Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bm 320. Går varm, vatten försvinner och glykol i oljan.

109 inlägg • Sida 5 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hidsmekolek

#61 » 05:59:48, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det ser ut som din toppackning läckt här.. :klia:
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Åsa-Nisse

#62 » 08:30:23, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan liten spricka i blocket fixas med Wondarveld motorsvets. Det är ett tätningsmedel som du häller i rent vatten i kylet och kör varmt några gånger innan du tappar ur och fyller glykol. Funkat för mig i både personbilsmotor och lastbilsmotor. Scania´s V8-or på 70-talet var storförbrukare av detta medel och jag har några burkar stående.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

SvampenT15

#63 » 13:22:41, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till TS
Hej jag har ett komplett motorblock från en 320 1961 eller 62 det är isär plockat men allt finns. Det behöver nya foder men verkar i övrigt helt ok vad jag kan se om du har intresse av det ge mig ett bud.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Freddeli (trådstartaren)

#64 » 14:58:36, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Pga semester och en hel hög med andra måsten var det ett tag sedan jag tog mig tid att uppdatera här.

Häromdagen fick jag hem motorsats, oljepump och vattenpump från traktordelar.net. Många här tycker säkert det är korkat men jag kommer inte göra något åt veven utan montera nya vevlager och hålla tummarna. Det enda jag har att förlora är att en uppsättning vevlager går åt skogen. Och vad gäller sprickan i blocket är min förhoppning att en flaska motorsvets ska göra jobbet.

Jag bytte oljepumpen igår och har idag börjat demontera de gamla kolvarna. Finns det något bra knep för hur man får ur kolvbultsbussningarna? Kolvbultarna var jättelätta att knacka ur men bussningarna satt ut av bara hel**. Försökte pressa ur dem i skruvstädet med ett par 1" brädor som mothåll. Slutade med att brädorna mer eller mindre trycktes sönder :klia:
Vet inte hur viktigt de är att byta dessa men känns klokt eftersom satsen jag köpte ändå innehåller nya bussningar och bultar.

När jag ändå är igång kan jag nämna att jag i samband med bytet av oljepumpen blev tvungen att lossa det främre ramlageröverfallet (en av skruvarna till pumpen var nära på rund). Och till min förvåning var den lossade lagerhalvan jättefin :smile:

Ni får ursäkta frånvaron av bilder. Det kommer när jag börjar montera ihop.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Janson1

#65 » 18:05:19, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå skall behålla veven obearbetad så låt dom gamla vevstaksbussningarna vara, förmodligen så är passformen fortfarande "perfekt"...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rospigg

#66 » 18:12:28, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns det inte minsta glapp, eller att det inte går att "vicka" kolvbulten i bussningarna så låter du dom vara kvar.
Hur är storänden på stakarna, inga lager som roterat och gjort sår i ytan där?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Freddeli (trådstartaren)

#67 » 22:02:38, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om du ändå skall behålla veven obearbetad så låt dom gamla vevstaksbussningarna vara, förmodligen så är passformen fortfarande "perfekt"...

Hej!
Menar du vevlagrena? Dessa var tyvärr ganska illa åtgångna som synes på tidigare bilder. Bussning sitter bara vid kolvbulten.
Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Freddeli (trådstartaren)

#68 » 22:04:25, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Känns det inte minsta glapp, eller att det inte går att "vicka" kolvbulten i bussningarna så låter du dom vara kvar.
Hur är storänden på stakarna, inga lager som roterat och gjort sår i ytan där?

Hej!

Ska kolla detta omgående imorgon. Men visst bör jag åtminstone montera nya kolvbultar även om jag låter bussningarna vara?

Storändan på stakarna visade inga skador eller defekter.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

rospigg

#69 » 00:01:16, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer nya kolvbultar med så monterar du dom.
Men för nyfikenhetens skull så kan du jämföra ny och gammal bult i en
vevstake om det känns någon skillnad på eventuellt glapp/tröghet.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Freddeli (trådstartaren)

#70 » 15:59:05, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Denna 320 slutar aldrig att överraska..... som nämnts tidigare i tråden har min motor nr:


Bild

Och skall således vara försedd med kromfoder. Enligt både verkstadshandboken samt oie är det kromfoder fram till serienr 1213671 och därefter gjutfoder.

Döm om min förvåning när jag sitter med det nya kromfodret i handen och inser att detta ser ju inte likadant ut som de jag drog ur. :klia: :ohnej:

Bild
Ett av foderna som satt i.
Bild
De nyinköpta kromfoderna. Med en kanthöjd på ca 1.1mm

Någon som har en teori?? Jag har två....
1: tidigare ägare har bearbetat om blocket för att passa gjutfoder.
2: traktorn är någon "experimentmaskin" från bm-fabriken då det även finns andra märkligheter som att den är utrustad med en fyrväxlad låda. (Plus back)

Hur eller hur så blir jag så illa tvungen att skaffa nya foder. Ska ringa traktordelar.net imorgon bitti och fråga om de vill ha tillbaka kromfoderna eller om jag ska skänka dem till bättre behövande. Det som oroar mig är att de jag drog ur hade en kanthöjd på 3,45 och enligt oie har nya gjutfoder en kant på 3,8. :klia:


Bild
I brist på annat så fortsatte jag montera ihop kolvar och stakar. De gamla kolvbultarna glappade en del i stakarna. Nya kolvbultar i gamla bussningar glappade 2 av 3, dock inte närmelsevis lika mycket som innan så jag nöjde mig där.
Bild
En annan spännande upptäckt var att vevstaksbultarna som ingick i satsen var en halv tiondel för grova. Efter att ha knackat i de första två med hammaren insåg jag att detta måste vara tokigt. Blev att återanvända de gamla bultarna men ta de nya muttrarna.

Ber om ursäkt i förväg för eventuella stavfel. Skriver detta på mobilen i väntan på att potatisen ska koka färdigt :eat:

Mvh Fredrik Håkansson

Edit:
Vill minnas att de är andra kolvringar till gjutfoder. Någon som vet säkert hur det ligger till? För isåfall behöver jag ju en ny sats med kolvringar dessutom....
Senast redigerad av Freddeli 16:17:53, 04-08-2019, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Ivar Risslén

#71 » 16:03:06, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt ytterdiametern på de olika fodren om det är någon stor skillnad ?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Freddeli (trådstartaren)

#72 » 16:19:32, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du mätt ytterdiametern på de olika fodren om det är någon stor skillnad ?

Hej!

Nej det har jag inte. Men enligt vad jag läst mig till tidigare så skall det måttet vara detsamma.
Hur tänker du?

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Janson1

#73 » 16:44:30, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är olika ringar till kromfoder mot standard gjutgods och det blir inte bra att sätta fel åt något håll... Förövrigt så verkar du ha en del otur med vad som sitter i motorn.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Freddeli (trådstartaren)

#74 » 16:46:59, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det är olika ringar till kromfoder mot standard gjutgods och det blir inte bra att sätta fel åt något håll... Förövrigt så verkar du ha en del otur med vad som sitter i motorn.

Misstänkte det..... f*n.

Otur och otur, hade jag kontrollmätt foderna innan jag beställde så hade jag inte suttit här. Men å andra sidan brukar man ju kunna lita på motornumret.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Ivar Risslén

#75 » 17:16:33, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det har suttit "hemgjorda" foder där tidigare efter att någon renoverare har bytt foder av någon anledning och tvingats att anpassa några ämnen då flänsen inte stämde.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, Tomas fole och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se