Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Installera oljetryck och temp mätare på Same explorer som saknar dessa

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

paul_g (trådstartaren)

#1 » 08:28:56, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå
Tag sen man skrev här, tröttnade så på IHn att jag och mina bröder "investerade" i en nyare traktor, en SAME explorer 90 som det självklart är en del pyssel med att få lite bättre ordning på.

En fundering jag fått är dock oljetryck och temp. Traktorn saknar mätare för dessa, av någon anledning så har den endast bränslemätare.

Tänker att det kan vara bra att ha koll på dessa, framförallt som jag märkt att när jag kört den en längre tag på högre belastning så blinkar oljetryckslampan när den är på tomgång. Är ju en halvgammal traktor så är ju säkert lite sliten och därav att trycket blir lite lägre.

Någon som har en idé om hur man kan installera sådant i efterhand? Funkar det att använda den givare för tryck som redan finns till en mätare för oljetryck eller måste man dit med en till givare på något sätt?

Tack på förhand
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90



torbjorn_forsman

#2 » 09:25:08, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen analog givare utan bara en vakt (tryckstyrd strömbrytare) som påverkar oljetryckslampan.
Det finns kombinerade burkar med både analog givare och oljetryckskontakt i samma enhet, om det går att få tag i en sådan med samma gänga som passar att skruva dit istället för den befintliga oljetryckskontakten så är nog det enklast. Tänk på att karaktäristiken hos den analoga givaren inte är standardiserad, så du måste få tag i instrument och givare som passar ihop.

I och med att oljetryckslampan blinkar på tomgång, så kan det vara värt att tänka på att oljetryckskontakter ibland blir okänsligare när de åldras, det behövs alltså högre tryck än det egentligen var tänkt för att lampan ska slockna. I all synnerhet kan man misstänka detta om oljetryckskontakten fuktar eller läcker.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

paul_g (trådstartaren)

#3 » 11:06:48, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, ja det är lite oljesöl där om jag minns rätt. Får kolla om man kan hitta en kombinerad givare då och se om man kan få stopp på läckaget. Är ju lite oljesöl här och där tyvärr, framförallt hydraulolja från nivåglaset på bakkroppen. Men sånt man får ta med äldre maskiner även om det inte gått så mycket.

Tack för hjälpen.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson, Kovjoki och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se