbarkat.
Bild

Men den boksen, styr dosan. Den är ju från åttiotalet. Borda seriöst fundera plan b för den. Såna som förstår sig an den är få och komponenterna i den antika. Arduino eller rasberry eller siemens logik till grund?

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#171 » 11:42:42, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart till skogs, den är funktions duglig nu, men. Boksen är planerad, dvs plan B. Men hade ju ett prov med 7810 med 1000r på utaget stationärt och de gick fint. Andra kughju i baken på countyn är ca 500€ och rätt mycket arbete. Så nu funderar jag på kedje utväxling?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#172 » 14:05:02, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle lägga bilder men de stula lite, så vi får ta det skiftilgt då.

Hydrauloljan som spökat, vatnig vit sås de blir, nu ventiler ompackade, många av sliderna så nu kom på pumpens sug är ju i bottnet. Så nu tanken loss rengjord och fiksat delar så sugen blir typ 5-8cm opp från bottnet. De borda nu åtgärda så skiktbildning i tanken ej vattnet sugs omedelbart i omlopp utan kan avtappas? vattnet.

När nosen nu fri, så igen förundran stor hur hela luftfilter, oljedopps funderingen full av is. Den har ju för syklon och torr höst, men full, över full av is.

Köpte ju borelli koppling, mekanisk lät tillverka adapterplatta så den går att bulta fast i nosen. Skilde av nu när där var rum, och nu helt av slumpen förstod jag hur den har fungerat var rejält kärvat fast.

Vet ej med vad jag skall smörja stället, är väl inkapslat och i skym undan. Är så enkelt, i samband med kilen i stödkopplinen son glider aksialt. Kopparpasta, vanligt vaselin, silikon, wd40?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#173 » 10:27:15, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kedjorna pä, den tiden nu. Lyfte saker så gripen var loss, men kastade fram kedarna på fram hjuen med kedjan, gick på de viset även

Bild
Oljetanken jag skrev om inllägget ovan. Mindre hålet avtappning, större sugen. och dom båda i en fördjupning.

Bild
1" R far undravägen genom. Så nu är dit innifrån pågängat 1" med förrstoring så de är passligt upphöjt från bottnet, så få se om skiktbildning sker,

Bild
Borelli kopplingen med flänsa så den går rakt i bulthålen i ford fronten och sae 2/3 för hydraulpump i andra ändan för frikoling transport och underlätta kallstarter. Blev nu inte denne gång.....

Bild
Kom ju småkallt med ostliga vindar, tanken och övriga kompnenter rengjordes i värma av brasa, veden framstälda av prosessor countyn och hakki 60. Så nån nytta den veden även

5 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Mattias_E

#174 » 10:56:36, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl typiskt att man alltid sitter och monterar snökedjor när det väl är blött och kallt ute i snön :snow:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

RedNek

#175 » 11:19:40, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det alltid, det är sen gammalt...
Viss tröst finner jag i att jag inte är ensam i detta.
Varje gång tänker jag: "Nästa höst ska jag lägga på kedjorna innan det blir kallt".

Har aldrig hänt.
Än.

Mvh/RedNek

2 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

88ecr (trådstartaren)

#176 » 12:24:15, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu denne vinter igen, kedarna låg i den stora hallen, nu kan jag erkänna dom lyftes med kranen och kedja. Men nån tog lite vaselin på alla schakel vid avtagning. Så nu när dom skulle på, snöiga, våta samt kladd av vaselin på anskarna ocg lägga på kedar! Skämt å sido, En ked i gången den dagen, och i bild 18,4x34 ked lägs på 600/65x28 däck, ovakos salmiak figur kanske bland di enklaste att få på bara man gör rätt. Spänna ett hak nu och då efter på sättning. Fram, gammla gårdagens, som är så icke mångsidiga och schakel, lite mer arbete, men fram, mer rum att arbeta.

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#177 » 16:33:57, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Den fungerar och de blir fint. Men detta är ej systematiskt planterat och systematiskt utag utan tätt och lite av alla åldrar, dock ej över stora/gamla eller undervegetation, men rigtiga träd som de blir försälnings saker av. Därav rätt många stammar man kan trygt ta ut. men de får ju bli kvar som får fläska på sig. Men om de blir att hugga stick väg, sedan träd i närheten, träd lite längre ifrån, så är dom ju fast hur presisisons fälla så är dom huller buller tvärs över men ändå ett huvudbry ta och städa opp med hakki 400.

Har nu fällit några sedan bearbetat upp, kört undan ekipaget fällt mera. De är lite oeffektivt. Har prövat vinch, så som hypro utan kran fast till högar brevid körstråk, men de är arbetsdrygt de även.

Skulle gärna höra hur ni med 755 hypros gör?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#178 » 14:27:33, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Sista minuten huggning innan det blir för blött. Hel del som man får gjort med lätt glesning och ris i körvägen.
Är ju nu med traktorns nospump, funderar om man borda ersätta trevägs ventilen till elstyrd, för ideligen byta frånh kran till prosessorn kan lite störa.

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#179 » 13:23:53, 07-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Vist såg den ju lite halvfärdig ut med 600 bak och std 16,9 fram. Hur många fören gummina kom på backen, fälgar lite ringning, lönade sig, fälgskivorna laser skurna, sedan till fräs och sänka 42* för muttern. Sedan ännu en butik och hämta bultar. Och färg...

Bild

Påsk, heliga gralen ock långfredag. Mässa kring countyn då.
Via andra kanaler fick jag i dagarna de är lätt att byta tätningarna fram. Varför ingen sagt det tidigare...
Här stefan med änd stycket i fram navet losstaget

Bild
Bild
Den nya trädd med olja på drivakseln. Obsa tätningarna. En hel massa och olika. gavlarna med packning som shims för lager spänning.

Var lätt bara man gjorde i rätt ordning, ocg efter hjulet loss och oljan ut, 13mm 16mm och 21mm och nogrannhet ej shimsen går sönder.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#180 » 13:53:13, 08-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högmässan fortsätter.

Putsat och ren oljade plocka jag ihop, trodde jag. Skall köpa kopia av reparations handboken och scanna den till detta forum. Lite här och där nu fått info.

Shimringarna i fram nav, yttre var ok och hela, inga problem att få ihop. Men indre, he var kass.

lite info
.002" blå 4F8522
.005" violett 4F8523
.008" ljus blå 4F8524
.010" svart 4F8524
Så i mitt fall 3 styck svarta, så 0,8mm papper ok. Men påsk så diverse "julia" har bara papper som ej tål olje eller vatten.........

Bild
Men dessa skruvar som låser drivakseln, dess skuvar skall låsas med gäng lås vätska.
Enkla i detta som lite otydligt i förra, endast 13, 16 och 21mm nycklar behövs. Obs länknycklar, hylsa ryms ej alla ställ.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se