Få se nu. Brytarna i en sån där tändmagnet sitter ju på en
axel som roterar med vevaxelns
varvtal och har två nockar. Om motorn har den vanliga tändföljden 1 3 4 2, så används alltså den ena nocken för cylindrarna 1 och 4 , den andra nocken för cylindrarna 2 och 3. Skulle nocken vara ojämnt sliten, axeln krokig eller liknande, så skulle det kunna tänkas att gnistan blir sämre på två av cylindrarna men inte de andra två. Det kan ju tänkas att det fungerar tillräckligt bra ändå så länge allt är kallt, men det är typiskt för gamla papperskondensatorer av den typ man hittar i tändsystem, att om en sådan är halvdålig och börjar få stora förluster, så blir den ännu sämre när den blir varm.
Alltså: avsyna nocken för brytarna MYCKET noga. Kolla om det blir samma brytaravstånd oavsett vilken av de två nockarna som har öppnat brytaren. Om kondensatorn är lättåtkomlig, prova att kyla den med t ex kylspray eller en isbit direkt när motorn har stannat och se om den går igång då kondensatorn är kall.