Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur ställer man in ÖDP (TDC) på Case (David Brown) 1290?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

benganr (trådstartaren)

#1 » 14:51:19, 27-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insprutningspumpen på min Case (David Brown) 1290 har lagt av, så jag måste demontera den från motorn.
Nu undrar jag hur jag kan kolla att jag hittat ÖDP (TDC) för motorn?
Jag har laddat ner verkstadshandboken här i "downloads", men jag blir inte klok på hur jag gör ändå.
benganr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:16, 16-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat, Case, Zetor, VolvoBM



BMC

#2 » 21:27:39, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det ser ut på din Case, men allmänt så finns det en markering på en remskivavevaxeländan eller svänghjulet som skall stå mot en markering.
Sen kollar du på ettans cylinders ventiler att de är opåverkade, dvs det skall finnas glapp mellan ventilerna och vipparmen( då står den i insprutningsläge - mellan kompression och arbetstakt).
Finns det inget glapp så står du ett varv fel (det är ju en fyrtaktare så vevaxeln gör ju två varv på varje cykel), då får du alltså baxa motorn ett varv.
Cylindrarna jobbar i regel två och två, så när ettans cylinder står i tändningsläge står tex fyran (på en fyrcylindrig motor)mellan avgas-, och insugstakt- då skall båda ventiler vara påverkade, en stänger och en öppnar med lite överlapp.
Hittar du ingen markering kan du alltså leta dig fram genom att ta reda på tändföljden och se vilka cylindrar som följs åt i rörelsen.
Det brukar även vara en markering på pumpkopplingen som skall stå mot ett märke på insprutningspumpens gavel.
Som sagt detta är generellt, men gäller i princip alla motorer.
BMC
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], torsjöbertil och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se