Hej igen!
Denna 320 slutar aldrig att överraska..... som nämnts tidigare i tråden har min motor nr:
Och skall således vara försedd med kromfoder. Enligt både verkstadshandboken samt oie är det kromfoder fram till serienr 1213671 och därefter gjutfoder.
Döm om min förvåning när jag sitter med det nya kromfodret i handen och inser att detta ser ju inte likadant ut som de jag drog ur.
Ett av foderna som satt i.
De nyinköpta kromfoderna. Med en kanthöjd på ca 1.1mm
Någon som har en teori?? Jag har två....
1: tidigare ägare har bearbetat om blocket för att passa gjutfoder.
2: traktorn är någon "experimentmaskin" från bm-fabriken då det även finns andra märkligheter som att den är utrustad med en fyrväxlad låda. (Plus back)
Hur eller hur så blir jag så illa tvungen att skaffa nya foder. Ska ringa traktordelar.net imorgon bitti och fråga om de vill ha tillbaka kromfoderna eller om jag ska skänka dem till bättre behövande. Det som oroar mig är att de jag drog ur hade en kanthöjd på 3,45 och enligt oie har nya gjutfoder en kant på 3,8.
I brist på annat så fortsatte jag montera ihop kolvar och stakar. De gamla kolvbultarna glappade en del i stakarna. Nya kolvbultar i gamla bussningar glappade 2 av 3, dock inte närmelsevis lika mycket som innan så jag nöjde mig där.
En annan spännande upptäckt var att vevstaksbultarna som ingick i satsen var en halv tiondel för grova. Efter att ha knackat i de första två med hammaren insåg jag att detta måste vara tokigt. Blev att återanvända de gamla bultarna men ta de nya muttrarna.
Ber om ursäkt i förväg för eventuella stavfel. Skriver detta på mobilen i väntan på att potatisen ska koka färdigt
Mvh Fredrik Håkansson
Edit:
Vill minnas att de är andra kolvringar till gjutfoder. Någon som vet säkert hur det ligger till? För isåfall behöver jag ju en ny sats med kolvringar dessutom....