Hej. Jag hade tänkt försöka att montera en spetsplog i fronten på en valtra n142. Tänker mig att det borde gå att bygga ett fäste för plogen i ramen och sedan använda lastaren för att lyfta plogen med en kätting emellan. Tror ni att detta kan funka? Finns här någon som byggt något liknande som kanske skulle kunna bidra med lite tips och bilder på konstruktion?
Okej. finns ju lite olika metoder beroende på hur mycket man ska köra och hur stabilt de ska va.. Ja har kört med i princip alla sätt, balk från hitchkroken som sen sitter i frontviktsbryggan å där en plogbock fastbyggd i balken. bökigt å koppla av å på men det absolut starkaste du kan ha. plus att de är enkelt å ordna fästen för vinge. Farsan har en spetsplog som ja satte dit trima på så då kan man antingen ha den i frontlyften eller på lastarn, inte de bästa å ha i lastarn kanske men de funkar å man kan lyfta den högt å trycka upp snö på vändplaner mm.. slänger in lite bilder..
Martinsgrävoentreprenad på instagram Det är aldrig för sent å ge upp..
Om man skulle bygga en variant med bom bak till hitch kroken vad är lämpligt material att bygga en sån av känns som att det måste vara ganska tunga grejer för att tåla smällarna räcker en balk eller bör man lägga 2 i bredd och göra fäste för hithen emellan dom? Fästet där fram behöver det bara ta smällarna i sidled?
många som köper traktor med frontlyft skrotar väl sina balkar!! så borde gå att hitta färdiga... vet inte om nån redan varit inne på det?? men om du har balk... och vill slippa åka runt med lastaren... så hade Vreten ett system där man lyfte plogen med vajer fäst i 3punkten!! om det är intressant kan jag kolla om jag hittar nån bild... annars får jag försöka beskriva...
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...
Snöslunga är väl bästa alternativet? Monterad fram å växel i kraftuttaget bak! Såg en sådan äldre i Försäter/ Skärplinge, Åkar n sa att den var fantastisk men de var problem när husen låg närmre än 75-100 meter de fanns ingen vinkel styrning som på bakmonterade Jag sa att den är sådär å då får föraren göra rätt när han kör ä dra ner på varven eller ta av sej de där förbannade hörlurarna som är så nödvändiga