MF 25 Hydraulproblem
Postat: 22:24:57, 25-03-2020
Har en älskad och "illa" omtyckt MF25:a av 1963 års modell. Håller med om att bromsarna lämnar mycket övrigt att önska. Har dock hittat en lösning på anskaffning av "renoverade". Jag lämnade in "stommarna till firman Rydahls i Karlstad och de limmade på nytt bromsmaterial till en mycket skälig peng. (men man får justera dessa (bromsar) rätt ofta)) Märk att bromsar står inom dubbla paranteser!
Men mitt problem är att hydrauliken ställer till det och det är bara ca 45 år sedan jag reparerade det senast! Håller med om att det var inte bättre förr men det är sämre nu! Då jag hade isär hydraulen första gången var det bara kolvpackningen som var dålig (trasig) bytte denna och allt fungerade tills för något år sedan då hydraulen blev allt sämre i lyftkapacitet. För några dagar sedan plockade jag av växellådans lock där det mesta sitter monterat. Fick för mig att det kanske var samma problem som förra gången, trasig kolvpackning. Tyvärr var det inte så och i all iver (fumlighet) vände jag på det gjutna cylinderhuset med ventilhus och reglerstänger. Plötsligt hade jag halva bordet fullt av hävarmar, stänger och brickor. Har försökt att sätta samman det hela men är inte alls säker på att det är rätt. Är det någon där ute i detta avlånga land som har en beskrivning, bild eller skiss på hur detta virr-varr av delar sätts samman till ett fungerande reglersystem? Detta är problem nummer ett.
Tror att pumpen kan ha sett sina bästa dagar och har därför försökt att införskaffa en ny men om jag tyckte det var svårt att få tag i broms-apelsin-klyftor är det mycket svårare att hitta en hydraulpump om det överhuvudtaget går? Har någon förslag? Detta är problem nummer två.
Det bereder mig stort nöje att läsa era inlägg i trådarna. Det är en lagom blandning av allvar och humor. Hur än allvarligt problemmet kan tyckas vara finns det alltid en glimt av humor med i redogörelsen.
Mvh/Björn
Men mitt problem är att hydrauliken ställer till det och det är bara ca 45 år sedan jag reparerade det senast! Håller med om att det var inte bättre förr men det är sämre nu! Då jag hade isär hydraulen första gången var det bara kolvpackningen som var dålig (trasig) bytte denna och allt fungerade tills för något år sedan då hydraulen blev allt sämre i lyftkapacitet. För några dagar sedan plockade jag av växellådans lock där det mesta sitter monterat. Fick för mig att det kanske var samma problem som förra gången, trasig kolvpackning. Tyvärr var det inte så och i all iver (fumlighet) vände jag på det gjutna cylinderhuset med ventilhus och reglerstänger. Plötsligt hade jag halva bordet fullt av hävarmar, stänger och brickor. Har försökt att sätta samman det hela men är inte alls säker på att det är rätt. Är det någon där ute i detta avlånga land som har en beskrivning, bild eller skiss på hur detta virr-varr av delar sätts samman till ett fungerande reglersystem? Detta är problem nummer ett.
Tror att pumpen kan ha sett sina bästa dagar och har därför försökt att införskaffa en ny men om jag tyckte det var svårt att få tag i broms-apelsin-klyftor är det mycket svårare att hitta en hydraulpump om det överhuvudtaget går? Har någon förslag? Detta är problem nummer två.
Det bereder mig stort nöje att läsa era inlägg i trådarna. Det är en lagom blandning av allvar och humor. Hur än allvarligt problemmet kan tyckas vara finns det alltid en glimt av humor med i redogörelsen.
Mvh/Björn