Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

DB40 med gångproblem

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

efji81 (trådstartaren)

#1 » 17:10:50, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla glada.

Jag har en DB40 med gångproblem.
Den startar fint och kan stå på tomgång hur länge som helst, verkar det som.
Den går också mycket fint i motorn.

Nu till problemet.
Den är som orkeslös.
Exempelvis så orkar den inte hålla fart i uppförsbackar.
Sen så dör den ibland och då går den inte att få igång utan att lufta den massor.

Kör jag på lägre växlar så verkar den klara sig utan problem.


Jag har fått för mig att den får för lite eller för mycket diesel när man försöker köra "snabbt" och sen får i sig luft på nått vis som gör att den måste luftas.

pump och spridare är renoverade för ett tag sedan.

Kan man på nått sätt ställa själva pumpen hur mycket den ska ge?
Jag har ställt in de fyra kugghjulen bakom kylaren så timingen borde var rätt.

Hittade detta i verkstadshandboken men är inte riktigt med på vad man gör :-)
Bild
Bild
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77



torbjorn_forsman

#2 » 18:37:06, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt något som stryper bränsletillförseln före dieselpumpen, så att undertryck uppstår i bränsleledningarna och luft sugs in genom någon mikroskopisk läcka.

Börja med att avsyna alla bränslefilter, bränslekranar, sugsil i tanken mm och åtgärda eventuella igensatta saker och tänkbara orsaker till luftläckor (t ex dåliga packningar på filterhållare och glaskoppar, kantstötta glaskoppar mm. Om du ska köpa nya bränslefilter så var noga med att köpa hem filter från välkända tillverkare - i dieselsammanhang ska man undvika märkeslösa filter, och man ska undvika att köpa av handlare som inte redan i katalogen eller webshopen tydligt presenterar fabrikat på filtret. Filter som säljs under återförsäljarens eget varumärke ska man också vara skeptisk mot.
Var också mycket misstänksam mot bränsleslangar, i synnerhet sådana som är omspunna med ståltråd eller textil utanpå. Där kan gummit vara hur poröst och otätt som helst utan att det syns. Om man lossar en sådan slang, håller för ena änden och blåser med munnen i andra änden så ser man ofta hur det börjar fukta och bubbla lite varstans längs slangen.

Om inte en sådan enkel genomgång av bränslesystemet hjälper, så är ett tips till att koppla in ett par manometrar provisoriskt - t ex en omedelbart före matarpumpen, och en vid inloppet till dieselpumpen efter alla filter. Då är det lätt att se dels om matartrycket är rätt (och om det håller sig stabilt under alla körförhållanden eller om det sjunker när motorn börjar få problem), och dels om det blir anmärkningsvärt undertryck före matarpumpen i något läge.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

efji81 (trådstartaren)

#3 » 19:03:59, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Då får det bli genomgång av bränslesystemet mot pumpen


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

Lars_karlsson

#4 » 11:19:53, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt är det som Torbjörn skriver,, men när du ändå är igång , kolla gärna luftfilter med !
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

efji81 (trådstartaren)

#5 » 21:22:20, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hållit på och skruva lite idag.
Såga att den fuktade kring glaskoppen så den är genomgång (vet dock inte om den är tät ännu :-) )
Sen såg jag att den fuktade lite under tanken i kopplingen där.

Passade på att blåsa ren alla ledningen och byta alla kopparpackningar.

Dock blev det halt när jag kom till bränslefilterna för jag tycker inte det stämmer med dem jag hade hemma. (https://www.oie.se/Produkt/branslefilte ... WNCASE900)
Har dessa men eftersom det inte finns några hål in mot centrum får jag för mig att bränslet inte kan komma genom.

Satt några volvofilter där nusom såg lite annorlunda ut och i den andra DB40 på gården sitter den här modellen.
https://www.oie.se/Produkt/branslefilte ... OWNCASE900

De är ju klart olika i modellen dessa två filter. Jag vill säga att P551168 är rätt och de andra blir det stopp om jag sätter dit. Men jag kan ju tänka fel.
Grejen är att de vita inte har några hål mot centrum alls utan är helt täta dit medans de andra har det...
Någon som kan bringa lite ljus i hur man ska tänka =)

Ska åka in till Kastebo i Tierp i morgon och se om de har filter som passar plus tätningsringen till filterkopparna också då dessa har sätt bättre dagar...

Slängen en flukt på luftfiltret också även om jag tycker det såg bra ut sist jag gluttade=)

Fortsättningen följer imorgon..
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

torbjorn_forsman

#6 » 22:09:20, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Donaldson P556245 är en ersättning för ett vanligt CAV/Lucas (numera Delphi) "296" -filter. Alltså ett som sitter på bl a MF-traktorer och en mängd dieselpersonbilar.

P551168 verkar vara något betydligt mer udda.

Ett tips är att söka filterinformation hos filtertillverkarna själva hellre än hos återförsäljare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

efji81 (trådstartaren)

#7 » 05:22:53, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter lite skruvande i regnet.

Bytte packning på glaskoppen och satt dit ett nytt filter och o Ring på filterkoppen (fanns bara ett hemma).
Sen gjorde jag rent luftburken som i och för sig hade ok olje man den såg något vattenblandad och var nog lite mycket i den.

Luftade och staratade.
Gick med klart mera ork men har inte gjort någon "lång" tur ännu så får utvärdera när jag har tid och humör för att klara hem att bogsera hem den :-)

Fuktar något i bränslekranen så ska byta den oringen också...

tack så länge för tipsen.
Återkommer med en status rapport när jag kört lite mera.

2 personer gillar det här inlägget.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

efji81 (trådstartaren)

#8 » 05:26:21, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick DB jobba. Körde 2 timmar med rotorslåtter och den tuffade på fint.

Finns lite små juteringar till som skall göras men de får vi ta när höet är inne.

En fundering dock. Oljetrycketsmätaren ligger på ca 50 vid start men efter någon timmes körningen så är den nere på knappa 40. Är det normalt tro?

1 person gillar det här inlägget.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

torbjorn_forsman

#9 » 20:42:36, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller sig oljetrycket stabilt oavsett varvtal (bortsett från lägsta tomgång) när motorn är varm?
I vilken enhet är oljetrycksmätaren graderad?
Har du kollat mot en annan manometer att den visar rätt?
Är olja och oljefilter bytta i någotsånär historisk tid, sugsilen i oljetråget rengjord om det är rimligt att komma åt den osv?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

efji81 (trådstartaren)

#10 » 21:41:41, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja skulle säga att oljetrycket varierar något med varvtalet.
Sen går det också nedåt med tiden, idag körde vi mera klippning och var ner på strax under 20 till sist.

har inte kollat med någon annan manometer. Ska kolla vad det står på mätaren att den mäter i.

Ja olja och filter är nytt sen några timmar tillbaka och sugsilen i oljetråget är rengjord.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

Ivar Risslén

#11 » 09:13:46, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är normalt att oljetrycket blir lägre när oljan blir varm, för oljan blir tunnare då.
I många instruktionsböcker eller verkstadshandböcker brukar det stå vad det lägsta trycket får vara vid tomgång eller ett viss varv på motorn. Det är många som har lägre tomgångsvarv på motorn än vad som rekommenderas och då får de även lägre oljetryck.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#12 » 21:11:14, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att oljetrycket går nedåt "med tiden", så hänger det helt enkelt ihop med att oljan blir varm mycket långsammare än kylvattnet. På en liten personbilsmotor kanske det behövs en en kvart eller en halvtimme efter start innan oljetemperaturen har stabiliserat sig, på en stor lågvarvig motor kan det ta långt över en timme.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

efji81 (trådstartaren)

#13 » 23:01:55, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag är med på att den blir varm och trycket då går ner tycker bara skillnaden var så stor.

Ska studera instruktionsboken när tid finnes.




Skickat från min iPad med Tapatalk
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

efji81 (trådstartaren)

#14 » 09:43:36, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är höet inne och tyvärr orkade inte DB hela tiden vägen.

När det kördes vagnar med lite gas så stannade den och ville inte komma igång igen. Testa och lufta ett par gången men ville inte.
Konstaterade med en puff startgas att den då ville starta så jag gissar på fortsatta bränsle problem.

Nu är glaskoppen genomgången och tät vad jag kan se.
Båda bränslefilterna bytta och nya.
Även tätningarna på filterkopparna är nya
Så även alla koppar brickor på filterkopparna.

Ser att den fuktar diesel från pumpen och tror mig konstaterat att det är mellan själva stora huset och den "klumpen" som sitter i underkant ner mot kallstarts skruven.
Är det bara en vanlig packning där tro så man kan skruva bort och få dit en ny eller är det nått mer tok innan för där?

Sen är ju intressant med flera felsöknings tips.
Den går ju så jäkla fint när den går bort sätt från lite orkeslös... :-)

1 person gillar det här inlägget.
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

efji81 (trådstartaren)

#15 » 21:47:20, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte hunnit mera än att rulla in traktorn i garaget och lagt lite funderar tid på det hela...

Vad säger ni kunniga om tanken att det kan vara nått trassel med matarpumpen. Tänker någon packning eller liknade i den? Ser ju helt tät och torr ut dock...




Skickat från min iPad med Tapatalk
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bebmanzon@gmail.com och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se