Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

växelspak fastnar i backläge.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

08 bonde (trådstartaren)

#1 » 13:54:30, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett stort problem med min Zetor 6045. Det händer ibland och allt oftare att växelspaken fastnar i backläge. Har lärt mig att lyfta bort hela växelspaken , då går det peta ur backläget , sätta tillbaka spaken och fortsätta sköra och hoppas att det dröjer till nästa gång. Men igår kväll hände det 3-4 ggr i föjd. Då börjar man ledsna , måste hitta en hållbar lösning. Vad göra ??
08 bonde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:44, 19-08-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6045



mliljedl

#2 » 16:23:07, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så stiften som håller växelförarna på plats är åtdragna? Dom sitter under varsin bult mellan kraftuttagsspaken och hög-låg spaken, man måste antingen skruva loss golvet eller skära ut en bit i golvet så man kommer åt. Om dom är slitna så kan man svetsa på dom och sedan slipa till dom.

Detta har hänt 1 gång på min zetor 7045, samma dag som jag köpte den för 15år sen, kanske man var ovan att växla och slet extra hårt i spaken.
men golvet var uppkapat sen tidigare så förmodligen har det hänt förr.

Normalt när detta händer så skruvar man ur ett av stiften beroende på vilken växel som fastnat och petar med en skruvmejsel växeln i fritt. Det sitter 5st stift i rad från vänster är dom kraftuttag, 4-5, 2-3, 1-R, hög-låg

//Martin
mliljedl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:34:03, 25-09-2011
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

08 bonde (trådstartaren)

#3 » 13:14:12, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack! Ser ut som att det går att skruva loss en plåt i golvet. får börja där.
08 bonde
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:44, 19-08-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6045


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se