Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

County 754

182 inlägg • Sida 2 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

88ecr (trådstartaren)

#16 » 13:44:20, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.alleghenyyork.com/wps/porta ... er=DR02500

Vad är dessa till för, skulle den gå att lägga mellan halvorna av kolven?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



CountyBruff

#17 » 14:02:46, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avhandlades i en tidigare tråd,
Sitter i tippkolv i en Poole-dumper.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

88ecr (trådstartaren)

#18 » 14:16:12, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, fiksade styrsylindern, ebay köp och la ihop med nya och gamla packningar så de fylde rummet i kolven. Styr och läker inte utåt så en sak gjord.

I tidningen som Jabond skriver numera i, renoverade en annan journalist en county och la i naven at-205 medlet som mjukar opp tätningar så de håler tätt igen. Humbug eller lönt att pröva?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

CountyBruff

#19 » 16:01:03, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgörande kan vara om du kan byta tätning utan att spräcka lagerbanan.
På min 654 (lika bakända) var det enda möjligheten att byta tätning,
fram på min 1124 gick det däremot lätt att demontera lagerbanan.
Det skall finnas två typer av gavel, en hel och en delbar,
den delbara ser ut att möjliggöra användning av avdragare
En variant jag kom på nu!
vrid gaveln med packningshållaren ett halvt varv - det kanske räcker?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

88ecr (trådstartaren)

#20 » 15:07:02, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i lödags kom jag åt att lite fixa saker på countyn. Solenoiden till starten, senast jag körde, var kabel ansluningen lös skruvad och brände av öglorna och kopparskruven brast. En bekant hadde en söndrig start som jag fick solenoiden ifrån. Men vilket arbete det var att ta loss startten. När jag väl fick igång den tog jag itu med naven och tog ut oljan ur dem. Vatten kom det rejält, hadde ju stått 3år, och vete sig när navens oljor var senast bytta. Därför har jag inte villat köra värst mycket med den heller. Lite om man skulle fått ens ett nav renoverat, men inte i år.

3 av fyra nav var fälgarna oljiga. Nu la jag i mirakelmedel, 3% av ett medel som mjukar och sväller opp gamla tätningar. Ena fram hade under natten läckt lite, men dom andra ej. Har nu dagligen kört lite fram och tillbaks så packningarna lite smörjas och byter plats var dom ligger emot. Har ju regnat, men påstår det inte har kommit ut nån olja sedan söndag. Luft klockorna var hela och nu är det ju så svalt och ingen hårdkörning så dom icke blivit varma. Återstår att se om jag tillfälligt slapp så enkelt? Nästa tar jag ut hydraulikoljan ur tanken Före det blir minusgrader ifall där även är vatten. Några lass skall ut ur skogen.

Editerar, medlet jag la med, red line seal saver. Finns flertal olika främst för motor läkage, men även andra mera för växellådor. Få se, Skall ta och se om där är glapp i lagren, då blir de ju att ta opp. men ändast torra packningar, då kanske de kan fungera? Tiden utvisar.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#21 » 15:07:08, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå jo. Jag tog ju ur oljan, den tog slut till sista bak hjulet. Nu idag tog jag opp bottenproppen för säkerhets skull, före jag slår ny olja i på den som borda varit tom, men de kommer ju olja igen ur den! Är där kanal ändå till bakaxeln eller är packningen slut där också?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#22 » 10:22:38, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bak akseln var helt tom, när jag tog botten proppen under drgkroken bort. Tydligen kan det rinna rakt genom. När jag körde med den sist, före jag tog ut oljan, måste där nog ha varit olja i bakändan, för den har ett frontblad som lyfts med traktorns hydraulik. Kranen har eget system. I boken för 2-5000, är skild oljevolym för växellåda och bakaxel. Men har för mej dom inte är skilda. Även en kopia av countys bok är där nämt skilt bakaxel och växelåda.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

CountyBruff

#23 » 16:27:52, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så att tidiga 5000 har skilda oljenivåer,
läser att 6600 har vxl+bax 56,8 l (måste vara gemensamt)?
Min gamla 654 - 65 läcker mellan vxl och bax så nivån blir låg,
men olja stänker ur utan lock,så jag gör en "transfusion" från bax vid längre körning.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

88ecr (trådstartaren)

#24 » 17:16:42, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 6600, där är gemensamt, Countyn har oljesticka brevid spakarna, kom ut ungefär 6l ur växellådan. Har nu hällt i samma olja i växel, bakaxel och höger bak som läckte innåt/utåt navreduseringen. Vänster bak och fram tydligen börja hålla i sig olja, kop-kop. Nu ogen lovat rejält plus grader, inget stock körning på en tid igen.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#25 » 14:57:49, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pasligt med tid och väder, med barnen lite små pynjat med den nu. Väcelådans olja tog jag ut, ca 10l kom ut, så de är 2 skilda. Vänster bak läcker ju inte mot mitten, kop-kop, så den fick hypoid olja med tätnings opplivare. Bak fyde jag med vanlig våtbromsolja, höger slog jag i även tätnings opplivare, för fälgen var nog smutsig på insidan. Kört lite med den dagligen, för att pakningarna lite rör på sig och oljas runt om. Smörjat nu andr varvet sen jag fick den.

Bild
Glappe över allt i framändan, men fick för mej pröva spänna glappet här. Måtligt våld fick jag muttrarna opp och redan par dagar spejat crc på justerskruven. Den börja röra på sig, fick den spänd! Men andra sidan fick jag just och just att röra sig med grovt våld. Mera crc och på nytt en annan g.

Bild
Lankisen konepaja, idag vilakone som tillverkar willen, har utrustat denna med framblad. Praktiskt nu med smörjning, lätt att lyfta framändan lite opp, säkerställer då smörjan far kanske på rätt sida. Som ni ser, läker ännu, men man stannar den alltid på annat läge, så kanske de blir bättre.

Prövade lite jämna sandvägen, nära jag förstörde hela vägen....

Men sart slipper den till skogen och ta ut stockar. Först skall bränslefiltret bytas.

5 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

CountyBruff

#26 » 15:33:57, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra:
Äntligen någon som vet hur man smörjer :thummar:

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

88ecr (trådstartaren)

#27 » 09:55:02, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den andra solenoiden blir å hänga på. Hörtills med dubla batterin, nya kablar har den starttat med sågning. Nu ida, motorvärmen en stud på, spågade den sig så polen i solenoiden var röd innan jag hade batterina urspända.

Gammalhet, fel smörja, rosk? Drog bort den där spm ger singnal, så fel i startlåset uteslutet.

Föreslå inte ens jordbrytare, har svår ag mot dom.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#28 » 16:29:45, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slapp till skogen, sakta men säkert. Såklart fläkten var på, och över en sten med för lite gas, den stanna, å int att den skulle startta. Slog solenoiden som inte sedan slog tillbaka och inte drog motorn runt. Trevligt. Blev att söka en annan traktor och laddade upp så jag fick igång den. Tur nog slapp jag breve me 6600 inne i skogen. Stenig och stuppig teräng, backade dit tog lass på, halvt, men inte att man slapp fram, ens dåligt. Blir ti lägga kedjor på.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#29 » 15:13:15, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Terängen ser lätt ut på bild. är nåt helt annat på riktigt. Frun med fick vi kedar på, blir att lägga ännu ett par bak. Blev att dra kedarna i ris typ 50m, för den kom inte ens tomning bort. Fick lite mer på, sedan med många försök slapp jag opp till körstråket. Kasta av stockarna, sen drog en kvist, antagligen, i slangen från pumpen, så den hmnade i klämm i framakseln, puf va de blev vitt omkring. Vet inte riktigt hur man skulle borda dra så dom skulle vara trygga. Rör borde de välan vara, men många krökar, förbi pedaler, hytt, kardaner. Därtill mätte jag spänningen när jag väl fick igång den, ynkliga 12,2v, inte laddar den ju då.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#30 » 07:51:07, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låg igår kväll och fundera på varför den inte laddar, skadat laddaren när jag jett ström från annat fordon? Aldrig havt igång "givande" när jag starttar, men ändå.Hadde ju solenoidens skruv avbränd inklusive kabellänkar som där är. Där är ju två klenare som går till traktorn, ena laddning? andra traktorns el, grova går till batteriet, dom har med lite dåliga koplingar kommit loss medan traktorn gått. Kan den vara lik 6600, lappningslampan har en säkring. Ni vet hur snabbt de går med dom runda ärgade plast säkrinarna. 6600 vet jag med bok vilken är vilken, countyn har hara hytt, belysningen och fläkten kunde jag utesluta, men di övriga, Nu medan jag skriver, minns jag ej om laddnings lampan alls lyser?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grallz och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se