Hej allesamman!
Jag är igång med att totalrenovera en gammal mercedes-motor, en om314 fyrcylindrig 80hk, och då det är min första motorrenovering, och jag stött på en hel del frågetecken och tvivel de senaste dagarna, tänkte jag starta en tråd här och posta bilder och frågor under projektets gång.
Det finns onekligen enorm kunskap och erfarenhet här på forumet, och jag hoppas den kan hjälpa mig framåt.. Till min hjälp har jag också en reservdelsmotor som jag köpt billigt av en säljare som påstod att den gått väldigt få mil, men dömdes antagligen ut pga slitna och repade cylindrar (körts utan luftfilter?)
Nåväl här får ni se vad jag lyckats klanta mig igenom hittils.. OBS!! ALLA TIPS OCH ERFARENHETER VÄLKOMNA!!!! OBS
Reservdelsmotorn:
Fordonet motorn ska sitta i är en MB 508 från 1971, men det spelar ju ingen större roll, då den också används i många traktorer och Unimogs så tänkte jag posta tråden här i traktordelen av forumet.
Anledningen till renoveringen är att motorn började bränna mer och mer olja. Normalt för dessa motorer är en oljeåtgång på 1-2% av bränsleförbrukningen, medans min kröp upp över 7% innan jag bestämde mig för att gå till botten med problemet.
Började med att riva topplocket, där det visade sig att ventilerna inte kunde hålla tätt längre, både pga förbränningsrester och slitage. Tog toppen och ventilerna till verkstad och fick dem slipade, samt gjorde test av injektorerna, som inte höll måttet längre. Köpte renoveringssats och installerade med bra resultat.
Toppen precis efter demontering:
Ventilerna såg ordentligt smutsiga och slitna ut:
En av injektorerna, bytte till slut bara själva "spetsen". Testades och värdena såg bra ut, förutom en som låg 5 bar för högt. Enligt verkstaden där jag testade dom, var det inget att bry sig om..
Tog sedan toppen till en väns metallverkstad, där han kapade ner ventilstyrningarna för att kunna få plats med ventiltätningar, för att matcha senare varianter av motorn som hade ventiltätningar från fabriken.
Ventilstyrningarna innan kapning:
Ventilstyrningarna efter kapning och med tätningar
När toppen var färdig, gjorde jag en inspektion av cylindrarna. Där kunde jag se små kondensfläckar på några av väggarna, kännbara med fingernagel. Uppmätte också ovalitet och konicitet som visade sig ligga långt över verkstadshandbokens marginaler. Så jag bestämde mig för att riva motorn med tanken att det minsta som ska göras, är att borra om cylindrarna och sätta nya kolvar.
Originalmotorn (utan topplock):
Demonteringen av motorn gick smidigt..
Av med remskiva, bränslepump, lyftare, tråg osv osv
Ut med kolvar och vevstakar:
Vid inspektion av vevaxelns lagerytor kunde jag se en del ytliga repor och några mer kännbara skåror, samt vid uppmätning av ovalitet med indikatorklocka låg värdena precis på gränsen..
Så just nu lutar jag åt att köpa ny vevaxel (ca 6000kr). Här kommer också min första fråga:
Vad behöver jag tänka på när jag ska byta ut vevaxeln (och givetvis alla glidlager)? Finns det någonting jag bör försäkra mig om innan jag ger mig på det? Mitt antagande är att om jag köper ny vevaxel och glidlager i originalmått, bör det hela passa vid montering? Är det några andra mått jag bör ta för att försäkra mig om att det hela kommer sitta som det ska?
Som sagt, alla tips och erfarenheter är välkomna.. Vill undvika att göra onödiga misstag