Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Extra uttag på vattenpump - till vad?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JD400 (trådstartaren)

#1 » 19:50:24, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Är det nån som har koll på vad dessa två extra uttag på undersidan av en vattenpump till en John Deere 2020 är avsedda för? Oljekylare? Kupevärme? Har inte dessa uttag på min originalpump. Hur pluggar man dem lämpligast?

Bild
Senast redigerad av JD400 20:30:26, 03-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



JD400 (trådstartaren)

#2 » 20:29:27, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger med en påse olika pluggar och nipplar och den här ogängade som ligger uppepå påsen skulle möjligen passa. Men tätar den verkligen genom att bara knacka ner den? Och hur får man ur nipplarna som sitter där om de inte är gängade?

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#3 » 16:22:29, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det inte är nån bra ide att bara bygla nipplarna med en liten slangstump?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Turbodiesel

#4 » 20:37:43, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste kanske är en liten slangsnutt till varje, en lämplig metallplugg i slangen och två slangklämmor på varje. Det är oljekylaren som sitter på den kretsen normalt.

Normalt renoveras originalpumpen, det finns en stor mängd pumpar med olika utföranden, och originalet passar alltid bra på sin plats. Dock kräver det press, avdragare för remskivan och gärna lite erfarenhet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JD400 (trådstartaren)

#5 » 22:26:18, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! :thumme: Tanken att plugga en slangstump har slagit mig också men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på för plugg bara. Men kanske nåt för att plugga vanliga vattenledningar skulle funka.

Jo, jag har tänkt att jag ska renovera originalpumpen så jag har en renoveringssats också. Men eftersom jag är lite beroende av trotjänaren vintertid för att fylla flis så är min plan att bara skruva dit den nya och renovera den gamla när tid finns. I och för sig kanske det inte tar så lång tid att renovera den gamla heller. Press finns och jag har varit med och renoverat en pump tidigare, för många år sen iofs. Till en BM600. Så jag hoppas jag ska få till det! Och jag har en till JD motor som saknar pump stående så jag hoppas få fortsatt användning även för den nya pumpen om motorn går att rädda. Ett spännande framtida projekt.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Turbodiesel

#6 » 22:35:10, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl leta reda på något lämpligt material, några bitar av den ogängade delen av en längre M16 bult t,ex.

Annars används plugghattar i gummi på många motorer som har ej använda vattenanslutningar. Kan dock inte hitta något exempel just nu, risken om du hittar sådana som "universal" är att få någon dålig variant som spricker sönder på ett halvår.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JD400 (trådstartaren)

#7 » 22:42:52, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par avkapade bultar får det bli! :thummar:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Olle olja

#8 » 18:19:10, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte gå att ansluta dom anslutningarna till ett värmepaket?
Olle olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:17, 07-10-2016
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 1020

Ivar Risslén

#9 » 18:28:51, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett gammalt beprövat knep är att plugga med pluggar av björk. Montera en liten slangstump på nipplarna och sedan en björkplugg i andra änden. Om du vill vara mer säker på att det inte ska läcka så kan du stryka Permatex på pluggen innan du stoppar in den i slangen. Sedan måste du ha en slangklammer som håller fast pluggen i slangen.
Det låter som vanskligt att använda trä men det brukar hålla och sitta fast för träet sväller lite av vattnet. Det är gjort så på min Boxer och det håller tätt. När det blev gjort vet jag inte men det syntes inte nygjort när jag köpte den för 20 år sedan. Värmepaketet hade börjat att läcka så istället för att laga det så pluggade de slangarna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JD400 (trådstartaren)

#10 » 19:38:19, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju ett alternativ det också. Om jag ansluter värmepaketet så måste jag istället plugga de gamla till värmepaketet så då flyttar jag bara problemet (om jag inte sätter nån förgrening då). Men det kommer störa mitt estetiska sinne att ha två små blindtarmar som hänger och dinglar där! :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#11 » 19:42:32, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men är det ofta oljekylaren är vattenkyld? Jag har ju oljekylare på min med, men den är inte vattenansluten vad jag vet. Sitter vid sidan om vanliga kylaren och kyls väl bara av att luften dras igenom.

Synd att de inte gjort nipplarna gängade, då hade man lättare kunnat gänga i en plugg.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#12 » 20:21:41, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket vanligt med vattenkylda oljekylare. Då kan ju oljekylaren också fungera som oljevärmare under varmkörning efter kallstart, så man får upp inte bara kylvattnet utan även oljan i drifttemperatur någorlunda snabbt. Och man slipper alla problem med en extra termostat för oljan, som kan ställa till med märkliga och/eller allvarliga problem. Ett (ö)känt fall från personbilsvärlden är tidiga VW Golf GTI som hade en luftkyld oljekylare och termostat som shuntade oljan förbi oljekylaren så länge den var kall. Om man råkade vända ventilsliden i den där termostaten fel, så fick man resultatet att allt oljeflöde täpptes till när oljan blev varm och egentligen oljekylaren borde ha kopplats in. Eftersom oljetryckskontakten satt i den del av smörjsystemet som inte blev trycklöst i det fallet, fick föraren inte heller någon varning innan det började slamra pga lagerskador.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13

#13 » 20:24:19, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

osäker på vilka som har det... men har träffat på några vattenanslutna oljekylare som sitter mellan blocket och oljefiltret!!
jag brukar plugga med bult som är gängad!! sitter bättre!! :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

JD400 (trådstartaren)

#14 » 20:43:00, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar en som är delgängad då? Annars läcker det väl i gängorna.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

håkan 13

#15 » 19:18:47, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

näe... att det läcker i gängorna har jag inte sett... men brukar ta dubbla klämmor... och dra ganska hårt!!
fast funkar säkert minst lika bra med en delgängad med dubbla klämmor!! :grin:
men huvudsaken är väl att man inte gör som dom gjort på en BMW jag köpte... där hade dom tagit ett kromat rör och skarvat en slang
i kylsystemet med!! det hade inte suttit kvar nån lång stund!! men jag fick en billig BMW!! :lmao:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: urax och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se