Nu i lödags kom jag åt att lite fixa saker på countyn. Solenoiden till starten, senast jag körde, var
kabel ansluningen lös skruvad och brände av öglorna och kopparskruven brast. En bekant hadde en söndrig start som jag fick solenoiden ifrån. Men vilket arbete det var att ta loss startten. När jag väl fick igång den tog jag itu med naven och tog ut oljan ur dem. Vatten kom det rejält, hadde ju stått 3år, och vete sig när navens oljor var senast bytta. Därför har jag inte villat köra värst mycket med den heller. Lite om man skulle fått ens ett
nav renoverat, men inte i år.
3 av fyra nav var fälgarna oljiga. Nu la jag i mirakelmedel, 3% av ett medel som mjukar och sväller opp gamla tätningar. Ena fram hade under natten läckt lite, men dom andra ej. Har nu dagligen kört lite fram och tillbaks så packningarna lite smörjas och byter plats var dom ligger emot. Har ju regnat, men påstår det inte har kommit ut nån
olja sedan söndag.
Luft klockorna var hela och nu är det ju så svalt och ingen hårdkörning så dom icke blivit varma. Återstår att se om jag tillfälligt slapp så enkelt? Nästa tar jag ut hydraulikoljan ur tanken Före det blir minusgrader ifall där även är vatten. Några lass skall ut ur skogen.
Editerar, medlet jag la med,
red line
seal saver. Finns flertal olika främst för motor läkage, men även andra mera för växellå
dor. Få se, Skall ta och se om där är glapp i lagren, då blir de ju att ta opp. men ändast torra packningar, då kanske de kan fungera? Tiden utvisar.