Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorrenovering om314

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

emil_508 (trådstartaren)

#1 » 20:23:27, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesamman!

Jag är igång med att totalrenovera en gammal mercedes-motor, en om314 fyrcylindrig 80hk, och då det är min första motorrenovering, och jag stött på en hel del frågetecken och tvivel de senaste dagarna, tänkte jag starta en tråd här och posta bilder och frågor under projektets gång.
Det finns onekligen enorm kunskap och erfarenhet här på forumet, och jag hoppas den kan hjälpa mig framåt.. Till min hjälp har jag också en reservdelsmotor som jag köpt billigt av en säljare som påstod att den gått väldigt få mil, men dömdes antagligen ut pga slitna och repade cylindrar (körts utan luftfilter?)

Nåväl här får ni se vad jag lyckats klanta mig igenom hittils.. OBS!! ALLA TIPS OCH ERFARENHETER VÄLKOMNA!!!! OBS

Reservdelsmotorn:
Bild


Fordonet motorn ska sitta i är en MB 508 från 1971, men det spelar ju ingen större roll, då den också används i många traktorer och Unimogs så tänkte jag posta tråden här i traktordelen av forumet.

Anledningen till renoveringen är att motorn började bränna mer och mer olja. Normalt för dessa motorer är en oljeåtgång på 1-2% av bränsleförbrukningen, medans min kröp upp över 7% innan jag bestämde mig för att gå till botten med problemet.

Började med att riva topplocket, där det visade sig att ventilerna inte kunde hålla tätt längre, både pga förbränningsrester och slitage. Tog toppen och ventilerna till verkstad och fick dem slipade, samt gjorde test av injektorerna, som inte höll måttet längre. Köpte renoveringssats och installerade med bra resultat.

Toppen precis efter demontering:
Bild

Ventilerna såg ordentligt smutsiga och slitna ut:
Bild


En av injektorerna, bytte till slut bara själva "spetsen". Testades och värdena såg bra ut, förutom en som låg 5 bar för högt. Enligt verkstaden där jag testade dom, var det inget att bry sig om..
Bild

Tog sedan toppen till en väns metallverkstad, där han kapade ner ventilstyrningarna för att kunna få plats med ventiltätningar, för att matcha senare varianter av motorn som hade ventiltätningar från fabriken.

Ventilstyrningarna innan kapning:
Bild

Ventilstyrningarna efter kapning och med tätningar
Bild


När toppen var färdig, gjorde jag en inspektion av cylindrarna. Där kunde jag se små kondensfläckar på några av väggarna, kännbara med fingernagel. Uppmätte också ovalitet och konicitet som visade sig ligga långt över verkstadshandbokens marginaler. Så jag bestämde mig för att riva motorn med tanken att det minsta som ska göras, är att borra om cylindrarna och sätta nya kolvar.

Originalmotorn (utan topplock):
Bild

Demonteringen av motorn gick smidigt..
Av med remskiva, bränslepump, lyftare, tråg osv osv
Bild

Ut med kolvar och vevstakar:
Bild

Vid inspektion av vevaxelns lagerytor kunde jag se en del ytliga repor och några mer kännbara skåror, samt vid uppmätning av ovalitet med indikatorklocka låg värdena precis på gränsen..
Bild

Så just nu lutar jag åt att köpa ny vevaxel (ca 6000kr). Här kommer också min första fråga:
Vad behöver jag tänka på när jag ska byta ut vevaxeln (och givetvis alla glidlager)? Finns det någonting jag bör försäkra mig om innan jag ger mig på det? Mitt antagande är att om jag köper ny vevaxel och glidlager i originalmått, bör det hela passa vid montering? Är det några andra mått jag bör ta för att försäkra mig om att det hela kommer sitta som det ska?

Som sagt, alla tips och erfarenheter är välkomna.. Vill undvika att göra onödiga misstag :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76



magloman

#2 » 20:31:21, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inge proffs men känns väl lite sådär o köpa en vevaxel för enbart 6000:- Är det en original?

Kanske bättre slipa den gamla istället? Lagerkostnaden brukar inte skilja mkt mellan std och öd.
Kolla med autorep här på forat också, han slipar ju såna här då o då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

emil_508 (trådstartaren)

#3 » 20:38:22, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tyckte också det var ett bra pris..

https://www.ebay.de/itm/KURBELWELLE-MER ... xyThVTb6Fg

Har kontaktat säljaren - säger att den är original, bevarad i originalträlåda från MB. Ingår nya lager också för 750EUR (=7800kr var det visst)

...och ja, lagerkostnaderna är i princip desamma std och od så det gör ingen skillnad. Men jag har kontaktat ett par verkstäder som annars har bra priser för borrning av cylindrarna (~3000kr för alla fyra), men de sa att det skulle bli billigare att köpa ny vevaxel..
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76

Hidsmekolek

#4 » 20:49:14, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att ha alla möjligheter att bli en bra motor det där!
Angående vevaxel så om det är så att det är en ny originalvev med lager som blivit över en gång i tiden så känns väl priset helt ok. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 22:04:05, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag oxå köpa den :-)

Den gamla kan ju duga att slipa till nån annan motor som har skurit tex

Det där kommer bli bra
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

emil_508 (trådstartaren)

#6 » 11:28:15, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är fortfarande osäker på om jag ska köpa vevaxeln.. Har frågat säljaren om alla lagerytor är i gott skick, och säljaren menar på "varför skulle dom inte vara det, vevaxeln är ju ny och oöppnad".
Men som man kan se i bilden i annonsen, finns det en missfärgning på åtminstone en av lagerytorna, antagligen från oxidering?:

Bild

Bild

Antar att i bästa fall måste denna ytan (och kanske fler) poleras innan montering?
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76

magloman

#7 » 11:49:47, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

svårt o säga på en bild men kan den inte vara fettsprayad och det torkat in. Det kan ju legat nåt skydd över som på vevtapparna som gjort mönstret
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hidsmekolek

#8 » 12:15:39, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror åxå på nåt slags rostskydd, en tvätt med avfettning eller lacknafta så blir det nog som nytt!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#9 » 14:09:45, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man läser annonsen står det att den kommer från Bundeswehr så den har nog legat i beredskapslager sedan tillverkades. Tittar man på mönstret i skadan så verkar det vara samma som på skyddspapperet. Den är nog insmord med ett skyddsfett eller liknande som har torkat så att den måste nog tvättas ordentligt innan montage.

PS. Jag kollade vad den säljaren på ebay har i lager och det fanns många saker till Unimog bl.a.. DS.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

emil_508 (trådstartaren)

#10 » 12:21:50, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tänkte jag inte ens på. Tack för bra svar allesamman..

Kämpade igår med att få av drevet från vevaxeln. Byggde en avdragare i liknande konstruktion som den som är avbildad i verkstadsmanualen:
Bild

Min något slarvigare variant:
Bild

Drevet satt otroligt hårt fast.. Var tvungen att värma upp det lite och kämpa med ordentlig hävstång för att dra av det.. Förstår inte riktigt hur jag ska få tillbaka det på den nya vevaxeln bara genom att knacka tillbaka det? Enligt manualen ska man använda en hylsa i och knacka tillbaka det med en hammare. Står inget om uppvärmning osv.. Hur tillåtet är det att värma upp drevet / frysa ner vevaxeln vid montering av drevet?

Från handboken:
Bild


Har också avtalat tid med en verkstad nästa vecka som ska kolla igenom alla delar och åtminstone borra cylindrarna och plana blocket, får se vad mer han rekommenderar på plats.. Han hävdar också att han kan köpa in alla delar jag behöver till bra pris. Nu är det dags att rengöra alla delarna...puh

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76

bmrobban

#11 » 15:00:08, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju kyla axeln med kolsyresläckare o värma drevet i ugnen till 150 grader.
Då borde du kunna skjuta på drevet med handkraft. Jag tror nog det räcker att bara värma drevet.
Om du har tillgång till mätverktyg kan du kolla passningen vid tex 100grader i temperaturskillnad för att vara säker.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Micke_fixar

#12 » 15:19:25, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du mäter veven med klocka är du säker på att du får fram ovaliteten då och inte att den kastar?
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

emil_508 (trådstartaren)

#13 » 18:43:12, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban: ok, bra att veta. Vill vara väldigt försiktig vad gäller dessa delarna av motorn, och inte göra några 'antaganden' som leder till onödiga misstag.

kaptengrus: nej, det är jag inte säker på. Men när jag frågat runt har jag mest fått höra att vid en så pass omfattande renovering rekommenderas att byta eller få vevaxeln renoverad på verkstad.. Så efter att ha mätt med indikatorklocka tänkte jag att det oavsett vad det är som slår, så vill jag nog inte peta tillbaka den så som den är. Kommer dock inte kassera den förrän jag varit på verkstad..
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76

Micke_fixar

#14 » 20:56:59, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Slipa upp en gammal vevaxel är bra, finns inga spänningar kvar efter lång tjänst. :thumme:
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

emil_508 (trådstartaren)

#15 » 09:04:30, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara följa upp / avsluta tråden med att säga att renoveringen avbröts pga att prislappen sköt för högt!!
Med alla delar som behövde bytas, slipas, verkstadskostnader etc hamnade jag högre i mina beräkningar än vad jag tyckte det hela var värt. Så bussen såldes till en tjomme som redan hade en bytesmotor.. Så kan det gå! Men mycket blev lärt på vägen. Nu vidare till nästa projekt.... :) tack för alla goda svar!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
emil_508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:17, 16-07-2019
Ort: Karlskrona, Blekinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes LP 813 -76


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se