Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt mrs David Brown 40D.

64 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#16 » 00:41:55, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalle! Det var hela Fem skruvar bakifrån. In under sits och verktygslåda och med lyftaxeln ivägen. Alldrigvarit så glad för knuten till halvtumshylsan som med detta..
Har altså haft locket av sedan sist och stått och runnit av. Lyckades lirka ur kopplingen och första axeln. Precis på millimetern att det går. Skulle underlättat att ha spärrat tryckplattan men hittade inga skruvhål till det men det kanske finns ändå. Kopplingsaxeln var inte utom räddning. En större rörtång fick fart på den och den blev nogsamt avborstad och infettad vid återmonteringen.
Har ikväll plockat ihop så jsg är tillbaka där jag slutade vid förra inlägget. Tryckplatta och svänghjul var gråa och rostiga så de putsades blanka med stålborste. Lamellen var 8,5 mm och en bit kvar till nitarna så den får en chans till då det verkar vara kopplingsaxeln som varit boven. Tog bort svänghjulet för att se om.vevaxeltätningen kundes göras något åt men det bedömde jag det inte som. Får bli ett senare projekt i så fall, kopplingen är ju inte utbytt så det kan bli fler gånger. Glömde dock låsa skruvarna till skjuthylsan. Men det ska nog ordna sig via rattväxelhålet. Jag ju lossade dem den vägen och nu är det ju "bara" saxpinnarna som ska i.
Bild
Bild
Bild
Bild

Denhär kaffelatte liknande sörjan som bott i växellådan dolde en hel del fastare föroreningar i botten. Spolat med oljeduschspruta med diesel så bäst att det bir ersatt med begagnad hybran som sköljolja i ett par byten framöver.
Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 14:44:01, 22-06-2020, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



igelkottar

#17 » 09:56:13, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat BEE :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#18 » 14:44:50, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :buga:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#19 » 15:56:40, 03-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra veckan skulle jag "bara" dra åt skruvarna som låser splineshylsan. Hade lagt på locket och dragit åt men glömt dem. Skulle ju gå bra . Tog ju bort dem innan jag lyfte locket. Tappade naturligtvis in ena nyckeln i lådan och omöjlig att få loss med de verktyg som stod till buds. Och locket satt som berget med packningslimmet :ohnej:
Igår kväll provade jag benen lite efter två dagar i sängen. Inhandlade en böjbar gripklo med magnet och ledlampa på biltema drive in. Blev inte det eleganta kirurgiska utlyftet man fantiserade om men efter lite pill så lyckdes jag få loss den från sitt parkerade läge i innandömmet och den ramlade ner på botten där jag kunde nå den med handen genom hålet under ratt växeln.. Och det är en sån sak som jag upptäckt med DB att de har vissa ganska kluriga lösningar på en drl saker medan annat inte är så långt kommet men att returoljan spolar upp på styrväxeln är ju ganska fiffigt. Vet inte hur det är men torde vara relativt få DB med utslitna styrväxlar.
Nåväl. Ratt och växelspakar är på plats nu iaf och nu återstår att få ihop kopplingskåpa och på med tank och koppla ihop allt..
Bild
Bild
Där ser man änden på nyckeln. Fotat med mobilen som trätts in ovanför ingående axel..
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#20 » 22:11:33, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades lirka ut nyckeln med en magnet/grip på böjligt skaft ftån biltema. Sedan har det inte hänt så mycket förrän idag då jag pysslade ihop traktorn. Inga stora problem utan det mesta föll på plats som det ska. Tyvär hade jag inte någon telefon med mig så detta och att jag körde en sväng ut på en odlingsväg har väl inte hänt. Fyllde en hel dunk olja i växellådan och det blev lite högt på stickan så när jag parkerat så rann det lite från kopplingshuset. Inte mycket att säga om. Mer tråkigt att det läcker från främre vevaxeltätningen. Får ta och kolla hur det ska vara.. Det pyser ut komp på spridare ett och tre också. Får väl ta en titt på det med. Kanske även fixa nytt första spridarrör för det läcker vid spridaren. Avgasröret sprider avgaser på alla möjliga ställen också får ta och hitta på något. Blir väl en sväng till biltema imorgon. Det som satt på är något heltokigt hemmabygge..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#21 » 03:22:54, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tisdags blev det en stunds pyssel igen. Spridare ett och tre läcker ut komp i massor så jag lånade hem en sätesfräs från jobbet. Tyvär är det så stora erosionsmärken i bottnarna att jag inte törs ta så mycket mer utan exakt kunskap om marginalerna.
Söker fortfarande nya spridarspetsar också men det är svårt att hitta något öht. Alla som påstår sig ha levererar spetsar mrd 4x0,28 hål mrdan originalet (bdll140s 6192) har 4x0,20 hål.
Har hittat 4x,21 hål men då kostar de 500 kr stycket, vilket inte riktig känns motiverat att lägga på denna nu.

Nåväl. Hon verkar tappa bränslet när hon får stå. Kanske inte så konstigt med tanke på att reglageaxlarna på pumpen läcker friskt. Hoppas få hem tätningsats snart så jag kan ta itu med det. Vet någon om det går att plocka pumpen utan att lossa drev eller dylikt?

För skojs skull tittade jag efter pumpens märkskylt, men den verkade blivit övermålad. Suck. Men det blev tillfälle att testa ett tips från en osynlig maskinist om att putsa med trasa med bromsvätska på. Det gick fantastiskt bra. Tog inte många minuter för att åstadkomma denna förvandling.


Bild
Bild

Efter idogt luftande fick jag iaf igång henne så jag kunde flytta henne. Blev en liten sväng på vägen. :thumme:



Ser på pumpskylten nu att DPA pumen verkar vara tillverkad på licens från Hartford machine screw company i Michigan.. Vem har hört om det förr?

Edit: verkar stå något här.. https://www.nytimes.com/1992/04/12/nyre ... ation.html
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ludde eriksson

#22 » 06:29:10, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju förvånansvärt ok! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#23 » 09:28:44, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite i artikeln jag länkade. Hartford machine screw company blev "standard screw" och heter nu Stanadyne! (dyne efter dynamometer!) välkänd dieselpumpleverantör än i dag. Ytterligare kul fakta är att de på 40 talet anställde en konstruktör med ideer om dieselinsprutning vid namn Vernon Roosa.. Kan inte vara bara ett sammanträffande att insprutpumpar på äldre jänketraktorer heter "Roosa Master"...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

GK63

#24 » 13:21:29, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis en sån där hade jag som första traktor, vid 14 års ålder :vissla: :driver: .
Min hade då en enkel klippan hytt utan störtbåge.
Användarvisningsbild
GK63
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:43, 08-11-2013
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

Ivar Risslén

#25 » 14:26:51, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ni en kortfattad beskrivning av Roosa Master utvecklingen.
https://www.asme.org/about-asme/enginee ... ction-pump
I artikeln finns det en länk till en broschyr som beskriver lite mer utförligt om utvecklingen. För ni som inte vill läsa första artikeln så finns en länk till broschyren här.
https://www.asme.org/wwwasmeorg/media/r ... n-pump.pdf
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer

#26 » 21:12:32, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:
...l

Vackert! ' :thummar:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#27 » 22:00:03, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har fröken fått rulla på fullas ett par timmar. Passerat bla Bro, Endre. Björke och Mästerby.

På förmiddagen regnade det och sedan var det massa strul innan jag kom iväg. Kl 15 åkte jag. 53 km i 25 km/h.
Straxt innan jag kom fram upptäckte jag att oljetrycket varierade med hur vägen lutade var ner på nästan noll när jag kom fram. Fanns ingen olja kvar i motorn. Hade skvätt ur en hel del ur oljestickshålet då jag inte fick i den ordentligt innan avfärd. Men en hel del gick genom främmre vevaxeltätningen med.
Allt gick ändå vägen. Hade en vagn med självtömmande container på släp.
Fem mil på fullgas med bluddrande motor. Läcker något syndigt runt spridare ett och tre.. Svårstartad. Fick slut på både startgas och bromsspray utan att få igång henne.
Värmepistolen fick dock igång traktorn. Blåste in i hatten och malde på det nu lätt trötta batteriet. Plöttsligt satre motorn fart som bara den. Då hade värmen nått fram till cylindrarna. Tog bilder men huven ser likadan ut fortfarande.. Och miljön är sig lik på bilderna med.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 11:40:18, 07-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#28 » 13:31:06, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avd fulmek... läckaget runt spridare ett och tre har orsakat lite huvudbry. Provade ju att brotcha bottnarna men såren var så djupa att jag inte vågade köra ur dem helt. Så har klurat på en lösning..
Kom på en metod jag nu testat. Ur med spridare och sprayar dem med koparpastaspray. Sedan kleta på avgaspasta typ gungum fast från biltema. Värma spridare och hål med varmluftspistol innan montering.
Provade och det verkar flåsa betydligt mindre om ens något. Stora frågan är om det går att dra ur dem igen. Hoppas kopparpastan och sotet som var på ska göra det möjligt. Annars är ju topplyft och renovering ändå "i pipen".
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#29 » 20:44:33, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att starta henne igen idag. Gick mycket lättare!
Men långt ifrån bra..
Kopplade för betesputsen och försökte trixa runt på gårdsplan mm men det är bökigt utan oberoende pto och
Lägesreglering..
Upplever det väldigt trögt att få ur växeln, men det kanske bara är korta spakar..
Ska kolla bakåt här hur jag gjorde med stödlagret i svänghjulet..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ludde eriksson

#30 » 03:09:09, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, med drivhjulsberoende uttag o belastning så är det väldigt trixigt....
Vill minnas pappa pratade om det, om det var vid tröskníng m bogserad tröska eller rentav bindare, att man blev fena på att höra hur o när det gick att skifta växel utan att koppla.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se