Hej och välkommen.
Dessa traktorer har mycket snack runt ikring sig om detta men om man bara vågar så får man en mycket trevlig allert pigg och stark smidig
traktor med bra hydraulsystem och bra
hytt.
Det är i proincip samma
transmission i alla små IH upp till 75 hk från mitten av 70 talet fram tilll nittiotalet. således samma som i BM 500. 2050 och 2250. identifieras slätt på torisions fjäderstaven som toppstångsfästetr sitter på och de vänstermonterade växelspakarna.
altså en beprövad konstruktion. svaga punkterna är ju som sagts
snabbväxel och
parkeringsbroms.
Snabbväxel är ett växelsteg som inte kräver att kopplingen används brukar ge en 15 % hastighets reduktion och motsvarande moment ökning.
smidigt när man kommer in i ett område med lite styvare
jord med plogen eller i mindre backar i transportkörning.
Snabbväxeln är den blanka spaken till vänster om rattstången. den ska altså dra i båda läge fram som bak fast då med lite lägre fart i bakre läget. det ska ju naturligtvis inte börja låta illa när du växlar med den.
snabbväxeln bygger på enkelt lamellpaket och frihjul. där lamellpaketet
driver på högväxel och frihjulet hugger in på lågväxel (vill jag minnas) det brukar vara frihjulet som rasar (vill jag minnas) ska man få det att hålla bra ska man inte frihjula i onödan i utförsbackar.
Annat som är bra att tänka på om den är att hålla koll på oljenivå, sköta byten och hålla varvet så den får rätt
tryck till lamellpaketet. liksom med de flesta snabbväxlar.
Parkeringsbromsen är en separat bandbroms som verkar på piniongaxeln. en smart lösning om det inte vore för att man inte märker att man glömt släppa den och alltså sliter ut i förtid om man glömmer den ofta. placeringen på piniongen gör den även lite marig att byta. Det finns två metoder: den ena delar man traktorn och jobbar bekvämt men är en stor och omfattande operation inkluderaande hytt lyft mm. den andra metoden bygger på att öppna en
lucka mittför på sidan vänstersidan som är lite för liten för jobbet men är man både vig och tålmodig kan det funka.
MEn innan man byter bromsbandet ska man kolla att handbroms mekanismen är ok, att wiren är hel. och naturligtvis kolla om det finns justeringsmån kvar..
Transmissionen måste ha en GL4 dvs en som klarar våta bromsar (diskarna går i oljebadet, kyler bra och minskar underhållet nästan helt på dessa)
Min personliga uppfattning är dock att IH motorerna är morgon trötta vid minusgrader. men det kan ju vara otur...
växelspakarna på BM modellerna är ju en historia för sig som IH modelleran inte lider lika mycket av PGA att BM valed att lågga
växel matrisen i hytten som sitter gummiuppgängd medan IH monterade matrisen i traktorkroppen och altså ger exaktare lägen.
Detta är ju det specifika för denna. i övrigt är ju suntförnuft och kolla om skicket duger till dina behov /plånbok.
Vad var det för
lastare??