Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF135, Hjälp med renovering av CAV insprutningspump

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mrmanse (trådstartaren)

#1 » 18:13:39, 14-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Det är med lätt frustration jag skriver detta efter en hel dags mekande där jag till sist kom till bara till ruta 1 igen... :sad:

Jag köpte för ett tag sen en MF135 -73, vanlig 3-cyl perkins (AD3.152), och säljaren gjorde ingen hemlighet av att den läcker diesel i oljan, så jag har nog inte gett överpris för den (hoppas jag).

Nåväl, efter att ha bekantat mig mer med maskinen förstår jag att det handlar om stora mängder som läcker. Oljan är tunn som diesel 5-10 arbetstimmar efter oljebyte, och varvar man motorn så rinner det dieselblandad olja från oljepåfyllningsröret, mätstickan, men också runt en axel på framsidan av motorn. Oljetrycket är normalt direkt efter oljebyte, men nu står den på rött (det är väl sensorn som inte reagerar på den tunnflytande vätskan). Alltså hög tid att åtgärdas!

Jag har genom generös hjälp här på maskinisten fått tips att undersöka följande:
* matarpump
* axeltätning dieselpump
* kolvringar

Matarpumpen renoverade jag för några veckor sen. Jag tyckte mig faktiskt se en liten reva på membranet så jag hoppades på att detta skulle vara felet, men nej, tyvärr inte.

Igår fick jag hem renoveringssatsen till CAV-pumpen som nästa steg i felsökningen, men tyvärr gick jag bet här då jag inte fick isär den :sad: Jag hoppades att jag skulle vara en normalintelligent person, men här sköts hela min världsbild i sank... Jag skulle vara enormt tacksam om nån som har gjort detta och kan proceduren kan förbarma sig, annars ser jag ingen annan möjlighet än att lämna ifrån mig jobbet, och det vill jag helst inte.

Såhär långt kom jag:
* Jag tankade hem sprängskisser som jag hittade här på forumet, och jag hittade också en verkstadsmanual där det framgick i vilken ordning man lossar på saker vid demontering.
* Jag demonterade pumpen utan problem.
* I axeln, i framkant på pumpen, sitter en insex-bult som jag skruvade ur, och innanför den en metallring. Sen kom jag inte längre framifrån, axeln kunde inte fås loss eller ut på något sätt.
* Jag skruvade av locket på ovansidan och tittade, men där såg jag ingen möjlighet att får loss axeln, eller komma åt någon packning.
* På sidan sitter en liten lucka som jag öppnade. Då ser man innanmätet på pumpen och axeln, men fortfarande förstår jag inte hur man ska byta packningar runt axeln.
* I bakkant på pumpen kommer dieseln in från filter och matarpump och filter. Jag lossade fyra bultar och kom in i en pumpmekanism i form av en assymetrisk ring och två metallbiltar som rörde sig i sidled. Jag avlägsnade dessa, men kunde jag inte få loss något mer.
* På undersidan sitter två bultar. Jag skruvade loss dem och fann att någon del invändigt kunde rotera runt pumpaxeln då, men fortfarande kunde jag inte komma längre in varken i bakkant eller framkant på pumpen.
* Därifrån fick jag ge upp och skruva ihop grejerna igen. Traktorn startade igen iallafall, men ärendet är fortfarande outrättat.

Traktorn går bra på alla varv, startar superlätt även helt kall, och beter sig inte underligt i övrigt på något sätt. Inga tjuvstopp eller så. Avgaserna kan vid belastning bli lätt blå, men vid tomgång klart som luft.

Några direkta frågor:
* Måste man öppna pumpen så långt för att kunna byta packningarna runt axeln? Jag är förstås medveten om att kalibreringar kan förstöras.
* Hur i allsin får man loss den främre delen av axeln för att byta packning?

Innerligt tacksam för upplysande svar!

MVH
Senast redigerad av mrmanse 18:18:35, 14-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
mrmanse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:27, 14-04-2012
Ort: Bredared
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305-4, -88



Mikael.Johansson

#2 » 19:04:17, 14-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du var på rätt väg.
Axeln dras ut bakåt, så man måste lossa högtrycksdelen som sitter med tre skruvar, hydraulregulatorn som sitter inunder och varvtalsregulatorns hävarm.

Utförlig beskrivning finns i CAV DPA pump rebuild manual eller CAV_DPA_pump_manual_Range_Rover_sec_wat.pdf. som är samma.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

zetor 7045

#3 » 20:29:06, 14-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tråkigt :sad: men avgaserna behöver du nog inte oroa dig för en dieselmotor ryker nog alltid lite vid belastning :smile:
lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Turbodiesel

#4 » 22:46:35, 14-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta inte isär högtrycksdelen (stålklumpen som spridarrören ansluts till) efter du fått bort den. Det riskerar hela tanken med att göra det själv. Den har ändå inga interna tätningar att byta.
Renlighet är absolut superviktigt..


Var rädd om din pump, en läckande originalpump har enligt mig större värde än de nytillverkade piraterna.



Känns det det minsta tveksamt är det mycket bättre att lämna bort det.. En ompackning & kalibrering av en frisk men läckande pump måste inte vara speciellt dyrt,

Valet bör göras i ett tidigt skede.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mrmanse (trådstartaren)

#5 » 08:48:03, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för bra svar från alla! Får se om jag orkar ta tag i det idag igen, annars blir det i veckan som kommer. To be continued!

/Måns

**

Hur blir man en bra på något?
- Genom att fatta rätt beslut!
Hur vet man vad som är rätt beslut?
- Genom erfarenhet!
Hur får man erfarenhet?
- Genom att fatta fel beslut...
mrmanse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:27, 14-04-2012
Ort: Bredared
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305-4, -88

dimorep

#6 » 09:07:47, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byter man inte den p-boxen utifrån på de pumparna, efter demonterat hubben på ing.axel..?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mrmanse (trådstartaren)

#7 » 09:59:20, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du dimorep? Jag kunde verkligen inte komma åt någonting frammifrån, och den enda packningen i framkant var den stora triangulära som håller tillbaka olja, inte diesel. Den var tät redan från början.

/Måns
mrmanse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:27, 14-04-2012
Ort: Bredared
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305-4, -88

Turbodiesel

#8 » 13:45:30, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Byter man inte den p-boxen utifrån på de pumparna, efter demonterat hubben på ing.axel..?


Jo, det går. Finns även en o-ring på ingående axel som går att trixa ut den vägen..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fredde1

#9 » 07:29:13, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa insexbulten och håll i drevet (distans) med en polygrip eller liknande. (lös pump)

Sätt i en lång bult i hålet istället för insexskruven och knacka till lite försiktigt så den släpper.

Nu ser man packboxen som är ganska lätt att byta.

Distansen har splines som gör att den inte kan monteras fel.
Senast redigerad av fredde1 07:31:21, 18-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Bobcat X225 -96
fredde1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:17, 04-08-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X225

MF traktorer

Jars

#10 » 12:10:02, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på momenten ! O-ringen finns längs in på axeln, packboxen är den blåa, har du bytt dessa 2 då skall det vara slut på läckan !
Bild

Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: haraldur, Peaa1967 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se