Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm t21

62 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VankivaAnders (trådstartaren)

#46 » 19:05:03, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat gnistorna på stiften. Efter 20 minuter börjar gnistan på cylinder 1 och 4 bli svagare. Då ligger olje trycket på 0,8.
Där efter börjar motorn gå dåligt för att sedan inte orka hålla sig igång. Testade köra på startmotorn efter stoppet samma dåliga gnista på 1 och 4.
Efter några timmar är gnistan stark igen.

1 person gillar det här inlägget.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21



Murre o2

#47 » 20:19:11, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska väntat resultat.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#48 » 22:55:18, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu. Brytarna i en sån där tändmagnet sitter ju på en axel som roterar med vevaxelns varvtal och har två nockar. Om motorn har den vanliga tändföljden 1 3 4 2, så används alltså den ena nocken för cylindrarna 1 och 4 , den andra nocken för cylindrarna 2 och 3. Skulle nocken vara ojämnt sliten, axeln krokig eller liknande, så skulle det kunna tänkas att gnistan blir sämre på två av cylindrarna men inte de andra två. Det kan ju tänkas att det fungerar tillräckligt bra ändå så länge allt är kallt, men det är typiskt för gamla papperskondensatorer av den typ man hittar i tändsystem, att om en sådan är halvdålig och börjar få stora förluster, så blir den ännu sämre när den blir varm.

Alltså: avsyna nocken för brytarna MYCKET noga. Kolla om det blir samma brytaravstånd oavsett vilken av de två nockarna som har öppnat brytaren. Om kondensatorn är lättåtkomlig, prova att kyla den med t ex kylspray eller en isbit direkt när motorn har stannat och se om den går igång då kondensatorn är kall.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#49 » 23:28:23, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den måste tappa mer eller mindre gnista till alla cylindrar. Är den väl igång så skulle den nog kunna gå på en cylinder med lite gaspådrag, absolut inga problem att gå på två iaf.

Tapatalked.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Murre o2

#50 » 09:05:07, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Den måste tappa mer eller mindre gnista till alla cylindrar. Är den väl igång så skulle den nog kunna gå på en cylinder med lite gaspådrag, absolut inga problem att gå på två iaf.

Tapatalked.

Precis, det är nog inte så att det bara handlar om gnistan till två cylindrar utan alla stiften slutar ge gnista. Börja med att byt kondensatorn, det är inte så dyrt. Lindningarna i magneten är värre...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

VankivaAnders (trådstartaren)

#51 » 16:58:11, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar nu blir det till att kolla kondensatorn. Hur vet jag att jag får rätt kondensator om jag ska byta? Den som sitter i är svår att läsa på.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Murre o2

#52 » 18:55:21, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så kritiskt, fungerar med en som passar i yttre storlek D.V.S. har samma yttermått. Fast det går att sätta den på utsidan också... Går ju att ta loss och mäta den gamla också men lite svårare då den måste värmas upp med ex en hårtork för att se om den ger upp när den blir varm. Inte ovanligt fel är för övrigt dålig kontakt vid kondensatorns anslutningar, då är själva kondensatorn ok men ärg/beläggning på kontaktytorna ger problem.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#53 » 21:01:17, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om den gamla kondensatorn är så dålig att det är svårt att mäta upp ett kapacitansvärde, lägg den i frysen över natten innan mätning.

Det vore för övrigt intressant med några bilder på tändmagneten, eftersom det inte verkar vara den vanliga Bosch JF som sitter på just det här exemplaret.

Med uppgift om tändmagnetens fabrikat och typbeteckning/nummer, bör någon med tillgång till gamla reservdelskataloger kunna få fram rätt kondensator även om kondensatorn själv saknar märkning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#54 » 00:54:51, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se inlägg #26 där TS skriver vilken magnet han har och mitt inlägg #28 där jag hänvisar till en firma i England som har delar och instruktioner till dylika saker.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VankivaAnders (trådstartaren)

#55 » 11:34:46, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det gjorts nya försök. Startade och lät traktorn gå tills den stannade. Öppnade magnetapparaten och kylde kondensatorn tills den blev kall.
Gjorde nya startförsök utan framgång. Provade även med startgas i luftrenaren då startade den till men gick inte. Provade att ge lite choke då startade den och gick att köra fast inte helt rent. Tror nästa försök blir att demontera förgasaren igen. Tacksam för förslag.
Anders.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

fretchi

#56 » 15:34:48, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du det med bränsletillförseln innan förgasaren?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VankivaAnders (trådstartaren)

#57 » 20:36:21, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslet verkar komma fram bra.Det kommer direkt från dränerings skruven under förgasaren. Har även kollat kompen i cylindrarna det ligger på 4 bar på alla 4 cylindrarna.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

magirus

#58 » 21:47:58, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan de va så att grenröret har rostat sönder inuti förvärmningsanordningen? Inte hel ovanligt på Volvo T-traktorer så de kan va värt kolla. De händer ju en hel del med material när det hettas upp :idee:
magirus
 

torbjorn_forsman

#59 » 23:00:21, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Kan de va så att grenröret har rostat sönder inuti förvärmningsanordningen? Inte hel ovanligt på Volvo T-traktorer så de kan va värt kolla. De händer ju en hel del med material när det hettas upp :idee:


Vid närmare eftertanke: mycket möjligt! Oftast brukar motorn vara hopplös redan direkt efter kallstart om det har rostat sönder inne i förvärmningskammaren, men om man tänker sig en spricka som vidgas när grenröret börjar bli varmt efter en stunds körning, skulle det ju kunna ge precis de här symptomen!
För felsökning skulle man kunna prova att köra utan ljuddämpare (och på så sätt få mindre mottryck på avgassidan). Om motorn fungerar bättre då, så är man nog felet på spåren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VankivaAnders (trådstartaren)

#60 » 06:05:54, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Ska prova i helgen och se vad som händer. Tycker jag har gått igenom det mesta sen. Hur gör man när man klockar in tändningen? Ibland när den stannar kommer en eldflamma ur avgasröret.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se