Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm t21

62 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VankivaAnders (trådstartaren)

#1 » 10:47:58, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har just köpt en veterantraktor volvo bm t21 tillverkad år 1947.
Har bytt olja och kylarvatten några gånger för att få allt iordning.
Den startar lätt fast den är gammal. Problemet är att efter ca:20 minuter tappar
den oljetrycket och den stannar. Sen vägrar den starta igen.
Efter någon timme startar den igen för att gå 20 minuter igen.
Vad kan vara felet? Tacksam för hjälp.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21



fretchi

#2 » 12:44:09, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du beskriva förloppet mer exakt?
Tvärdör den eller börjar den tappa kraft och varvtal för att sedan stanna?
Tvärsjunker oljetrycket också? tappar den helt tryck? Sker detta innan den stannar? Har du mekanisk (original) mätare på den?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VankivaAnders (trådstartaren)

#3 » 13:24:05, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går bra till en början.
Sen tappar den kraft och oljetrycket sjunker sakta sen orkar den inte hålla sig igång.
Tror det sitter en original mätare Trycket startar på ca 2 efter en stund sjunker det till under 1 och då tappar den ork och stannar.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

fretchi

#4 » 14:28:26, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du menar att oljetrycket sjunker före varvtalet? Och sedan startar den som den ska efter ett tag?
Går den tungt att dra runt just när den stannat? Känns det som att den går tungt innan den dör, att motorn får jobba så att säga?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VankivaAnders (trådstartaren)

#5 » 17:23:28, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns inte som den går tungt.
Samma motstånd i veven som när man startar den när den är kall.
Fast den vägrar starta efter några timmar går jag ut och den startar direkt.
Då går den sina 20 minuter för att sedan stanna igen.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

torbjorn_forsman

#6 » 17:39:36, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märks något annat i samband med att den "tappar kraft"? Börjar den t ex misstända, gå orent, går inte på alla cylindrar? Blir det någon skillnad på avgasernas lukt och utseende när den börjar gå orent? Bolmar det mycket ur vevhusventilationen?
Hur ligger det till med motortemperaturen?

Hur ser tändstiften ut när motorn nyss har självdött? Är t ex något av dem mer eller mindre sotigt/oljigt än de andra?
Blir alla avgasportar lika varma? Kollas enklast genom att spotta eller stänka vatten på grenröret och kolla om det verkar kallare vid någon av portarna.

Om du gör ett startförsök när motorn nyss har stannat, finns det gnista då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#7 » 21:37:57, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ånglås pga kokande bensin i förgasaren? Hänger i iofs inte ihop med tappat oljetryck.

Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#8 » 21:42:21, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du bytte olja: Tittade du till oljefiltret och sugsilen då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Claes Folkesson

#9 » 22:30:25, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det sugsil på t21?
Isåfall tror jag på den, en kompis hade en v40 som gick ca 3 mil innan den tappade trycket när sugsilen var igensatt.
Jag kan inte nåt om t21 direkt.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

qsecofr

#10 » 23:22:31, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en sil. Det finns en rund lucka i botten av sumpen som man når den ifrån.

Tapatalked.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

VankivaAnders (trådstartaren)

#11 » 08:21:26, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för er tid att försöka hjälpa mig. Börjar med förgasaren den är kall det blidas kondens på utsidan an förgasaren bra eller dåligt? Den är kall när man tar på den.Avgasportarna har jag inte tittat på ännu. Motorn går som vanligt. Det ryker lite om vevhusventilationen motortempen kan jag inte svara på mätaren kan vara kass den visar bara 45 grader. Har kollar kylarvattnet när den just dött den kokar inte max 80 grader.
Oljefiltret är bytt fast sugsilen har jag inte tittat på. Nu har jag lite att gå ut och kolla tänkte börja med sugsilen och titta över stiften.
Stannar den igen ska jag kolla gnistan.Tack för alla tips.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Mattias_E

#12 » 08:47:10, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kondensator på fördelaren? Blir den för varm så bör ditt fenomen kunna uppstå. Men det borde synas på brytarna , borde bli "svets-loppa" på kontaktytorna om jag inte minns helt fel. Inte varje dag man grejar med så gamla tändsystem längre :idee: :myzsko:

Du har även en tändspole som kan bli överhettad.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

magirus

#13 » 09:20:39, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara magnettändning å då är där ingen tändspole. Dock vanligt att dess byggdes om till batteritändning när magneten la av.
Finns några trådar om detta, visserligen om T-24 men det är i princip samma.

ta lite bilder om du kan och lägg in så blir det enklare att tipsa om "rätt saker" :thummar:
magirus
 

torbjorn_forsman

#14 » 10:05:17, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt att förgasaren blir kall, på en motor där den inte förvärms på något sätt. Det går ju åt värme för att förånga bränslet, och den värmeenergin kan inte tas någon annanstans ifrån än från den luft och bensin som tillförs till förgasaren.

T21 har magnettändning. Vanligtvis en Bosch JU -magnet, men det lär ha förekommit en amerikansk tändmagnet på tidiga exemplar, jag har dock aldrig sett någon sådan med egna ögon. Och det finns en kondensator parallellt med brytarna i tändmagneten också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VankivaAnders (trådstartaren)

#15 » 19:13:10, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skruvat med oljesilen visst fanns det smuts. Rengjorde och blåste med tryckluft. Kollade tändstiften och de såg bra ut. Körde som vanligt i ca 20 minuter sen dog den igen. La märke till att den började gå oroligt i motorn som om den misstände och gick på färre cylindrar.
Verkar vara något fel på tändningen eller?
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: primax och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se