BM 650 hade ju två seriekopplade 6 volts batterier. Seriekopplingen är ju nödvändig om man ska ha 24 volt men till ett 12 volts system är det idag mest problem, 6 volts batterierna är såpass dyra att det klart är värt besväret att dra om lite
kabel och köra två tolv volt. Eller så nöjer man sig med ett
batteri och hoppas på det bästa.
Med seriekoppling så har man ju också problem om ett batteri ger upp, blir en cell förstörd så funkar det ofta inte alls sen. Och för min del sätter jag ju i det läget inte in ett nytt batteri med ett gammalt. Så då spelar det ju ingen roll om det är kopplat parallell eller serie, ryker ett batteri så byter man bägge iaf.
Med tanke på priset så sätter man inte in 6 voltare idag även om det kanske hade nån slags bättre funktion. Men det finns en sak till som gör att man ibland kopplar parallell även om det kanske inte är helt optimalt. Vikten. Ta de där monsterbatterierna som satt i t ex Åkerman H 11. Det kan ju iofs diskuteras om det behövdes så stora och det kan finnas mindre med liknande kapacitet idag men släpp det. Poängen är, om man nu tror att det behövs så stor kapacitet, är det då värt ett ryggskott för att lyfta i de där klumparna? Ibland sitter ju batterier lättåtkomligt men det finns allt för många exempel på motsatsen. Får jag då välja på att knäcka ryggen eller att montera två batterier vilket ofta dessutom blir billigare, då tar jag risken att det inte blir riktigt lika bra.
För övrigt, liten berättelse om hur kul det kan vara. Ett batteri ger oväntat upp på Huddigen, 24 volt seriekopplat. Såpass oväntat att det tar ett tag innan jag kollar batterispänning, finns ju åtskilligt annat som kan krångla. Nå, konstaterat batterihaveri alltså och nu börjar det roliga. För att komma åt batterierna så måste hytten tippas och för att tippa hytten så måste liften upp och för att lyfta liften så måste motorn startas. Vilket alltså inte går med batterier som gett upp. Såpass trångt är det att det inte ens går att komma åt att mäta batterierna vettigt. Nå, det fick bli en chansning på storlek och sen koppla bort de gamla batterierna och koppla de nya med startkablar. Igång med motor, upp med lift och upp med
hytt. Och sen dags för dagens kroppsövning. I råttfällan under hytten ska alltså de gamla lyftas ur och de nya i när man ligger där och kravlar utan att ha nån kraft alls egentligen. De batterierna är inga jättepjäser egentligen men frågan är ändå om det verkligen är värt att slita sig fördärvad när det skulle vara så mycket enklare att peta in fyra vanliga bilbatterier? Förhoppningsvis dröjer det ett tag innan det blir aktuellt att ta ställning till det men det tål faktiskt att överväga.