Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

David Brown med diesel i motoroljan

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Masola (trådstartaren)

#1 » 20:58:31, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej därute, har en David Brown 995 som har en dålig vana att späda ut motoroljan med diesel. Har kollat runt på nätet i olika forum och frågat kunnnigt folk och de svar man får är;
1) läckage från spridarpumpen ut till transmission (kass o-ringstätning).
2) "slapp" spridare som läcker efter att man stängt av motorn.

Tror för egen del mest på alternativ 1) eftersom motorn inte svartröker något speciellt, däremot kan blå pustar avges vid pådrag.

Motorn är lättstartad och går fint vid lätt arbete på låga varv, men vid högre varv t ex vid vägtransport bluddrar motorn och tycks gå på blott tre burkar av fyra möjliga. Således tappar den naturligtvis också orken på höga varv.

Tacksam för förslag till åtgärder.
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT



Jars

#2 » 21:23:08, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det största orsaken (packbox) på spridarpumpen sedan
har förpump som du kan hantera manuelt (membranet)
samt ifall maskinen har en glödspiral, kombinerad med direktpumpning
där har du 3 st om inte nån som fuller diesel i i oljan förstås.!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

LeifAndersson

#3 » 21:28:42, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det nästan vanligaste felet har du missat, det är läckage i matarpumpen.
Som nummer 2 kommer läckage i axeltätningen på insprutningspumpen. Sen är det läckage förbi kolvringarna från spridarna men även otät kallstartsventil i grenröret kan ställa till det.
Du får felsöka steg för steg. :thumme:

Tillägg: Som vanligt är jag för sen, Jars skriver snabbare. Men vi verkar vara på samma linje, så då kanske vi är på rätt spår. :grin:
Senast redigerad av LeifAndersson 21:34:20, 09-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rospigg

#4 » 21:55:54, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gubbar gubbar, vi ska väl hälsa Masola varmt välkommen till oss på Maskinisten!!!

Välkommen Masola!

Mvh Johan.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Masola (trådstartaren)

#5 » 22:06:08, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabba svar, helt suveränt, man tackar så mycket.
Verkar som om första åtgärden är att demontera och kontrollera matarpumpen.
Om det är matarpumpen som spökar, brukar den då vara kronslut eller räcker det med packnings/tätningsbyte (har konstaterat att det finns såväl rep.satser som nya pumpar att köpa hos t ex Olsson i Ellös)?

Tack så mycket Johan Rospigg för det varma välkomnandet (välkomnandet, fasiken vad det ordet såg konstigt ut i skrift på nåt vis...).
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

Masola (trådstartaren)

#6 » 22:24:20, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, matarpumpen och samtliga filter har bytts utan resultat. Nya spridarspetsar monterade och justerade till rätt tryck av en vettig verkstad, lika resultatlöst även det, ja det vill säga, härket går fortfarande inte rent (3 burkar av 4 möjliga är med på banan). Hur det förhåller sig med dieselutblandningen av motoroljan har jag inte kollat men jag jag misstänker samma bov i båda dramerna. I morgon sätter jag plan C i verket, dvs demontering av insprutningspumpen (CAV) och avfärd med densamma till en välrenommerad verkstad i Falu-trakten. To be continued...
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

rospigg

#7 » 08:54:38, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj Masola, och alla andra!!

Riktigt tråkigt att det inte kan va "bara" ibland....
Att den går på 3 av 4 cylindrar kan ju göra att bränslet smiter förbi kolvringarna, men jag har svårt att tro det skulle vara sådana mängder att det märks på motoroljan- förvisso, 100 timmars gångtid på höga varv...
Ta ett kompressionsprov. För att "se" skillnad om det är ringarna eller ventiler- oljekannan, några droppar i den med lägre tryck, ingen skillnad= ventilläckage. Tryckökning= kolvringar defekta.
Själv skulle jag satt alla 4 spridare ute i fria luften, kopplade till spridarpumpen och jagat runt på startmotorn för att se om någon avviker i bränslemängd.
Blev en liten roman detta, men jag hoppas det är till någon hjälp...

Ha en bra sensommar :thumme:

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

zetor 7045

#8 » 12:24:18, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
det kan nog vara kolvringarna som är defekta :sad:
lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Masola (trådstartaren)

#9 » 22:06:30, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tackar för tips, råd och ideer i detta delikata (?) ärende. Lämnade i dag in spridarpumpen och han kommer att riva isär den i morgon men han sa något i stil med; "Det är inget fel på den där pumpen, det är den bästa som nånsin tillverkats. Det vanligaste orsaken till att dom krånglar är helt enkelt att dom är fulla med skit".
Det var också orsaken till att han först ville riva pumpen och göra ren den innan han kontrollerade vilka tryck den gav, Hade han börjat med att testa pumpen hade han riskerat att förorena testutrustningen. Skall bli intressant att se vad dieselmeken kommer fram till, spänningen är ooolidlig som Harrysson brukade säga...
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

zetor 7045

#10 » 12:11:36, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hoppas det löser sig :grin:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Johnny Nyberg

#11 » 21:47:51, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag gjorde samma resa som du, finns i forumet nånstans. På min MF65 var svaret blockerad returledning. Det var stopp i anslutningen till dieseltanken. (Jag hade bytt matarpumpen och O-ringen först utan resultat.)
Mvh/ Johnny
Johnny Nyberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:24, 20-07-2011
Ort: Hörja
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF65

Masola (trådstartaren)

#12 » 09:53:10, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Johnny och tack för tipset, det där får jag allt ta och kolla upp!
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

Masola (trådstartaren)

#13 » 21:51:52, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, idag får man väl citera den på sin tid helt suveräne skidåkaren Per Elofsson med orden; " Det är bara att bryta ihop å komma igen". Monterade i kväll den nydonade insprutningspumpen, luftade igenom bränslesystemet och startade maskinen men den stånkar likförbannat fram på max tre burkar. Tusan j*vlar i helvete också. Har faktiskt inte checkat av Johnnys tips med igensatt returledning men jag skall kolla av det i morgon. Om inte det bär frukt blir det väl att i tur och ordning kolla ventilspel, lyfta topphelvetet samt rycka ettan och tvåans kolvar. Det är nämligen på dom två cylindrarna det gör minst skillnad på varvet när man lättar på spridarrören. Om inte någon ute i den oändliga cyberrymden har några andra tips då förstås.
To be continued...
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT

Johnny Nyberg

#14 » 22:02:48, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall gick motorn jämn o bra hela tiden både före och efter alla åtgärder. Kolla ändå för det är ju en av de enklaste saker att kolla.
Men jag tror inte att det är det som är orsaken längre i ditt fall...
Mvh/ J
Johnny Nyberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:24, 20-07-2011
Ort: Hörja
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF65

Masola (trådstartaren)

#15 » 21:53:11, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu järnspikar, nu jädrar i min lilla låda går David Brown 995 som en raket! Håll i hatten, för ni lär då knappast klara av att hålla er för skratt när ni läst upplösningen på denna sorglustiga historia.
Gick ut i morse för att kolla ventilspelet på lilla David när jag blev lite fundersam gällande kollen av övre dödläget på kolvarna. Vad göra? Jo, man ringer ju till DB-gurun i Umeå (att jag inte gjort det tidigare är ju en gåta...) och när jag förklarat vad grundproblemet var (oren gång etc) så svarade han; " det är nog inte alls något fel på inställningarna av motorn, men har du sett till så att inte spridarrören blivit skiftade på spridarpumpen, det är väldigt lätt gjort på den där modellen!"
Jag bara stammade i telefonen, hade ju givetvis inte ens tänkt tanken att det kunde var så jädra banalt men det var faktiskt förklaringen till det hela. Någon (inte jag, för jag köpte traktorn med vetskapen att den gick risigt så priset var också därefter) hade alltså vid något mekningsäventyr lyckats skifta plats på tryckrören till ettan och tvåans cylinder! :lmao: Bara att byta plats på dessa två rör och saken var biff!
Behöver det det tilläggas att jag kostar på mig en stänkare å en pilsner denna lill-lördag? :bira:
Masola
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:16, 09-07-2012
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 995, Same Explorer 60 DT


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: energia och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se