Var inte alltför säker på tändföljden, kolla i VHB för aktuell motor vilken den egentligen ska vara. Tänk också på att det inte är helt självklart vilken cylinder som är nr 1 på en gammal motor. Det kan lika väl vara cylindern närmast svänghjulet, som att det är cylindern längst fram.
Har du fått 100 % bekräftat vilka cylindrar den går på respektive inte går på (t ex genom att känna på grenröret, alt kasta snö på det för att kolla vilka avgasportar som blir varma) ?
Har motorn bra kompression på alla cylindrar? Utan kompressionsprovare brukar man höra tydligt på ljudet från startmotorn om en fyrcylindrig motor
saknar komp på en eller flera cylindrar.
Om det var fuktigt väder under de dagar traktorn stod, eller om den nyss var kallstartad när den stängdes av, så skulle felet kunna bero på att någon eller några ventiler som stod öppna under stilleståndet, har kärvat fast i styrningarna och nu inte vill stänga. I så fall saknar såklart cylindrarna ifråga kompression. Enklaste sättet att kolla den saken är att köra motorn med avtagen
ventilkåpa och se om alla ventiler rör sig normalt eller om någon eller några avviker (inte går tillbaks hela vägen upp).