Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm t21

62 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 21:59:34, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du avgöra om den misständer rent slumpmässigt eller om det alltid är samma cylinder/cylindrar som får problem?

Har du kollat om det finns normalbra gnista om du gör ett startförsök direkt efter att motorn har stannat av sig själv?

En sak som har förekommit ibland är om det har samlat sig vatten inne i magnetapparaten (eller i botten av fördelaren om motorn hade haft magnettändning). När man har kört en stund och magnetapparaten/fördelaren har värmts upp av spillvärme från motorn, så börjar vattnet avdunsta, och kondenserar på insidan av det kalla fördelarlocket och ställer till med överslag. Botemedlet mot detta är att köra motorn tills den börjar misstända eller stannar, då tar man av fördelarlocket och sedan får den stå med locket avtaget så att magneten/fördelaren vädras ur medan den kallnar. Helst gör man detta en dag med varmt och torrt väder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Murre o2

#17 » 09:42:02, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla/byta kondensorn och ställa in brytarspetsarnas gap.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

VankivaAnders (trådstartaren)

#18 » 06:07:34, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen svårt att säga vilken cylinder som börjar misstända. Den var torr i magnetapparaten gnistan har jag inte kunnat kolla ännu.
Ska försöka skaffa och byta kondensator under veckan som kommer. Hur ställer jag in brytarspetsarnas gap? Tror jag bara har en brytarspets.
Tack alla som försöker hjälpa till.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Mixon1

#19 » 07:34:32, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det mer låter som bränslebrist!?, Är du säker på att den får bensin som den ska? Kan ligga en rostflaga i tanken som lägger sig för utloppet.
Om du inte uteslutit bränslebrist, så kan du dra en separat slang från en bensindunk till bränslepumpen direkt, om inte annat så för att åtminstone utesluta det felet.
Är det rostflagor så går de att fiska upp med en magnet på pinne. Se upp med bensinångor och gnistbildning!
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

torbjorn_forsman

#20 » 09:40:24, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att INTE byta kondensator på chansning. Låt kondensatorn sitta kvar om du inte har kunnat mäta dig fram till att det BEVISLIGEN är fel på den. En gammal originalkondensator som har legat i lager länge, kan vara precis lika dålig som en som har varit i bruk samma tid. Och nytillverkade piratkondensatorer är inte heller alltid felfria.

Brytaravståndet kollas/ställs in på samma sätt som på praktiskt taget alla andra motorer med brytarstyrd tändning. Vrid runt motorn för hand tills brytarna står maximalt öppna, mät då avståndet mellan brytarspetsarna med bladmått och kolla att det stämmer med värdet som står i instruktionsbok eller VHB (vanligtvis omkring 0,4 mm).
Rengör brytarspetsarna noga efteråt så det inte blir kvar några oljerester från bladmåttet på kontaktytorna. Kan vara lämpligt att tvätta med t ex tidningspapper eller tops och isopropanol.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Claes Folkesson

#21 » 09:56:17, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar lutningen till tanken?
Lätta på locket efter ca 15 min och se om den går längre eller så fort det börjar misstända så det inte är vaccum i tanken.
Annars blås bakåt i bränsleledningen.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

VankivaAnders (trådstartaren)

#22 » 17:46:57, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera verkar tro det är bensinen får testa med en dunk bredvid och se om det hjälper.
Då väntar jag med att byta kondensator. Hinner inte ikväll fast imorgon ska det testas.
Tack ännu en gång.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

strom

#23 » 22:08:37, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på överslag i lindningen på magneten,hade samma fenomen på en T33a .Den la av när den vart varm.
Lämnade den på renovering men samma fel var kvar efteråt.
Kolla om du har gnista när den lagt av,ha ett löst stift som du bara sätter på en tändkabel på och prova om det gnistrar.
Hade även problem med skit i tanken som ett vitt pulver var det som lossnade eftersom.
Men kolla gnistan.
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

torbjorn_forsman

#24 » 22:20:59, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, i och med att det är en T21 (och därmed äldre än de flesta T2x och T3x-traktorer som folk har erfarenhet av) :
Är magneten en sådan Bosch "JU" som sitter på t ex T24 m fl, eller är den av annat märke? Jag har för mig att det ska ha förekommit någon slags amerikansk tändmagnet i början, innan Bosch hade fått fart på produktionen efter kriget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#25 » 23:25:33, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tidiga t21 har edisonmagnet. Har en själv som är ombyggd till batteritändning.

Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

VankivaAnders (trådstartaren)

#26 » 21:20:16, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min är en Lukas SR4 Type MK11A 9 63 har inte sett någon sådan innan.
Har provat hur länge den gick ikväll det blev som vanligt 20 minuter igen.
Ska försöka mer imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Murre o2

#27 » 16:49:12, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De engelska magnetapparaterna är vad jag vet inte original på Volvo traktorer. Frågan är om någon tidigare ägare haft problem med originalet och ersatt med Lukas istället. Svårt att hitta någon som kan renovera dessa till hyggligt pris. jag byggde om min Höglund till batteritändning när Lukas magneten på den gav upp...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ivar Risslén

#28 » 19:42:32, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det beskrivning på hur man testar magneten. http://brightsparkmagnetos.com/library/ ... %20SR4.pdf
De säljer även reservdelar. http://brightsparkmagnetos.com/shop/shop.htm

Det finns beskrivningar till fler magneter och hur man magnetiserar magneten när den har tappat kraften.



Laddade upp filen hit:
Lucas SR1, SR2, SR4 magnetos verkstadshandbok
/Holger
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VankivaAnders (trådstartaren)

#29 » 12:45:41, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort flera försök i helgen med samma resultat den stannar efter ca 20 minuter.
Hur bygger jag om till batteritändning? Om det inte är förgasaren.
Tar gärna emot fler tips.
Mvh Anders.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

torbjorn_forsman

#30 » 15:21:54, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat om det finns gnista när motorn just har lagt av? Kollat om den tänder om du "snapsar" den eller provar med startgas i det läget? Gjort kompressionsprov dels med kall motor och dels när den just har lagt av?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron