Hej på er!
Jag var ute å körde lite med min 4000, hämtade 2 skopor grus och hade en backe att kämpa med på tomresan. Dvs, jag använde ganska mycket motorbroms när skopan var full på hemvägen. Efter att ha fyllt hålor med gruset började maskinen helt plötsligt gå på två cylindrar. Den pustade och flämtade rätt hårt med. Väl hemkommen, fick ta sista biten på lågväxel, inte mycket kraft kvar, ställde jag mig på ett hyfsat ställe, inte säkert det går att starta igen.
Innan jag stängde av kände jag runt och kollade efter brustna packningar men intet. Dock, det flämtade rejält genom luftfiltret och jag hittade också oljepåfyllningslocket liggande på kanten till påfyllningsröret (ingen aning när det skuttat loss men ett under att det inte trillat dän och försvunnit i en åker).
Så, jag gissar personligen att antingen har en kolv skjutit hål och det andas rejält genom vevhuset. Men ännu troligare är väl att en ventil gett sig, borde ju isf vara insugsventil eftersom det flämtar så förbannat genom luftfiltret.
Är det någon som har tips eller vet vad som är "vanliga fel" på en Ford 4000? Maskinen är en -66'a och faen vet när den sist var isär eller hade toppen av. Packningarna ser ut att ha "suttit där ett tag" om man säger så. Har aldrig upplevt att den gått ojämnt eller så innan och den gick faktiskt rent på de två cyllarna som är kvar.
Jag lyfter på ventilkåpan ikväll och tar en kik, bilder kommer (roligare för alla andra som kör fast).
Är det någon som har en kvalificerad gissning? Vad brukar gå åt fanders på Fords 3-cylindriga?