Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

County 754

182 inlägg • Sida 7 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

88ecr (trådstartaren)

#91 » 13:15:38, 28-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Lite prövat mera nu. Slangdragningsförsök, se att dom int fastnar osv. Vickerspumpen väckning blir jag inte riktigt klok på? Men automatiken, lite har det öppnat sig, boken lite hebreiska i detta, ytterst lite info på nätet om dessa till sist och slut. Men mått hjulet fungerar, men ni som ser, förval och stannar sig nån annan stans? gång på gång. Gör ju inte nånting, när man vet om det. Sen kom jag på man skall liksom kvitera det man vill ha i längd, och nolla, fick nog normala klabblängd, 35cm, med auto och inställt på 48cm. Då kom de faktist hela stammen körd 34-36cm med måttband mätt från klabben. Övningsköra för att komma in med systemet.

Nätt är de inte, lite med orginal slang och vinklar från tume, skulle ha blivit super om jag skulle ha dragit bomstyrningen på bommen, under pto akseln, men nu drog jag dom liksom som stöd till elkabelknippan högre oppe. Kanske tryggare från käppar och kedjor. Andrasidan får jag ju inte bara ta så snävt med denna, pto aksel tar ju skada.

Minusar, bomstyrning med kraneshydraulik små saker, tar kraft ändå något och snabb som attan. Kloks kliks med friläget på oskileringen, och högarnas ändor blir i körspåret.



Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#92 » 16:26:56, 12-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det varit pasligt på minus, ytorna torra, till skogs! trod jag.

Countyn stod på gården, en vecka stått där. Int att den sku startta, 6600 gav ström, men sidu int. Glöden fungerar ju ej, den köper jag nog till näst, kablar så jag fick motorvärmen på, Tvångsinmatning, kommer nog riktig rök, men bara inte tänder. Starten, en boch, äver 3kw, tvinnar nog någålunda hårt, men inte. Filtret bytt flertal g ifjol vintrast, i tanken är vinter bränsle.

Är där nu nåt nu med bränsletillförseln, eller är de förbaskade frampumen som nu bara bromsar såpass?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#93 » 11:08:15, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag, mot nya motgångar. Värmen på, laddning, ännu luftar den, den ger fint, utan luft. Vaför? Har inte sartpilot hemma, men cleaner spray had ja. Nå, tog opp luft röret och sprayar in, lät den vara öppen. Prova och pamar igång med ett, men, blir liksom rykande, och tungt. Luft gummiröret fatit ihop, hastigt med skruvmejsel i, hen går!

Va för? Denne är ju en 5000, med luftfilter som är oljebad. Var helt i is, svår att få loss ens. Ifjol, när jag fick den, tömde jag den av gögga och fyllde till sträcket med olja. Tydligen kondenserad de så kraftigt att den kan blockera luftintaget helt.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#94 » 13:46:39, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag till skogen, men mät systemet ville inte vara me.

Bild

En del skuvand innan man slapp till, och möjligtvis en lös kabel. Mätte kabelvindan, alla hade plats och kontakt, la ihop kontakterna och de börja komma sifror i tavlan när man rotera mät hjulet. Till baks till skogs, blött är det att köra över åkern, drömmen om bredare däck måst nu bara få var dröm.

Edit på nyt med några ved björkar, nollor i rutan vd man änn gjorde.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#95 » 18:30:19, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när det är endast minus 5, (varit -5-- 20) så la jag kedjorna på, lite nåj men de gick. Fast jag bytt hydraul olja typ 2 gånger, Ena tagit ut genom proppen, andra returens slang som tömde rejät, Var kranen ytterst styv att få att röra sig. Försiktigt ite i gången. Men huvud lyft kom 30cm ut, sen som sten. Värmde med såndår typ hårtork. Så där är rejält med vatten i systemet. Köra varmt, och ännu ta ut en gång hydrauloljan?

Där när jag kedjade, märkte jag ena kardanens ena ena oljeskruv var borta, vad månne de vara för storek på dem? Online typ enda som man kan köpa av, så vad kan de vara?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#96 » 14:35:41, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen lite på skogen, med många saker mot mig.

Nu varit flera dygn rejält pluss gradigt väder, Hakki eller nokka 400, rullmatning har nu prövats på riktigt. Fäller ju med motorsåg, gallring, trädstorlek, typ en eller två stock och resten 3m massa, granskog. De ena hjulet börjar lätt spinna och de andra står stilla och trädet stannar.
Var till bekant hydraulikaffär, dom vill sälja en ventil för 400€ . Vad heter dom på riktigt sådan splitter ventil på mera internationella språk?
Eller om riktiga vetare här vet vad det skall vara? Nu är där bara T som delar oljan, Och vickers pumpen föser typ 120l/min med typ 200bar
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Hymas 89

#97 » 20:44:24, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ökar trycket, klämtrycket, till matarvalsarna. Kan ju vara för lågt, kontrollera.

Kostar bara tid
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

88ecr (trådstartaren)

#98 » 21:30:30, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänker pröva, Fick via andra kanaler nu en motsvarande ventil inklusive delar för under halva begärda priset.

https://www.piippohydraulic.com/Fordela ... pa/pFD34T/

Därtill, mät rustningen bara ej fungerar, nu tog jag optiska gafflarna? inklusive kretskort och förde de ti bil el verkstad. Hoppas felet faktis skulle vara där. Lite lustigt, fuktigt halvvarmt väder fungerar den ej, när de var rejält minus fungerde den och på hösten, över 10c fungerde den även. Lite uteslöt med ett träd i, och med tomgång prövade alla brytare som har med mätning på nåt vis och stöpselns lägen utan resultat. Fundera även, kan dom där optiska gafflarna? som ör lödda och med skruvar var såpas känsliga, värmeskilnader får dom osynkroniserda? Liksom de blir på fel ställe med varandra?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#99 » 18:39:35, 03-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mekand idag, fälde lite träd, men det är bött och borda få kran iskogen. Nå väntan på sakerna åvan, skulle nog fungera ändå, men i södagst som en slang till gripen for sönder, som jag märkte vilken grädda hydrauliken har i sig. Nu då som jag läste på Finska masinisten, kranen alt ut, allt opp, stänga av motorn. Sakta ner och töm oljan, så gjorde jag, därtill nästan alla slangar från bordet bort, en igången och turvist andra änden av linjen i burken. Tryckluft i tills de minskar. Sedan sog jag i en liten del olja i, hade trktorn igång, ut med oljan, flertal gånger. Sedan ännu vid pumpen opp, och tryckluft däri tryckslangen tils de bara susar i hydraultanken. Ut med det. Sän till sist. rotatorn ena slang loss och i burk. Igång, opp så rotatorn kan snurra tills de kom ren olja. Kanske de inte nu mera fryser i efter köldperjoder......

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#100 » 18:32:30, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

La fast läsaren igen, och försökte se dom ger utslag. Till kortet kom ca 10v. Traktor gav 12,8 till inneboksen. "Läsarena" gav ej fulla noll, men nog med lite prövand 5v. Men ädå bara 000 i hytten. Prövade inne i boksen, men med barnen skulle ta sakta på mäthjulet och med universalmätare, viste jag nog inte vad jag fick eller vika de ens är. Inte helt uteslutet signalen ej kommer tillräkligt klart hem tills.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#101 » 13:35:22, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Sedan jag uteslutit och mätt läsaren får ström, ger utslag i nätt takt när man mäter, så mätte jag inne i boxen, ena klarfint, andra mystiska värden. Fast jag förut vidja med kontakterna, där var felet? och nymror kommer det! Plocka ihop, och till skogs, märkte sedan dom andra stöpslsrna hade liknande problem.

Vad heter dessa kontakter? Finns sådanna att få nya ännu?

Och väntar på spärr ventilen, annors fungerar den, och mer än fem träd tränat med idag.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

torbjorn_forsman

#102 » 14:34:30, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De liknar Switchcraft EN3-serie, men jag tycker de verkar större. Kolla om du hittar något liknande på https://www.switchcraft.com/Category.aspx?Parent=901 . De brukar gå att köpa hos alla elektronikdistributörer (RS Components, Farnell, Mouser, Digi-Key m fl). Det finns dock en uppsjö av varianter och inte säkert att alla återförsäljare håller alla i lager, ibland kan man råka ut för hutlösa priser också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr (trådstartaren)

#103 » 17:16:21, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, en tipsa om rapin såmaskinerna har liknande, bildgogling till en var amphenol, och nyar varianten i skrift just amhenol c61 som gogle ej kände, eller så kan det var nån annan typ? Tog kontakt med bilel service, han ser nästa vk, dom skall nog alla bytas, det är ju sådana här som kläms stift på enskide tråden så ger det jobbet åt nån som på riktigt kan laga.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

adahlm

#104 » 21:17:42, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Att de inte skulle kunna vara amphenol C016,. 3+1 polig på Rapiden o 6+1 där på bilden
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

88ecr (trådstartaren)

#105 » 08:42:52, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det är högst antagligen amphenol, och slog mig tanken när i nyare boken står c61 så kode 61 skule vara just som riktiga elkablar, i detta fall, icke 7polig utan 6+jord. Då börjar saker öppna sig. Skall mäta storlekarna på ansutnigarna för el gubben är ju på väg, så kan man ju berätta vad det är.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Markus79, Pandabird och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se