Hej!
Min bm 320 från 61 med 3-cyl diesel har börjat visa oroväckande symptom.
Traktorn har sålänge jag ägt den haft en tendens att gå varm när jag kör med betesputsen. Då jag enbart kört för hobbybruk har jag inte reflekterat så mycket över det utan tänkt att maskinen nog är lite väl tungdriven för den lilla traktorn och gjort en mental notering att när tillfälle ges rengöra kylsystemet. Lösningen har varit att stanna med jämna mellanrum och låta tempen sjunka.
När jag körde nu i helgen noterade jag att det försvunnit någon cm med vatten i kylaren. Vattnet täckte fortfarande cellpaketet men nådde inte upp till den översta slangen som förbinder termostathuset med kylaren. Jag slog i så mycket där fick plats, ca en liter, och körde vidare. Nästa gång jag stannar ser jag att det ryker en del från ventilationsröret från ventilkåpan. Ser att där hänger ett par vattendroppar vid rörets mynning och konstaterar med förskräckelse att dessa smakar sött.
Kollar nivån i kylaren direkt och ser att det försvunnit någon cm igen. Väl hemma kollar jag oljan och den är svart och fin, en liten tendens till grånad syns högst upp på stickan, antar att kondensen stigit dit då det rök lite ur stickans rör.
Jag har förstått att glykol i oljan oftast slutar i förskräckelse så jag känner att jag nog får undersöka detta lite närmare. Det jag efterfrågar med denna tråd är tips och erfarenheter från andra som varit med om liknande. Vad är det troligaste felet och vad bör jag vara extra uppmärksam på när jag börjar riva i motorn?
Min plan är att riva av toppen till en början och kolla packningen samt undersöka höjden på foderna. Ser detta ok ut så får jag väl fortsätta längre ner. Sitter det fodertätningar som kan läcka på dessa maskiner med?
Alla tips och råd är välkomna.
Tack på förhand.
Mvh Fredrik Håkansson