Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

David Brown 995 - stannade och går nu inte igång igen

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

fredrikforslund (trådstartaren)

#1 » 23:33:29, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har precis köpt min första traktor och har fått problem med den innan jag ens har fått den hem till gården.

Transporten från säljaren hem till min gård har dröjt och jag har därför varit dit ett par gånger och kollat till den och testkört korta svängar. Den har alltid startat på en gång utan att tveka och sedan gått rent och fint.

För några dagar sedan när jag var där sist startade den på en gång som vanligt men stannade sedan efter 3-4 sekunder. Som om jag dragit ut stoppen. Nu startar den inte mer.

Kör jag thermostarten 10-15 sekunder tuffar den till en gång men sedan händer inger mer, oavsett hur mycket eller lite gas som ges. När jag gnuggar med starten kommer vit rök ur avgasröret.

Vad kan problemet vara? Bränsletillförseln? Jag kan tillägga att jag aldrig mekat i dieslar förut och därför behöver lite tips och råd om hur jag felsöker/åtgärdar detta så jag får hem den.

/Fredrik
fredrikforslund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 11-08-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995 - 75



magirus

#2 » 08:30:17, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns soppa i tanken?
Börja kolla vid tankanslutningen. Där kan sitta en sil inne i tanken som ska filtrera bort skit som alltid blir i bränsletankar.
Ev vattenavskiljare o filter före matarpumpen kollar du samtidigt.
Kolla att matarpumpen verkligen pumpar.
Byt bränslefiltren, dvs de som ligger efter matarpump men före insprutningspump
Sen dags att lufta systemet, på matarpumpen finns en handpump, pumpa där till det kommer bränsle i luftningsskruvarna på insprutningspumpen. När de kommer rent bränsle utan luft så stäng o provstarta. Om du vill va på säker sida, sätt batteriet på laddning innan du börjar grotta i bränslesyst, då har du iaf lite mer startmotortid tillgänglig!

Ladda ner dessa o läs på! :thummar:

David Brown 885/995/1212 instruktionsbok

David Brown 885/885N/995/1210/1212/1410/1412 servicehandbok

Finns mer om din traktor om du går hit. Jag skrev in DAvid Brown 995.

downloads.php

Lycka till :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

fredrikforslund (trådstartaren)

#3 » 22:10:52, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret och alla tips!

Tankmätaren visar en kvarts tank, men den kan ju lika gärna vara trasig. Får kolla med mätsticka för säkerhets skull.

Om jag börjar riva i bränslefilter och liknande, finns det någon kran för att stänga av bränsletillförseln då? Är det den som benämns "Avstängningskran" i handboken och som finns till vänster om ratten? Eller finns det en någon annanstans?

Skickar med en bild på traktorn, vad jag förstått är det uppskattat bland många här :wave:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
fredrikforslund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 11-08-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995 - 75


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se