Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dubbla batterier, vad gäller?

52 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#31 » 10:14:41, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Personbilar brukar ju ha två batterier, är inte de parallellkopplade?

Nja , kan sträcka mig till att det förekommer. Kör du 12 volts batterier i ett 12 volts system kan dom nog vara parallellkopplade. Det finns säker en mängd goda ideer om varför man ska ha dubbla batterier.
Kan bara konstatera att det går alldeles utmärkt att dra igång en 6,5 liters diesel sexa med ett batteri som har en storlek som passar på batterihyllan på en volvo 240/740/940.
Dubbla batterier är dumheter.
Varför det monteras kan jag bara spekulera i kan bero på design,inköpspriser, hjärnsläpp vid ritbordet och den stora delen övrigt där kan man kanske hitta något sakskäl.
I våran verksamhet är vi relativt beroende av att starta en lastmaskin åtminstone varannan dag året om där sitter det en 140hästars turbo 4 från Deutz. Ett batteri, ska det funka oavsett temp . Då är en elektrisk motor värmare riktigt god lösning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



kimmen

#32 » 10:43:34, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man över huvud taget parallellkopplade batterier i dag, måste vara någon mycket speciell situation
Annars är det nästan förbjudet parallellkoppla batterier i fordon/maskiner som står stilla i emellanåt
Om dom har det kopplat så, kanske dom har en frånskiljare i mellan, jag vet inte
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen

#33 » 10:44:23, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man över huvud taget parallellkopplade batterier i dag, måste vara någon mycket speciell situation
Annars är det nästan förbjudet parallellkoppla batterier i fordon/maskiner som står stilla i emellanåt
Om dom har det kopplat så, kanske dom har en frånskiljare i mellan, jag vet inte
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#34 » 11:06:06, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

maclars skrev:Jag har en Peugeot 607 med två 12v. Ett framme vid motorn och ett i bakluckan. Det i bak försörjer elektronik och det framme är till startmotor.
Hur är då detta uppkopplat? Dom får ju laddning från samma generator.
MVH
Ivan


Troligen, som tidigare sagt i tråden, med ett skiljerelä som bara kopplar ihop batterierna då generatorn laddar, men kopplar isär dem annars.
En annan lösning som har förekommit en gång i tiden, i synnerhet på franska (SEV/Marchal/Motorola) växelströmsgeneratorer för marint bruk, är att generatorn har dubbla uppsättningar plusdioder i likriktarbryggan och två B+ anslutningar. Alternativt, på generatorer med s k isolationsdiod, dubbla sådana som i så fall sitter på en rödmålad kylfläns utanpå generatorn. Med båda dessa lösningar, sköter dioderna om att isolera batterierna från varandra då generatorn inte laddar.
En tredje lösning är att koppla ihop batterierna via en switchad spänningsomvandlare som då sköter om laddningsreglering mm för "extrabatteriet" själv. Ungefär som den s k Leab-laddaren, som var populär för att ordna laddning av husvagnsbatterier, förbrukningsbatterier i husbilar mm, på 90-talet. Om dubbla batterier finns i en någotsånär modern bil (säg '00 och framåt), så är det stor sannolikhet att man har gjort på det sättet. Den kraftelektronik som behövs i en sådan spänningsomvandlare har ju blivit mycket billigare att producera på senare år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

davidof

#35 » 11:11:04, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:
davidof skrev:Bmw körde med dubbla batterier på 90-talet.
Har dubbla (än så länge) i min 8-serie och även 7-serien av samma årgångar fanns med dubbla batterier.


ja fast så vanligt är det nog inte!! har haft några 90tals BMW i 7serien... och ingen av dom har haft det!!
och 735 91an jag har nu har det inte heller... men dom som har!! har dom klämt in 2 batterier under baksätet då?
eller var har dom satt det andra batteriet??
Tänkte främst på e38 serien och inte e32. Där har du på dom lite mer utrustade bilarna ett batteri på vänster sida också.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

uppland2

#36 » 12:00:13, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
uppland2 skrev:Personbilar brukar ju ha två batterier, är inte de parallellkopplade?


Vilka personbilar har du stött på dubbla batterier på?


Alla vi ägt på den här sidan millenieskiftet, d.v.s. två E-klass och en GLK. Googlade lite, och tydligen är det en ganska avancerad koppling med separata laddningsfunktioner som anpassar sig efter resp. batteri. Någon gång när det varit riktigt kallt på morgonen (under -25) har jag fått meddelande om att bekvämlighetsfunktionerna stängts av för att skydda batterierna.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Masseydriver

#37 » 12:41:56, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger på lite bensin på brasan nu , har sett många maskiner under mina 30+år i yrket som mekaniker som har parallellkopplade batterier som originallösning från fabrik bla.Volvo BM , Massey Ferguson, Case IH Lundberg hjullastare upplever inte några problem med batterier på dessa . Har ersatt dyra seriekopplade 6v batterier med parallellkopplade 12v och det har heller inte varit nåt problem . Hade en Mitsubishi L200-00 den hade parallellkopplade batterier som originallösning , var aldrig nåra startproblem med den och väldigt bra när man behövde skrämma igång strömlösa traktorer med startkablar . Huvudströmbrytare har jag monterat på många traktorer och då alltid på plussidan , följt reglerna enl SBF med godkänd skyddsslang på batterikablar , polskydd på huvudströmbrytare och batteri eller gummimatta över batteri , det har inte varit några problem med detta heller. Åkermans grävmaskiner har väl fyra 12v batterier som är både serie och parallellkopplade till 24v systemspänning ,verkar också fungera. Däremot har jag en VW transporter t5 med dubbla batterier , förbrukarbatteriet under förarstolen för värmare belysning o datorladning brukar inte leva så länge verkar vara för dålig laddning på detta (nåt relä som ska sköta laddningen) .

1 person gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Bygert

#38 » 12:57:57, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 650 hade ju två seriekopplade 6 volts batterier. Seriekopplingen är ju nödvändig om man ska ha 24 volt men till ett 12 volts system är det idag mest problem, 6 volts batterierna är såpass dyra att det klart är värt besväret att dra om lite kabel och köra två tolv volt. Eller så nöjer man sig med ett batteri och hoppas på det bästa.

Med seriekoppling så har man ju också problem om ett batteri ger upp, blir en cell förstörd så funkar det ofta inte alls sen. Och för min del sätter jag ju i det läget inte in ett nytt batteri med ett gammalt. Så då spelar det ju ingen roll om det är kopplat parallell eller serie, ryker ett batteri så byter man bägge iaf.

Med tanke på priset så sätter man inte in 6 voltare idag även om det kanske hade nån slags bättre funktion. Men det finns en sak till som gör att man ibland kopplar parallell även om det kanske inte är helt optimalt. Vikten. Ta de där monsterbatterierna som satt i t ex Åkerman H 11. Det kan ju iofs diskuteras om det behövdes så stora och det kan finnas mindre med liknande kapacitet idag men släpp det. Poängen är, om man nu tror att det behövs så stor kapacitet, är det då värt ett ryggskott för att lyfta i de där klumparna? Ibland sitter ju batterier lättåtkomligt men det finns allt för många exempel på motsatsen. Får jag då välja på att knäcka ryggen eller att montera två batterier vilket ofta dessutom blir billigare, då tar jag risken att det inte blir riktigt lika bra.

För övrigt, liten berättelse om hur kul det kan vara. Ett batteri ger oväntat upp på Huddigen, 24 volt seriekopplat. Såpass oväntat att det tar ett tag innan jag kollar batterispänning, finns ju åtskilligt annat som kan krångla. Nå, konstaterat batterihaveri alltså och nu börjar det roliga. För att komma åt batterierna så måste hytten tippas och för att tippa hytten så måste liften upp och för att lyfta liften så måste motorn startas. Vilket alltså inte går med batterier som gett upp. Såpass trångt är det att det inte ens går att komma åt att mäta batterierna vettigt. Nå, det fick bli en chansning på storlek och sen koppla bort de gamla batterierna och koppla de nya med startkablar. Igång med motor, upp med lift och upp med hytt. Och sen dags för dagens kroppsövning. I råttfällan under hytten ska alltså de gamla lyftas ur och de nya i när man ligger där och kravlar utan att ha nån kraft alls egentligen. De batterierna är inga jättepjäser egentligen men frågan är ändå om det verkligen är värt att slita sig fördärvad när det skulle vara så mycket enklare att peta in fyra vanliga bilbatterier? Förhoppningsvis dröjer det ett tag innan det blir aktuellt att ta ställning till det men det tål faktiskt att överväga.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#39 » 13:20:43, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden har väl istortsett utmynnat i att det finns lite för många problemlösare som har tagit på sig att skapa problem som inte finns för att sedan lösa dessa, och det är inte praktikerna på maskinisten jag tänker på .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#40 » 13:46:39, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran , det finns väldigt många lastbilar på vägarna. Dom startar o går för det mesta. :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Martin.Eriksson

#41 » 14:07:23, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl på lännen som batterierna sitter i ramen framför bakhjulet så om maskin står svängd åt fel håll å inte startar är de trångt..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Göran Ekman

#42 » 15:36:53, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Göran , det finns väldigt många lastbilar på vägarna. Dom startar o går för det mesta. :razz:

24 volt och då är det 2 serie kopplade 12volts batterier som används. Funkar väldigt bra.
Idag och några månader framåt har mina fingertoppar blivit lite för giftiga, och då minskar min tolerans nivå för intressanta skrivbordslösningar. Dit hör mer än ett 12 volts batteri i ett 12 volts elsystem, sedan finns det tillfällen då det är befogat att ha andra lösningar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#43 » 22:52:11, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det är bara paralellkopplade batterier som får dej att se rött, okay. :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Göran Ekman

#44 » 23:30:38, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt så enkelt är det inte heller. Rött ser jag sällan, det som kan få mig att bli lite störd kan vara när människor skaffar sig teoretiska kunskaper för att sedan använda dessa till att skapa problem som inte finns. För att sedan med hjälp av en del avancerad utrustning lösa det problemet.
Någon mig närstående tror att priset på ölen på kåren är för lågt.
Det kan finnas tillfällen när det gäller ellösningar på fordon, då jag tror att en del konstruktörer nu förtiden skulle kunna ha en rätt givande stund tillsammans med mig i min verkstad och studera elens uppbyggnad i min Volvo Amazon -67 . Tror det skulle vara ganska givande i en del fall . I fall någon undrar har den bilen ett 12volts elsystem med ett batteri . Sedan är det så enkelt att att prylar som inte finns går inte sönder.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#45 » 00:39:01, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var ett ämne som skapade diskussioner må jag säga! Min gamla JD har 2 sammankopplade batterier, original sedan 1969. Och det behöver jag ha, framför allt vintertid. Och jag vill följa SBF så gott det går, så huvudbrytare får vara kvar på +pol. Och detta med knallgas är såklart inte trevligt, men man får ju hoppas att det vädras ur när man kör, så att det inte innebär någon risk. Men det är just detta när den bara står....är det vettigt att skaffa en brytare till, för att sära på batteriernas +poler, eller måste jag isåfall även ha en mellan -polerna för att det skall göra någon nytta? med all respekt för kunskapen, men några 6v batterier kommer det inte att bli, då jag redan har 2 relativt nya batterier.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: micke1404 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se