Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 405, 4WD framaxel: Byte av packbox

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MartinF (trådstartaren)

#1 » 20:13:17, 26-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln är en ZF APL325 som läcker ur trumpeten. Det rinner ned på insidan av hjulet. Bilden visar var jag tänker skruva. Är jag på rätt väg? Ska jag dra ur hela drivaxeln sedan? Vad är viktigt att tänka på?


Bild
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405



mathiast

#2 » 21:13:55, 26-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1.Ta av hjulet och dela slutväxeln för i den sitter drivaxeln fast med en låsring,man vill inte försöka få tillbaka den långa drivaxeldelen när den är fastsatt i det tunga navet.
2.lossa din styrled och spindeltapparnas 3 bultar som du hittat.
3.svär i en timme på dom fastrostade spindeltapparna :smile:

ett tips är att byta samtliga p-boxar när man ändå har nere eländet och kolla så inte drivaxeln stödlager (bussningar) är väldigt glappa för då läcker det igen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nixs

#3 » 21:19:36, 26-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bussning och packbox cirka 3000 kr förra året.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MartinF (trådstartaren)

#4 » 11:26:40, 28-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack,
nu har jag svurit i en timme över dom fastrostade axeltapparna och det hjälpte inte. :grin: Jag har knackat med rostlösare utan framgång. Vågar nog inte prova med värme med tanke på tätningarna. Det är små springor under, vågar jag prova med en urdragare (om jag får tag i en) eller sabbar jag lagret då?

Styrleden verkar lika omedgörlig den med.

Återstår också att förstå vad det innebär att dela slutväxeln. Ska jag in bland olja och kugg och rota? Vore det inte enklare att dela drivknuten?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

mathiast

#5 » 17:30:26, 28-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du kollar bland pinnbultarna till hjulen så finns 2st försänkta bultar som du lossar (blir en timme till av svordommar) sedan delas navet i kanten där fälgen liggar an (svårt att förklara).
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#6 » 17:32:07, 28-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MartinF (trådstartaren)

#7 » 22:53:40, 28-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrleden lossnade mha avdragare.
Den övre spindeltappen vred jag ur med rörtång, undrar hur det egentligen ska göras?
Den undre tappen får nu stå över natten och dra rostlösare.

Funderar på att hänga slutväxeln i en wire för att hantera den, istället för att dela på den.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

nixs

#8 » 07:59:45, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinF skrev:Funderar på att hänga slutväxeln i en wire för att hantera den, istället för att dela på den.


Låt bli!! Mycket krångligare att sätta ihop!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MartinF (trådstartaren)

#9 » 08:10:30, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs: Du menar att jag ska låta bli att dela slutväxeln eftersom den är svår att sätta ihop? Eller menar du att jag ska låta bli wire-metoden för att det då blir svårt att få ihop spindelleden?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

nixs

#10 » 08:43:03, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinF skrev:Nixs: Du menar att jag ska låta bli att dela slutväxeln eftersom den är svår att sätta ihop? Eller menar du att jag ska låta bli wire-metoden för att det då blir svårt att få ihop spindelleden?


Wire-metoden.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

TobiasW

#11 » 13:35:48, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem att dela slutväxeln för att komma åt låsringen på drivaxeln, har gjort det själv på en Deutz förra året. Sedan kan man knacka ur spindelbulten med hjälp av en tunn huggmejsel som man slår in under överdelen där de 3 bultarna sitter.
Jag kan komma till Bäckebron och titta om du vill ha hjälp, du har väl mitt nummer...

/Tobias
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

MartinF (trådstartaren)

#12 » 13:44:06, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kom du, alltid trevligt att träffa en granne. :grin:
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Holger

#13 » 14:37:57, 29-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm nu inte att plåta operationen!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MartinF (trådstartaren)

#14 » 09:19:54, 30-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu fått ur också den undre spindeltappen och monterat av den ännu odelade slutväxeln med vidhängande drivaxel. Beställde ny P-box hos OIE för 64 kronor där den var lagervara istället för hos Lantmännen Maskin där den kunde beställas för 699 kr.

Den gamla packboxen hade ristat ett par grunda skåror i drivaxeln. Är det något att bry sig om eller blir det tätt ändå? Axeln känns ganska slät i rotationsriktningen men kanske tar jag en fin smärgel och drar av den lite.

Spindellagren tänker jag återanvända efter rengöring och återinfettning. Här borde det väl funka med vanligt entreprenadfett?

I väntan på packboxen drar jag mig fortfarande för att ta isär slutväxeln. Listan för och emot att dela ser alltså ut så här (?):
+ Lättare att återmontera spindelleden
+ Mindre risk att sabba den nya tätningen
- Arbetsinsats inklusive svordomar
- Det finns risker med att öppna en tät, ren och fungerande enhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

MekJan

#15 » 09:53:31, 30-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en valmet 604 som läckte i slutväxeln tillverkade urdragare till spindeltappen sen fick jag tillverka en specialnyckel till centrummuttern som ska dras så in i H###ete och dyrare packbox svårt att få bra så låt slutväxeln vara orörd .
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se