Halloj!
Har spenderat halva gårdagen med att gräva i en Same Laser 150, tydligen en 95:a, som inte vill starta. Den ska ha startat i somras och gjorde då en "rusning" för att därefter successivt ha sjunkit i varv för att till slut stanna. Därefter gick den inte att få igång igen och har alltså stått sen i somras. Jag tror dock "rusningen" kan ha varit ett mindre bra handhavande där man kanske gasat mycket vid starten, snarare än en äkta rusning. Men för säkerhets skull var jag beredd med en trasa och ett träblock...
Nu gjorde jag ett seriöst försök att få igång den. Bytte båda bränslefiltren som hade lite "paraffin" i sig men inte jätteskitiga. Gjorde rent förfiltret och glaskoppen som var ganska skitigt. Tyvärr hade jag ingen ny filterinsats där så jag fick sätta tillbaka den gamla. Luftade på filtren och lossade även några spridarrör men där kom det dåligt med soppa från båda pumparna.
Hade ett stort och bra batteri som var nyladdat (strax över 13v), hade anliggningsvärmaren till blocket på och en kupevärmare mot insuget.
Nu verkar det som jag inte fick helt 100 tätt vid glaskoppen vid förfiltret för där bubblar det. Kanske kan vara orsaken till dåligt flöde vid spridarna så ett nytt filter och packning ska beställas till nästa försök.
Men om det inte hjälper och man måste misstänka pumparna, hur funkar dessa på den här maskinen? Har inte sett nåt liknande dessa förr. Har inga bilder nu men ska försöka fixa. Det sitter 2 pumpar som bara ser ut som en platta mot motorblocket. Det skumma är att båda pumparna verkar leverera dåligt och det känns långsökt att båda beckat ihop/pajat? Borde kanske kolla ledningen dit från filtren och se om jag kan blåsa rent den.
Nån som har koll på dessa, är det komplicerat att ta loss dem för inlämning till firma för tillfixning? Klara vilken dieselfirma som helst dessa pumpar?
Hur kinkigt är det med gammal diesel? Tänkte först slanga ur dieseln och i med ny men gav upp efter 20L. Det var alldeles för mycket i och de dubbla tankarna är rätt feta. Soppan såg ändå bra ut tyckte jag. Nån som vet om de dubbla tankarna är konstant sammankopplade eller finns det nån kran för att stänga av mellan dem?
Det finns en kallstartsknapp vid den bakre pumpen som ska dras ut men den stannar inte ute, ska den det? Sen finns det en termostart som verkar ha en elventil för bränslet men den får inte ström när man värmer med nyckeln. Däremot får glödspiralen det. Ska ventilen få ström samtidigt som spiralen eller vad styr den tro?
Många frågor...