Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Växellådsproblem Fe35

105 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

TJW Johnsson (trådstartaren)

#1 » 10:33:33, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Håller på för fullt med en renovering av en Fe35 -57 Guldkalv. Motorn är en 23c och är klar. Bakaxeln fick en ny pinjong samt nytt kronhjul. Hydraulpump blev samtidigt renoverad. Allt sattes ihop men ett konstigt fenomen har uppkommit. När traktorn går på tomgång och står still kan jag växla, men så fort traktorn rullar så frikopplat den inte. Kan alltså inte gå från ettan till tvåan under färd. Inte heller rulla i nedförsbacke med nedtryckt koppling med växel i. Växellåda har inte varit isär. Talat med grålledoktor som aldrig varit med om nåt liknande. Är det nån vänlig själ som har nån lösning på detta. Bilder kan visas på renoveringen om det skulle underlätta.
Mvh Thomas
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35



Janson1

#2 » 10:54:03, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den enkel eller dubbelkoppling? Jag skulle kunna tänka mig någon axel som antingen har för mycket axiellt glapp eller att någon låsring saknas. Om man har snedskurna drev så förskjuts dreven/axlarna åt något håll (framåt eller bakåt beroende på hur dom är snedskurna och om man belastar eller bromsar). Jag har väl en del ideer på vad det skulle kunna bero på men återkom ang kopplingsfrågan först.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TJW Johnsson (trådstartaren)

#3 » 12:42:39, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enkelkoppling på den. Drevet från lamell är ett litet sneskuret som driver ett större sneskuret som går via en axel vidare bakåt i botten på lådan. Detta driver i sin tur hydraulpump och kraftuttagsaxeln om men slår över med spak "engine/pto". Vilket av de snedskurna skulle flytta på sig? Lilla eller stora?
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Janson1

#4 » 15:12:01, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst. Att den driver när den inta skall kan väl egentligen bara härröras till något fel innanför kopplingshuset! Eftersom den bara har en lamell så skulle det ju kunna vara ingående axeln som far fram och landar i stödlagret och dess ytterhölje och kanske låser sig fast där? Hur som så tror jag en delning av traktorn är nödvändig...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TJW Johnsson (trådstartaren)

#5 » 15:26:59, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Är väl bara att riva isär.
Den driver inte när motorn går, växel ligger i och koppling är nedtryckt. Släpper koppling sakta så smyger den igång fint. Men nåt spökar direkt bakhjulen är i rörelse.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

MN

#6 » 16:17:40, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du lägga och starta på valfri växel från stillastående?
blir det tvärstopp (låsta bakhjul) när du trampar ur när du rullar?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MekJan

#7 » 16:23:10, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det blivit axiellt glapp på pinjongen så den går framåt/bakåt , är ju lite omständigt att schimsa in . :???:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

TJW Johnsson (trådstartaren)

#8 » 19:10:13, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan starta på valfri växel. Åker iväg utan att hugga. Alla höga o alla låga. Om jag trampar ner kopplingen i nedförsbacke så rullar den "lättare" ju högre växel jag har. Kan dock inte växla vid körning. Skrapar nåt förfärligt. Har en gång försökt tvinga i växel, trots skräp, utan att lyckats.
Pinjongen är inte schimsbar. Ligger fast i Lagerlöfs. Lika så diffhuset med kronhjul.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

TJW Johnsson (trådstartaren)

#9 » 19:50:38, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vara - Ligger fast i lagerfäste. Om jag startar på låga ettan och trampar ned koppling så stannar den snabbare än om jag skulle göra samma på höga trean. I nedförsbacke så betyder ju tyngdlagen alltid något. Och motorn påverkas inte något vad det gäller varvtal. Blir helt bortkopplad då kopplingen trampas ned.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

MekJan

#10 » 20:06:37, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta kronhjul och pinjong är tyvärr lite knepigare än det verkar vara på bilfixarprogram från USA ! :lmao: Därför denna undran ,delarna ska vara sammärkta och helst med hjälp av fjädervåg schimsade till rätt förspänning för att det ska funka lite längre än utanför verkstadsdörren . Med all respekt så leta och klura där det varit skruvat sist , räcker att det är en kulhållare i ett lager som är defekt . Mvh :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

TJW Johnsson (trådstartaren)

#11 » 20:34:29, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinjong och kronhjul är samslipade o köpta av reservdelsimport/sparex tillsammans med nya bultar. Kronhjul kan bara monteras på ett sätt på diffenheten. Pinjongen har underställda lager som är momentdragna och sedan satt tillbaka i lagerhållarna i bakkropp. Brythylsan mellan pinjong och växellåda kan tas bort och då kan traktor rullas lätt över garagegolvet.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Janson1

#12 » 22:41:56, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite frågor. Om du har friläge i, kopplingen uppe (driver) Om du trycker ner kopplingen, går det att lägga i någon växel då? Om du sen kör iväg och kopplar igen, stannar traktorn då? Eller vill den fortsätta att driva trots att kopplingen är nere? Går växeln att lägga ur igen vid stopp? (motorn igång).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TJW Johnsson (trådstartaren)

#13 » 23:06:35, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, går att lägga i växel.
Ja, traktor stannar, slutar rulla.(snabbare vid låg växel)
Ja, går att lägga ur växel.
Allt med motor igång.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Janson1

#14 » 23:20:55, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det då som inte verkar fungera?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#15 » 00:58:08, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TJW Johnsson skrev:Jag kan starta på valfri växel. Åker iväg utan att hugga. Alla höga o alla låga. Om jag trampar ner kopplingen i nedförsbacke så rullar den "lättare" ju högre växel jag har. Kan dock inte växla vid körning. Skrapar nåt förfärligt. Har en gång försökt tvinga i växel, trots skräp, utan att lyckats.
Pinjongen är inte schimsbar. Ligger fast i Lagerlöfs. Lika så diffhuset med kronhjul.


Läs detta, där står problemet som TS har. Att det skrapar något alldeles förfärligt när han ska tvinga i en växel.

Jag vill säga att det inte är något fel på växellådan utan handhavande fel av föraren eller rättare sagt kanske att det är oträning. Det är en osynkad växellåda så då måste man ha rätt varv på motorn när man byter växel annars så går det inte. Ett sätt är att man trycker ner kopplingen och lägger i friläget och släpper upp kopplingen, ger lämpligt med gas och trycker ner kopplingen och lägger i den växel som man vill ha. Det kallas att dubbeltrampa. Det tar en liten stund att lära sig tekniken. Jag är inget vidare på det nu för tiden då jag har fått lite sämre hörsel och över inte så mycket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: superståhl och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se