Hej alla!
Det är med lätt frustration jag skriver detta efter en hel dags mekande där jag till sist kom till bara till ruta 1 igen...
Jag köpte för ett tag sen en MF135 -73, vanlig 3-cyl perkins (AD3.152), och säljaren gjorde ingen hemlighet av att den läcker diesel i oljan, så jag har nog inte gett överpris för den (hoppas jag).
Nåväl, efter att ha bekantat mig mer med maskinen förstår jag att det handlar om stora mängder som läcker. Oljan är tunn som diesel 5-10 arbetstimmar efter oljebyte, och varvar man motorn så rinner det dieselblandad olja från oljepåfyllningsröret, mätstickan, men också runt en axel på framsidan av motorn. Oljetrycket är normalt direkt efter oljebyte, men nu står den på rött (det är väl sensorn som inte reagerar på den tunnflytande vätskan). Alltså hög tid att åtgärdas!
Jag har genom generös hjälp här på maskinisten fått tips att undersöka följande:
* matarpump
* axeltätning dieselpump
* kolvringar
Matarpumpen renoverade jag för några veckor sen. Jag tyckte mig faktiskt se en liten reva på membranet så jag hoppades på att detta skulle vara felet, men nej, tyvärr inte.
Igår fick jag hem renoveringssatsen till CAV-pumpen som nästa steg i felsökningen, men tyvärr gick jag bet här då jag inte fick isär den Jag hoppades att jag skulle vara en normalintelligent person, men här sköts hela min världsbild i sank... Jag skulle vara enormt tacksam om nån som har gjort detta och kan proceduren kan förbarma sig, annars ser jag ingen annan möjlighet än att lämna ifrån mig jobbet, och det vill jag helst inte.
Såhär långt kom jag:
* Jag tankade hem sprängskisser som jag hittade här på forumet, och jag hittade också en verkstadsmanual där det framgick i vilken ordning man lossar på saker vid demontering.
* Jag demonterade pumpen utan problem.
* I axeln, i framkant på pumpen, sitter en insex-bult som jag skruvade ur, och innanför den en metallring. Sen kom jag inte längre framifrån, axeln kunde inte fås loss eller ut på något sätt.
* Jag skruvade av locket på ovansidan och tittade, men där såg jag ingen möjlighet att får loss axeln, eller komma åt någon packning.
* På sidan sitter en liten lucka som jag öppnade. Då ser man innanmätet på pumpen och axeln, men fortfarande förstår jag inte hur man ska byta packningar runt axeln.
* I bakkant på pumpen kommer dieseln in från filter och matarpump och filter. Jag lossade fyra bultar och kom in i en pumpmekanism i form av en assymetrisk ring och två metallbiltar som rörde sig i sidled. Jag avlägsnade dessa, men kunde jag inte få loss något mer.
* På undersidan sitter två bultar. Jag skruvade loss dem och fann att någon del invändigt kunde rotera runt pumpaxeln då, men fortfarande kunde jag inte komma längre in varken i bakkant eller framkant på pumpen.
* Därifrån fick jag ge upp och skruva ihop grejerna igen. Traktorn startade igen iallafall, men ärendet är fortfarande outrättat.
Traktorn går bra på alla varv, startar superlätt även helt kall, och beter sig inte underligt i övrigt på något sätt. Inga tjuvstopp eller så. Avgaserna kan vid belastning bli lätt blå, men vid tomgång klart som luft.
Några direkta frågor:
* Måste man öppna pumpen så långt för att kunna byta packningarna runt axeln? Jag är förstås medveten om att kalibreringar kan förstöras.
* Hur i allsin får man loss den främre delen av axeln för att byta packning?
Innerligt tacksam för upplysande svar!
MVH