Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Massey Ferguson mf 65 fixa med lastare Bergsjö 108

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Dymmeln (trådstartaren)

#1 » 00:13:16, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det traktorköp. En mf 65, eller faktiskt 765 som typskylten säger, från 1964 som nog gått rätt hårt utan jättemycket kärlek. Men bra i maskineriet verkar det, multipower, hydraulik, motor och sånt funkar ua, bromsar ok, styrning ok, el obefintlig, fast generatorn verkar funka! Lucas likströmsgenerator, rimligen original.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hittills har jag smörjt upp i alla nipplar jag hittar, mekanisk styrning är jag inte van vid men det blev en stor förbättring efter storsmörj. Inspirerande stor förbättring faktiskt, borde nog även gås igenom på servomaskinen, så kolvarna slipper jobba som jag fick göra!
Byta oljor o filter härnäst.

Lastaren Bergsjö 108 är rejält sned och två fästen är av (därav spännband) men funkar annars bra utöver lite fuktande. Fästen har käre svärfar börjat fixa med.

Hur räta upp lastaren?
De där stagen ska nog inte ha s-form. Skära loss, räta upp och svetsa dit nya raka, tänker jag. Kommer det funka och räcka eller finns det annat som blitt snett tro?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.

4 personer gillar det här inlägget.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare



Zukram

#2 » 09:43:31, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip borde du inte behöva svetsa om den. Har den blivit sned på plats borde den gå att räta på plats, men det kan vara rätt lurigt.

Kolla först att det inte är fästena som sitter snett. Det är lite svårt att se på bilderna vad det kan vara.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

gaffa

#3 » 10:04:46, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

7an i MF 765 betyder att den är tillverkad i Storbritannien. Traktorn ser ju hyfsad ut hel och rak i plåten och utrustad med riktig hitchkrok.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dymmeln (trådstartaren)

#4 » 23:31:41, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst under lavarna är den riktigt fin i plåten! Ena lyktan har fått en smäll, det är väl enda riktiga plåtblessyren. Jag hittar en (1) plåtskruv av rätt sort med sexkantskalle som sitter där den ska, resten har väl skallrar loss eller kommit bort i nåt mekande. 7 i 765 för England var det ja, namnet blir därför Britt tsv. Eller Grease-Britt eftersom fettsprutan hade en sån uppiggande verkan.

Apropå det, har ni sett hur britterna pysslar o putsar sina 65or? Sök på Massey 65 ploughing på youtube, idel blänkade pärlor med alla rätt. "Men utan charm" flikar Britt in.

Nu lyfte jag av lastaren, den kom av lugnt och fint mha några lyftstroppar och grävarmen på traktorgrävaren. Fästjärnen, de som sitter fast på traktorn, verkar ok men de lösa snabbfästena felas som sagt ännu. Det syns inte så tydligt på bild men stagen av rundjärn är gruvligt snea, jag har svårt att se att de kan rätas på plats. Tänker att de borde vara liksom förverkade: de lär snabbt bli böjda igen om jag nu ändå skulle få dem raka? Rät(t)a mig gärna, det vore ju smidigt att slippa lära sig svetsa;)
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.

2 personer gillar det här inlägget.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Dymmeln (trådstartaren)

#5 » 09:08:17, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den rätad.
Lastaren alltså, stagen blev inte helt räta. Men det duger, jag tänker knappast schakta med den, vilket nån försökt sig på, därav stuket.

Jag riktade lastaren med ett gäng spännband, domkraft och en tung träklubba som jag vanligen spräcker ved med. Spände - bankade på staget- spände - bankade - spände. Det gick framåt så sakteliga men till slut bytte jag klubban mot slägga. Då gick det snabbare att rikta staget. Det blev märken i järnet jag bankade på till skillnad mot klubban men den patineringen kan jag leva med o traktorn protesterade inte heller.

Jag slapp alltså skära bort stagen men det blir nog ändå att svetsa för att bättra på där stagen fäster i lastarramen. Sprickorna som var där innan blev inte mindre av mitt bankande.

Olje- och filterbyte på g mm. Det märks tydligt på flera sätt att traktorn är konstruerad för att INTE ha hytt: för att byta batteriet måste jag montera av hytten. Eller bränsletanken. Jag väljer det sistnämnda.

Vore kanske smidigt att ta av hytten nån da för att komma åt om den ska piffas till ordentligt men störtbågen verkar vara svetsad baktill. Nån som har tagit av denna typ av hytt/störtbåge och kan ge tips?



Bild
Bild
Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.

2 personer gillar det här inlägget.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Dymmeln (trådstartaren)

#6 » 14:39:11, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Banka ut bula i plåten eller inte?
I normalfallet hade jag aldrig tänkt tanken, men nu erbjuder sig min omtänksamma kvinna att måla om traktorn. Ska vi se bucklor som en del av historien eller göra ett försök att räta ut? Hur snyggt blir det isf?

Kollar över färger.
Enligt denna
http://fergusontractors.org/nfs/wp-cont ... 7-1-18.pdf

ska det vara "Mf 35 red" M-1017 och "Stoneleigh grey" M-1031 för brittiska 65or mk II. Bergsjölastaren då?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

gaffa

#7 » 16:09:30, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väl bra på traktorn med dessa färger, lastaren hade en färg som hette vov-gul på den tiden det begav sig vilket troligen inte är till någon större hjälp idag...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå

#8 » 21:47:19, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade någonstans på forumet att BM-gul var så nära man kunde komma idag.

Köpte den på OIE även MF röda till huv och hytt och stoneleigh grey på lastarfästena.

Bild

Bild

Anton här på forumet fixade nya dekaler till lastaren som han gjorde efter bilder och mått på originaldekalerna. Superbra.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#9 » 21:55:25, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt att MF 65 ska ha den äldre röda färgen och inte Super red som 70-talsmaskinerna har
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dymmeln (trådstartaren)

#10 » 17:42:39, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar termostaten i kylaren? Finns det ens nån?? Temperaturmätaren kan jag lägga till listan över sånt som fungerar, liksom kylargardinen. Men den kommer inte upp över 60 grader och sjunker snabbt under 50 på tomgång. Beror det på att jag inte pressat på utan kört lugnt o fint eller vadå?
Det går ju att agera manuell termostat med kylargardin (mha kedjan in till hytten) men är det tänkt så?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se