Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 320, knackande ljud i växellåda

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

unzoomed (trådstartaren)

#1 » 18:15:50, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en BM 320 diesel här hemma som har börjat visa lite oroväckande symptom. När jag kör med PTO igång och ger gas så hörs ett knackande ljud från växellådan, lite som om det skulle vara en sten eller något där inne. Ljudet hörs inte om jag kopplar bort PTO och det låter inte heller om jag kör PTO utan belastning. Dock räcker det med ytterst lite belastning, just nu har jag på en 3,2m farendlöse kombimaskin för att stränga. Ljudet hörs aldrig vid tomgång.

Jag har också testat att skifta mellan 540 och 1000 varv och den beter sig likadant oavsett läge. Den har så länge jag ägt den haft problem med att kopplingen inte kan stanna PTO så för att lägga i PTO har vi fått ha maskinen avstängd och starta med det igång. Jag gissar att det kan vara detta problem som blivit värre?

Så min fråga är, vad tror ni detta kan vara? Finns det något mer jag kan kolla utan att man behöver dela på traktorn? Är väldigt ny på allt med traktorer och motorer så ni får gärna utgå från att ni pratar med en femåring när ni svarar :grin:

Gjorde en liten video där ni kan höra ljudet: https://photos.app.goo.gl/FmicVHAegB4zBBvf6

Tack på förhand!
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby



BM425

#2 » 18:56:06, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraftuttagets koppling går att justera mellan läge ett (framdrivning) och läge två som är för kraftuttaget. Ska gå att göra från hål under ramen, men är enklare om traktorn delas. Lamellen kan också bara ha fastnat, o inte kopplar ur riktigt.

Finns ett växelhus mellan koppling o kör växellådan som är för kraftuttaget denna ska vara oljefylld. Leta så hittar du pluggar. Står inte så mycket om det i verkstadshandboken, men syns på en reservdelslista.

Så finns det några lager för kraftuttagets axel men då borde det höras även på tomgång.

Finns lite att läsa nedan.

BM Volvo 320 Buster instruktionsbok
BM Volvo 320 (1964) instruktionsbok
BM Volvo 320 Buster verkstadshandbok

[Traktorer] Kraftuttag BM 320
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Claes Folkesson

#3 » 19:08:50, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter det lika på högre varv också?
Har du provat nåt annat redskap?
Kan det vara vibration från kraftutagsaxeln samt är den smord och löper lätt in och ut. Tänkte så den inte är stum och trycket på nåt lager.
Vi har en 320 som vi kört massor med lastarvagn och när man svänger kan det låta liknande.
Har funkat sen - 77...
Klart det kan vara ett lager men lika troligt då att lamellen
tex fastnat på axeln och det blir spänningar.
Inte så svårt att dela den så med en projekt tråd och många foton borde det gå att fixa kopplingen iallafall...
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

unzoomed (trådstartaren)

#4 » 19:15:10, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Kraftuttagets koppling går att justera mellan läge ett (framdrivning) och läge två som är för kraftuttaget. Ska gå att göra från hål under ramen, men är enklare om traktorn delas. Lamellen kan också bara ha fastnat, o inte kopplar ur riktigt.

Finns ett växelhus mellan koppling o kör växellådan som är för kraftuttaget denna ska vara oljefylld. Leta så hittar du pluggar. Står inte så mycket om det i verkstadshandboken, men syns på en reservdelslista.

Så finns det några lager för kraftuttagets axel men då borde det höras även på tomgång.

Finns lite att läsa nedan.

BM Volvo 320 Buster instruktionsbok
BM Volvo 320 (1964) instruktionsbok
BM Volvo 320 Buster verkstadshandbok

[Traktorer] Kraftuttag BM 320


Jag har kollat på en oljesticka vid växellådan, den som sitter precis bredvid växelspaken och där är det tillräckligt med olja, men det låter inte som att det är den du menar eller?
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby

unzoomed (trådstartaren)

#5 » 19:19:45, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Låter det lika på högre varv också?
Har du provat nåt annat redskap?
Kan det vara vibration från kraftutagsaxeln samt är den smord och löper lätt in och ut. Tänkte så den inte är stum och trycket på nåt lager.
Vi har en 320 som vi kört massor med lastarvagn och när man svänger kan det låta liknande.
Har funkat sen - 77...
Klart det kan vara ett lager men lika troligt då att lamellen
tex fastnat på axeln och det blir spänningar.
Inte så svårt att dela den så med en projekt tråd och många foton borde det gå att fixa kopplingen iallafall...


Jag körde med en trumslåtter för någon dag sedan och märkte inte något då men ska absolut ta och testa med den igen för att se om det är samma problem där. Ska och undersöka hur det ser ut om jag varvar maximalt.

K-axeln är helny och väldigt smord så den har inga problem att korta/förlänga sig.

Om det är lamellen som fastnat, kan man se det på något sätt utan att dela? Man kan ju se lite i hålet som man fyller på transmissionsolja tänker jag.

Men ja, jag antar att det lutar åt att man får dela och undersöka närmare då!
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby

unzoomed (trådstartaren)

#6 » 19:30:06, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Kraftuttagets koppling går att justera mellan läge ett (framdrivning) och läge två som är för kraftuttaget. Ska gå att göra från hål under ramen, men är enklare om traktorn delas. Lamellen kan också bara ha fastnat, o inte kopplar ur riktigt.

Finns ett växelhus mellan koppling o kör växellådan som är för kraftuttaget denna ska vara oljefylld. Leta så hittar du pluggar. Står inte så mycket om det i verkstadshandboken, men syns på en reservdelslista.

Så finns det några lager för kraftuttagets axel men då borde det höras även på tomgång.

Finns lite att läsa nedan.

BM Volvo 320 Buster instruktionsbok
BM Volvo 320 (1964) instruktionsbok
BM Volvo 320 Buster verkstadshandbok

[Traktorer] Kraftuttag BM 320


Missade att du skrev att det kanske går att justera kopplingen, ska testa det med och se om jag kan få den att frikoppla PTO också, återkommer när jag har testat lite mer :)
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby

unzoomed (trådstartaren)

#7 » 20:02:57, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Nu har jag testat med trumslåttern med och där kan jag inte höra några missljud alls från växellådan. Testade även att gasa på för fullt med kombivändaren på och då hör jag inte heller några missljud, men så fort som jag släpper lite på gasen så börjar "stenarna" att kastas runt i växellådan.
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby

Claes Folkesson

#8 » 20:12:39, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går vändaren rakt bakom eller vinklar axeln iväg mycket åt en sida så det bryter i tappen?
Har du olja i traktorn och vändaren rakt bakom borde det nog funka tror jag.
Ev får du sätta en liten kedja så den inte går snett bakom
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

InläggDetta inlägg har raderats av goslin den 20:16:24, 17-06-2019.
Anledning: Redan kommenterat

unzoomed (trådstartaren)

#10 » 20:45:52, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Går vändaren rakt bakom eller vinklar axeln iväg mycket åt en sida så det bryter i tappen?
Har du olja i traktorn och vändaren rakt bakom borde det nog funka tror jag.
Ev får du sätta en liten kedja så den inte går snett bakom


Tack för tipset, körde hem traktorn när jag skulle dra på trumslåttern så kan inte kolla idag hur vinkeln ser ut med vändaren på. Men ska kolla det imorgon.

Om det skulle vara så att det är på grund av vinkeln på axeln, är det då skadligt att köra med den lite snett så att det knackar (låter ju inte så bra i mina öron i alla fall) eller är det egentligen bara att köra på ändå?
Om det skulle bli bättre när den är mer rakt bakom så ska jag ju så klart göra vad jag kan för att den ska bli så rak som möjligt, men är nyfiken på det är som gör att det knackar när k-axeln inte är rak?
unzoomed
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:04, 02-07-2017
Ort: Ronneby

Claes Folkesson

#11 » 21:04:22, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet egentligen inte, våran låter ju bara så på vändtegen när man svänger runt och det är ju bara en kort stund. Har aldrig behövt skruva isär den så vet inte hur det ser ut heller.
Men jag har aldrig varit orolig att det är fel....
Hoppas det löser sig för dig, annars hoppas vi nån annan svarar som har något tips!
Ha det bra!!
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

BM425

#12 » 21:05:34, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En krf-axel ska vinklas lika mycket i båda ändar, annars varieras vridningen i varje varv o då uppstår vibrationer.
Knutarna får inte heller vinklas för mycket för då uppstår också vibrationer sen går något sönder.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

goslin

#13 » 22:20:56, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag hade tänkt skriva tidigare att vår kombivagn uppvisade samma tendenser när vi svängde för tvärt med vår Buster 400. Ljudet kom i från knutarna på axeln utgick jag ifrån och försvann så fort man rätade upp ekipaget.
Mvh
/Gösta

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

SK Racing

#14 » 05:56:40, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

unzoomed skrev:
är det då skadligt att köra med den lite snett så att det knackar (låter ju inte så bra i mina öron i alla fall)


Du besvarar faktiskt din egna fråga, mekanik är ju oftast så att den säger ifrån via missljud och vibrationer när den inte mår bra, så du gör en helt korrekt bedömning, låter det illa så är det ofta inte bra.

Vibrationer och missljud har en ju varit med om förr vid svängar/vänteg och en clas rundbalspress jag körde mycket hade dubbelknutar på kraftutagsaxlen för att motverka detta fenomen, tung o otymplig var den men vi hade aldrig några problem med den, o det pressades bra många tusen balar med den pressen, den värdelösa JF gödselspridaren hade det inte så där gick det ju åt en o annan axel.

Risken du tar i detta fall är inte att själva axlen ger upp utan att du får följdskador i traktorn, jag har sett och hört talas om dyra haverier på kraftutagen och dess kringutrustning pga maskiner som haft dåligt underhåll och defekta kraftuttag som förbisetts antingen av dåliga maskinförare eller sönderstressade bönder, men som i slutänden vid totalthaveri kostat mycket i förlorad tid och pengar.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Claes Folkesson

#15 » 17:14:05, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hur gick det?
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron