Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bm 320. Går varm, vatten försvinner och glykol i oljan.

109 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Freddeli (trådstartaren)

#1 » 12:17:36, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min bm 320 från 61 med 3-cyl diesel har börjat visa oroväckande symptom.

Traktorn har sålänge jag ägt den haft en tendens att gå varm när jag kör med betesputsen. Då jag enbart kört för hobbybruk har jag inte reflekterat så mycket över det utan tänkt att maskinen nog är lite väl tungdriven för den lilla traktorn och gjort en mental notering att när tillfälle ges rengöra kylsystemet. Lösningen har varit att stanna med jämna mellanrum och låta tempen sjunka.

När jag körde nu i helgen noterade jag att det försvunnit någon cm med vatten i kylaren. Vattnet täckte fortfarande cellpaketet men nådde inte upp till den översta slangen som förbinder termostathuset med kylaren. Jag slog i så mycket där fick plats, ca en liter, och körde vidare. Nästa gång jag stannar ser jag att det ryker en del från ventilationsröret från ventilkåpan. Ser att där hänger ett par vattendroppar vid rörets mynning och konstaterar med förskräckelse att dessa smakar sött.
Kollar nivån i kylaren direkt och ser att det försvunnit någon cm igen. Väl hemma kollar jag oljan och den är svart och fin, en liten tendens till grånad syns högst upp på stickan, antar att kondensen stigit dit då det rök lite ur stickans rör.

Jag har förstått att glykol i oljan oftast slutar i förskräckelse så jag känner att jag nog får undersöka detta lite närmare. Det jag efterfrågar med denna tråd är tips och erfarenheter från andra som varit med om liknande. Vad är det troligaste felet och vad bör jag vara extra uppmärksam på när jag börjar riva i motorn?

Min plan är att riva av toppen till en början och kolla packningen samt undersöka höjden på foderna. Ser detta ok ut så får jag väl fortsätta längre ner. Sitter det fodertätningar som kan läcka på dessa maskiner med?

Alla tips och råd är välkomna.
Tack på förhand.
Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80



Freddeli (trådstartaren)

#2 » 14:29:04, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Påbörjade lite enklare felsökning innan idag. Jag fyllde upp kylaren till max och lät traktorn gå någon timme. Blandad tomgång och lite lättare körning med putsen för att få upp arbetstemperaturen. På denna korta tid kan jag inte avgöra om något vatten försvinner men jag kunde konstatera ännu en gång att kondensvattnet i änden på ventilationsröret smakar sött. Såg även att det kommer avgaser ur oljestickans hål. Så pass att det skvätter några droppar olja om man tar ur stickan under gång.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Ivar Risslén

#3 » 14:38:43, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör inget mera med traktorn då du troligtvis har fått glykolblandat vatten i motoroljan. Glykolen förstör lagren i motorn även vid en liten mängd.
Lossa lite på oljeavtappningspluggen och kolla om det kommer vatten där när den har stått så att vattnet har sjunkit till botten.
Eller det verkar vara onödigt att kolla på det viset då du redan har kollat att kondensvattnet smakar sött.
Nu är det till att kolla var det läcker vatten in till motoroljan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

karlssson

#4 » 15:47:45, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som blockpackningen har gått hem tycker jag. Eller skev topp.
karlssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:12:01, 26-03-2019
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 505 , BM 400 Buster.

Freddeli (trådstartaren)

#5 » 15:56:34, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack för era svar.

Att jag har glykol i oljan är jag mer eller mindre klar på. Frågan är vad som är den troligaste orsaken och hur jag börjar felsöka. Man vill ju inte börja riva hela maskinen om det finns något fiffigt sätt att ringa in orsaken med enkla medel.

Glömde nämna i det första inlägget att toppen renoverades för ca 2 år sen innan jag köpte traktorn. Toppen planades då i samband med att allt sattes ihop igen. Traktorn har som sagt gått varm för mig vid några tillfällen, dock ingen längre stund. Är topparna så känsliga på dessa motorer?

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Freddeli (trådstartaren)

#6 » 21:11:41, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll!

Jag fortsätter svara mig själv, kanske är det någon mer än jag som har nytta av vad jag kommer fram till :smile:

Efter lite letande på div forum har jag förstått att 320 har torra foder, således finns där inga fodertätningar som kan läcka igenom kylvatten ner i tråget.

Vad finns det då för felorsaker utöver toppackning och blockpackning som redan nämnts?

Beställde ikväll hem en sotningssats och ett filterkit från oie. Så i slutet av veckan ska jag åtminstone göra ett oljebyte och lyfta ventilkåpan för att ta en titt.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

johan.eriksson

#7 » 22:02:24, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även över vattenpump och kylare, du kan ju ha orsaken till varmgång där, och varmgången kan ju göra att en toppackning går. Om du lyfter toppen så kolla även så blocket är plant och inte bara toppen.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Freddeli (trådstartaren)

#8 » 22:24:14, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke där! Tack! Planerar att spola ur både kylare och block när tillfälle ges. Hur kontrolleras vattenpumpen lämpligast? Räcker det med en okulär besiktning och kolla så att alla skovlar är hela?

Är motorerna så känsliga att packningen kan ge sig efter bara ett par enstaka tillfällen med varmgång? En tanke till slog mig nu när vi pratat toppackning..... Jag är inte helt säker på hur nära i tid packningen byttes innan jag köpte traktorn. Därför kan jag inte säkert svara på om förra ägaren kom ihåg att efterdra toppen efter givet antal timmar. Jag har i alla fall inte efterdragit den i min ägo.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Janson1

#9 » 23:01:24, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mest troliga stället är just topp/toppackning. Toppen är av gjutgods och är nog inte speciellt känslig för varmgång så länge det finns vatten kvar. Har den kokat rejält, typ kokat torrt? Om det nu är riktigt gjort så borde det inte ha krånglat så nåt är obra med toppen och dess packning. Det är klart dom kräver ju efterdragning så är det inte gjort så ökar ju odsen för problem även om resten var perfekt gjort... Kan du se om impellern dels ser bra ut och dels verkligen snurrar med när fläkten dras runt? Du får väl ta några bilder på grejerna också...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Freddeli (trådstartaren)

#10 » 23:08:11, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det mest troliga stället är just topp/toppackning. Toppen är av gjutgods och är nog inte speciellt känslig för varmgång så länge det finns vatten kvar. Har den kokat rejält, typ kokat torrt? Om det nu är riktigt gjort så borde det inte ha krånglat så nåt är obra med toppen och dess packning. Det är klart dom kräver ju efterdragning så är det inte gjort så ökar ju odsen för problem även om resten var perfekt gjort... Kan du se om impellern dels ser bra ut och dels verkligen snurrar med när fläkten dras runt? Du får väl ta några bilder på grejerna också...


Okej. Nejfan men har missat att hålla koll på mätaren vid nått tillfälle så den kokat i nån minut innan jag sett de och kunnat stanna och låta den svalna.

Har inte rivit något än så vattenpumpens skick är okänt. Däremot så ser jag ju att vatten kommer in i kylaren via den översta slangen mellan kylare och termostathus. Detta syns ju om man lyfter kylarlocket under drift. Så den pumpar ju vatten i alla fall.

Ska försöka knäppa lite kort imon så kanske mina förklaringar och resonemang blir tydligare.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

InläggDetta inlägg har raderats av Freddeli den 23:09:04, 26-05-2019.
Anledning: Dubbelpost

Åsa-Nisse

#12 » 09:38:41, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har toppackningen gått så brukar det lukta avgaser när du lyfter på kylarlocket under gång. Du kan även kolla om det sjunker i kylet när traktorn står still några dagar. Förr brukade man ha en tryckmätare att sätta på i kylarlocket och pumpa upp 0,3 bar tryck för att se om det var tätt. Är toppen inte efterdragen efter förra renoveringen så har du nog problemet där. En sak att tänka på vid varmgång är att INTE slå i kallt vatten i kylet när motorn går. Det blir en chock och kan få den mesta stabila gjutjärnsmotorn att bli skev.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Freddeli (trådstartaren)

#13 » 10:34:45, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Har toppackningen gått så brukar det lukta avgaser när du lyfter på kylarlocket under gång. Du kan även kolla om det sjunker i kylet när traktorn står still några dagar. Förr brukade man ha en tryckmätare att sätta på i kylarlocket och pumpa upp 0,3 bar tryck för att se om det var tätt. Är toppen inte efterdragen efter förra renoveringen så har du nog problemet där. En sak att tänka på vid varmgång är att INTE slå i kallt vatten i kylet när motorn går. Det blir en chock och kan få den mesta stabila gjutjärnsmotorn att bli skev.

Tack för tipsen! Traktorn ryker dock ingenting vitt så min teori i nuläget är att packningen gett sig mellan en oljekanal och en vattenkanal.

Angående kallvatten så får jag nog erkänna att jag gjort detta vid något tillfälle. Både med motorn på tomgång och avstängd. Dock inga stora mängder utan på sin höjd en halvliters petflaska åt gången. :klia:
Ska komma ihåg att inte göra detta framledes.

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Ivar Risslén

#14 » 12:43:36, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är liten risk att vatten läcker in i en oljekanal då det är högre tryck på oljan än vattnet det skulle i så fall vara när motorn är avstängd.

Det bästa sättet för att kolla var det läcker är som Åsa-Nisse skriver att trycksätta kylsystemet och titta var det kan läcka. Man får då plocka bort ventilkåpan och oljetråget. Sedan är det att kolla var det kommer vattendroppar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Åsa-Nisse

#15 » 17:58:41, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vit rök i avgasröret kommer bara i startögonblicket om det ligger vatten på kolvtoppen. Är det tillräckligt mycket vatten där så kan det bli tjyvstopp på startmotorn så den inte orkar dra runt om den kolven står i kompressionsfasen. När motorn går och blivit varm ångar vattnet ur vevhusventillationen ( det som runnit ned i sumpen) och glykolen blandar sig med oljan.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier, pecka, tracker och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se