Sida 1 av 2

funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 15:27:29, 16-05-2019
av DAVID BROWN 990
Hej jag har en David brown 990 implematic/1965 som motorblocket tyvärr blivit frostskadat utvändigt på med en spricka på ca 2,5 dm. Jag har att kleta på kemisk metall, dock höll det ej mer än 10 sek. jag har nu planer på att byta block då jag vet att DB specialisten i Umeå har ett på hyllan. Frågan är den att jag misstänker att vevaxeln är ganska illa tagen efter att ha gått +9000 h samt att den har synliga repor. Skulle detta nu varit en (normal) motor med 4 ramlager så skulle jag inte tat mig för att slipa axeln men nu med tanke på att dessa motorer endast är 3-lagrade så känns det som om det kanske vore bättre att låta bli ? Eller räcker det kanske att byta vevlager? Mvh Elias.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 15:49:16, 16-05-2019
av fretchi
Det måste väl gå lika bra att slipa en trelagrad vev som en femlagrad, eller?

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 15:59:33, 16-05-2019
av torbjorn_forsman
Sen är väl också frågan om kemisk metall verkligen är ett seriöst sätt att laga en frostskada. Borde det inte kunna fungera att sandblästra rent i och omkring sprickan, och tennlöda med lämpligt flussmedel?

Jag ser ingen anledning alls att låta bli att slipa en vevaxel för att den är 3-lagrad. Så länge den inte är mer nött än att den går att slipa till en underdimension som det finns lager för, så är det inga problem.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 16:47:14, 16-05-2019
av rospigg
Vevaxeln i din gamla motor då, passar inte den, eller är den lika dålig?
Hur tennlöder man gjutjärn?
Har du något speciellt lödvatten, tenn eller fluss?

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 20:15:50, 16-05-2019
av torbjorn_forsman
Är det absolut rent och fettfritt (alltså t ex nyblästrat) och man använder zinkklorid (släckt saltsyra) så brukar det gå att tennlöda gjutjärn.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 21:23:02, 16-05-2019
av Murre o2
Eller så gör mam som de gjorde förr och skruvar en plåt över sprickan. Fungerar nog idag också...

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 09:03:56, 17-05-2019
av DAVID BROWN 990
Ok tack, då får det bli ett nytt block då samt till att slippa in min gamla vevaxel till en underdimension och nya lager. Löda detta block vill jag helst inte då det även har andra bristpunkter. Tänkte även dra upp foderna för att byta tätningar då det är ett vanligt fel på dessa maskiner, någon som vet vart det går att få tag nya tätningsringar?

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 12:14:53, 17-05-2019
av Michael Meier
Kan du inte skriva vad det är för motor i den?

Annars kan du ju delegera sådana saker till den som slipar vevaxeln.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 13:42:05, 17-05-2019
av fretchi

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 19:42:44, 18-05-2019
av DAVID BROWN 990
Jo då det är en AD/47a motor i den. Ska kolla in den engelska sidan o hoppas på att de har vad jag behöver/ Tackar för hjälpen.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 22:10:27, 18-05-2019
av pluton
Jag brukar köra ett gammalt knep som varje fall jag aldrig misslyckats med. (Finns liknande som "köpelösning" men detta funkar lika bra fast billigare).

Skaffa en mängd skruv. Jag brukar köra med mässingsskruv. M6-M8 nånting.
Borra ett hål där sprickan börjar. Gänga. Dra i skruven med gängtätning t ex permatex. Dra bara skruven precis genom godset, inte mer.
Kapa sen av den jämnt med godset. Borra nästa hål så det går till halva första skruven. Gänga och sätt i nästa. Kapa. Upprepa tills du sytt igen sprickan.

Gjorde en bild i paint som illustrerar processen.

Bild

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 13:09:23, 21-05-2019
av DAVID BROWN 990
funderar på om det är svårt att centrera svänghjulet när det åter ska monteras efter slipning?

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 13:25:25, 21-05-2019
av Michael Meier
Hur tänker du nu ?

Vevaxeln läge bibehålls med hjälp av tjockare lager.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 13:47:36, 21-05-2019
av Stefan1972
Svänghjulets ev styrning slipas inte. bara lagerytorna. Sen bör det påpekas att mät och skaffa lager innan ni slipar...........till och med seriösa renoveringsfirmor kan gladeligen ställa sig och slipa som kunden vill och sen läggs det på kunden att skaffa lager som kanske inte ens finns att tillgå.

Re: funderingar kring vevaxelslipning

InläggPostat: 13:53:37, 21-05-2019
av Michael Meier
Finns .10 och .20 såg jag förut, dock så är det lite fiktivt..