Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem Same Laser 150

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JD400 (trådstartaren)

#1 » 20:40:34, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Har spenderat halva gårdagen med att gräva i en Same Laser 150, tydligen en 95:a, som inte vill starta. Den ska ha startat i somras och gjorde då en "rusning" för att därefter successivt ha sjunkit i varv för att till slut stanna. Därefter gick den inte att få igång igen och har alltså stått sen i somras. Jag tror dock "rusningen" kan ha varit ett mindre bra handhavande där man kanske gasat mycket vid starten, snarare än en äkta rusning. Men för säkerhets skull var jag beredd med en trasa och ett träblock... :mrgreen:

Nu gjorde jag ett seriöst försök att få igång den. Bytte båda bränslefiltren som hade lite "paraffin" i sig men inte jätteskitiga. Gjorde rent förfiltret och glaskoppen som var ganska skitigt. Tyvärr hade jag ingen ny filterinsats där så jag fick sätta tillbaka den gamla. Luftade på filtren och lossade även några spridarrör men där kom det dåligt med soppa från båda pumparna.

Hade ett stort och bra batteri som var nyladdat (strax över 13v), hade anliggningsvärmaren till blocket på och en kupevärmare mot insuget.

Nu verkar det som jag inte fick helt 100 tätt vid glaskoppen vid förfiltret för där bubblar det. Kanske kan vara orsaken till dåligt flöde vid spridarna så ett nytt filter och packning ska beställas till nästa försök.

Men om det inte hjälper och man måste misstänka pumparna, hur funkar dessa på den här maskinen? Har inte sett nåt liknande dessa förr. Har inga bilder nu men ska försöka fixa. Det sitter 2 pumpar som bara ser ut som en platta mot motorblocket. Det skumma är att båda pumparna verkar leverera dåligt och det känns långsökt att båda beckat ihop/pajat? Borde kanske kolla ledningen dit från filtren och se om jag kan blåsa rent den.

Nån som har koll på dessa, är det komplicerat att ta loss dem för inlämning till firma för tillfixning? Klara vilken dieselfirma som helst dessa pumpar?

Hur kinkigt är det med gammal diesel? Tänkte först slanga ur dieseln och i med ny men gav upp efter 20L. Det var alldeles för mycket i och de dubbla tankarna är rätt feta. Soppan såg ändå bra ut tyckte jag. Nån som vet om de dubbla tankarna är konstant sammankopplade eller finns det nån kran för att stänga av mellan dem?

Det finns en kallstartsknapp vid den bakre pumpen som ska dras ut men den stannar inte ute, ska den det? Sen finns det en termostart som verkar ha en elventil för bränslet men den får inte ström när man värmer med nyckeln. Däremot får glödspiralen det. Ska ventilen få ström samtidigt som spiralen eller vad styr den tro?

Många frågor... :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Ludde eriksson

#2 » 20:47:52, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat med fullgasläge för att få kallstarten att "haka i"?
Thermostart känner man ju igen från bla Perkins, där ska ju värmen göra att dieseln kommer in i insugsröret, dvs
först när det är tillräckligt varmt öppnar ventilen så att bränslet antänds, inte bara rinner in i insugsröret.
Kan det ha med ngn slags elstyrning att göra?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

mathiast

#3 » 20:57:24, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som någon bränslepump kärvar,dom styrs av ett gemensamt stag så fastnar en i stoppläget så hamnar övriga där med.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JD400 (trådstartaren)

#4 » 21:01:45, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, inte testat fullgas. Instruktionerna för kallstart säger dock att man ska ha halvgas. Men ska prova om det gör skillnad! Ja, det är ju sant att ventilen borde slå till först efter en stund. Ska försöka kolla det också, tack för tipsen!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#5 » 21:05:29, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppen har varit inskjuten så vitt jag kan se. Och stoppstaget går tillbaka fullt, i alla fall vad jag kan se utifrån. Men det kan väl ha hängt sig inne pumpen iofs. Kan man se det på nåt sätt? Vad jag minns fanns det ingen lucka eller liknande för att kunna kolla.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

mathiast

#6 » 21:54:54, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får plocka loss en pump och se om staget rör sig,på modeller med elektronisk regulator finns en plugg på regulatorn som gömmerven insex där man kan kolla om det rör sig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JD400 (trådstartaren)

#7 » 22:12:56, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nåt speciellt att tänka på om man tar loss en pump?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

mathiast

#8 » 22:25:01, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålen är ovala så markera läget,sedan kan det vara knepigt att få upp en pump om reglerstången är i fel läge.
Kolla så du får bränsle till pumparna först så inte det är felet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JD400 (trådstartaren)

#9 » 22:46:54, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

mathiast

#10 » 23:02:19, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk av på att packningen mellan pump och motorblock är ett shims som bestämmer insprutningspunkten.
Varje pump har sin bestämda plats och sitt shims då att säga.
För övrigt är pumparna rätt enkla skapelser
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JD400 (trådstartaren)

#11 » 23:09:42, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är okej att återanvända packningen/shimset? Det är inget som tar skada vid demonteringen om man är försiktig? Det är en metallpackning då eller?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

v8larsson

#12 » 23:38:10, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni pratar om två olika motor modeller laser har nog den äldre typen av same motor på 6.2 liter med två block pumpar med vardera tre pump element och regulatorn inbyggd i motorns framkant.
v8larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:11, 07-12-2013
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same 100.6 Same, centurion 75,deutz dx 3.30

mathiast

#13 » 06:49:13, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lösningen har jag aldrig sett men så har jag inte skruvat med just laser 150 heller utan bara dom med en pump per cylinder.
Det är ju inga dussinmaskiner det här ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#14 » 06:49:53, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Men det är okej att återanvända packningen/shimset? Det är inget som tar skada vid demonteringen om man är försiktig? Det är en metallpackning då eller?

Tunnplåt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

JD400 (trådstartaren)

#15 » 07:57:05, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter misstänkt som det v8larsson säger stämmer. Är en 6-cylindrig motor det här, med 2 pumpar på höger sida blocket.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se