Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Luftning CAV pump MF 65 Som inte gör som jag trott den skulle

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

buurt (trådstartaren)

#1 » 19:08:43, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Som titeln lyder, bör detta ju varit en baggis.
Känner ändå att jag ju luftat pumpar i många år nu.

Troligen har jag fått ett hjärnsläpp eller annat, för jag fattar inte denna.

Som vanligt handpumpar jag och får bränsle till luftskruv "K" på bild, med grön pil, men inte till "J" med röd pil?
Bild

Alltså va?
Hur är det ens möjligt, pumpen fylls väl inuti, det är ju inget tryck på den sidan, bara fylla liksom?

I verkligheten ser det ut så här:
Bild


Är det någon som vill ha åsikter om varför?
Kan förpumpen påverka detta? Om backventilen krånglar, blir det ju inte lika högt tryck.
Men skulle då det blivit riktigt i snällhålet? Där är det ett djäkla drag på dieseln.
I stygghålet kommer inte en droppe.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670



2105

#2 » 19:15:05, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att köra på startmotorn med luftskruven öppen? Det har funkat på vår 65:a
Vad vore livet utan rakrör och dieselrök?
Användarvisningsbild
2105
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:13, 06-06-2017
Ort: Örkelljunga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 650 turbo
Volvo bm 350 Boxer
John deere 2650
John deere 1130
Mf 35 mp
Mf 65

Turbodiesel

#3 » 19:17:29, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många pumpar är det bara intern läckolja som når den övre skruven, inget flöde att tala om. Har den sen backventil i returanslutningen kommer det ingen soppa baklänges från filtret den vägen heller (vid luftning alltså). Sen finns det många med intern självluftning (en liten fas på mängdreglerventilen, de har ett högre kontinuerligt flöde till pumphuset.

Överblivet bränsle pumpas bara runt i gaveln, av den interna matarpumpen, det körs alltså inte fullflöde till retur som på många radpumpar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

buurt (trådstartaren)

#4 » 20:32:07, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2105 skrev:Har du provat att köra på startmotorn med luftskruven öppen? Det har funkat på vår 65:a


Hej!

Ja, jag har kört på starten med spridarna ur, så det blir en himla fart.

Turbodiesel skrev:På många pumpar är det bara intern läckolja som når den övre skruven, inget flöde att tala om. Har den sen backventil i returanslutningen kommer det ingen soppa baklänges från filtret den vägen heller (vid luftning alltså). Sen finns det många med intern självluftning (en liten fas på mängdreglerventilen, de har ett högre kontinuerligt flöde till pumphuset.

Överblivet bränsle pumpas bara runt i gaveln, av den interna matarpumpen, det körs alltså inte fullflöde till retur som på många radpumpar.


Undrar om jag inte fattar bara. Ska det inte komma bränsle där alls då?
Det visar ju att man ska lufta på pumparna där.

På alla jag luftat tidigare, har det varit lika bra drag i den över luftnippeln, som den undre?
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

mccormic

#5 » 22:15:39, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en vild tanke, kan det ha nåt med stoppen? Nåt som hänt under kåpan

På min 185:a så har det alltid gått få bränsle i båda vid lutning.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Michael Meier

#6 » 22:44:36, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev: ....
Det visar ju att man ska lufta på pumparna där.
På alla jag luftat tidigare, har det varit lika bra drag i den över luftnippeln, som den undre?


Det är olika, alla kåpor har inte luftskruv, kanske någon har bytt kåpa?

Läs TD's inlägg några gånger, han beskriver skillnaden i konstruktion och varför.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

buurt (trådstartaren)

#7 » 18:36:23, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ursprungsfelet var helt enkelt att matarpumpen inte gav tillräckligt med diesel.
Isär med den för att ordna med backventilerna, så var den delen ur världen.

Nästa problem blev att pumpen fastnat i sina kolvar.
Det är den femte pumpen jag tar isär, på ganska kort tid.
Jag känner att jag blir lite trött på RME inblandningen, som fäller ut i pumparna. Suck.

Under locket, ser det ut som katastrof, vid första anblicken. Det får man helt enkelt förbise och metodiskt rengöra allt.
Jag använder stålborste och rakblad.
Bild

Som vanligt sitter pumpkolvarna helt fast, nu längre in i pumpen.
Bild
Bild

Nu bättre.
Bild



Ihop med allt och tillbaka i traktorn och nu kommer det bränsle till spridarna, som det ska, efter ett tags luftande och malande.

Inte för att den startar ändå.
Den går på startgas och när jag blomsprutar in diesel i insuget.

Min fundering här nu är om spridare "sätter" sig? Jag inte varit med om det innan.
Kan de fasta så att de inte öppnar, helt enkelt?

För nu finns det ju bara alternativet att spridarna inte öppnar eller att insprutningspumpen inte ger tillräckligt med tryck för att de ska öppna, vilket inte känns särskilt troligt.

Jag har inte testat att ha en spridare ur och köra så, än. Mörkret föll och likaså regnet. Lusten tog slut för dagen.

Den snillrika konstruktionen med tank uppe på motorn, gör inte heller livet enklare som spridarurtagare.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Kungsis

#8 » 23:40:01, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att det är RME som ställer till det så djäkligt. Ser ju förskräckligt ut :sad: Nu blev jag orolig.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

buurt (trådstartaren)

#9 » 23:51:44, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Är du säker på att det är RME som ställer till det så djäkligt. Ser ju förskräckligt ut :sad: Nu blev jag orolig.

Mvh
Kungsis



Nja, det verkar så efter att ha pratat mycket med dieselpumpsmekaniker och oljebolag.
Vi har Q-star här, där tankar också jag, både privat och till företaget.
Det visar sig att den inblandningen av RME i dieseln (finns nog olika procentsatser) fäller ut.
Q-star garanterar hållbarheten på dieseln i ett halvår från produktionsdatum. Alltså tillverkning, distribution, lagring i tank på mack och tills den förbränts i ett fordon.
Det är nog inte alltid det går så fort.

Det finns ju outspädd diesel, blankdiesel, som de flesta säljer till tank, om man vill.
Just Q-star har det på sitt huvudkontor i Norrköping och på sina sjömackar.
Jag antar att båtfolket vet att de inte kan ha diesel som inte håller.

De kunde absolut leverera till tank, om jag ville.
Den kostar lite mer, dock inget mot vad det kostar att hålla på med pumparna, framför allt om man behöver ta till mekanikerhjälp.

Det finns också syntetisk diesel som förutom att vara snäll i utsläpp, inte heller åldras.
Den kallas lite olika, på olika källor. En Aspen-diesel, liksom.

Jag vet att många traktorsamlare som kanske luftar sina fordon någon gång per år, har sådant i tanken.
Även att den inte ryker alls, i stort sett, gör det fint att köra omkring med folk på släp och så.

Det är inte bara i gamla traktorpumpar det ser ut som kaos, det är även i nyare personbilar och andra fordon.

Eller som min dieselpumpskille sa senast "Vi har att göra, om man säger så"...

Bild på en annan pump jag rivit.
Bild

En Roosa-Master.
Man kan se på axeln, som legat inne i pumphuset, hur det sätter sig. Ser ju ut som rost, men det är den konstiga, halvsega, halv-fnasiga beläggningen som blir.
Just här spelar det ingen roll för funktionen, men i själva pumphuset, där kolvarna löper med extrem tolerans och utan fjädrar eller så, blir det betydelsefullt.

Jag har ännu inte fått reda på något som löser upp det.
Vet någon det, så är jag mycket intresserad.


Ha en fin helg!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

jpd

#10 » 00:03:16, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Jag har ännu inte fått reda på något som löser upp det.
Vet någon det, så är jag mycket intresserad.


Rödsprit funkar. :thumme:
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Kungsis

#11 » 00:22:45, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det är beläggning på ytorna. Jo det känner jag till och även blivit drabbad av :sad: Tyckte det såg ut som rost.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

buurt (trådstartaren)

#12 » 11:34:01, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
buurt skrev:Jag har ännu inte fått reda på något som löser upp det.
Vet någon det, så är jag mycket intresserad.


Rödsprit funkar. :thumme:


Detta ska jag genast testa.

Kungsis skrev:Aha, det är beläggning på ytorna. Jo det känner jag till och även blivit drabbad av :sad: Tyckte det såg ut som rost.

Mvh
Kungsis


Ja, det ser ut som rost.
Problemet blir ju när det lägger sig i pumphuset, då stannar kolvarna.
Det brukar bli efter en tids stillastående.
I mina fall efter månader eller år, fast vid minst ett tillfälle tog det en vecka...
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

perraiskogen

#13 » 18:35:27, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

thinner/förtunning funkar åxo bra har jag märkt
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

buurt (trådstartaren)

#14 » 20:11:27, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

perraiskogen skrev:thinner/förtunning funkar åxo bra har jag märkt


Löser det upp passivt, eller behöver man bearbeta?
Tanken är om det skulle lösa kolvarna, om man fyllde pumpen med det, utan att behöva demontera pumpen varje gång.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

perraiskogen

#15 » 15:16:40, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt hur det fungerar att bara fylla pompen, du måste ju få fram det till dom kärvande delarna.
Jag hade bland annat ett väldigt fint filter till en spridarprovare som blev igenkletad, lade filtret i förtunning i ca 5 min, ruskade lite på burken och blåste rent filtret och då var allt borta.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se