Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ramlager nyper vid montering

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Krister Skoog (trådstartaren)

#16 » 23:06:27, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat lite ikväll...provade med att sätta i den gamla orginalveven med samma problem som resultat, nyper fast på fjärde ramlagret. Antar att man därmed kan utesluta att veven är problemet.
Provade oxå att bara sätta dit fjärde lageröverfallet utan de andra för att inte veven skall vara fixerad men samma resultat.
Förstår inte...veven gick runt innan jag monterade ner den!??
Mätte tjockleken på lagren men diffar inget...
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor



dimorep

#17 » 07:50:20, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt upp 4:e ramlagerläget som jag beskrev innan (både med och utan lagerhalvor) och vad blev isf måtten?


Bild
Här ser du ett ex på både uppmätning och riktningsförfarandet i samma uppsättning. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#18 » 10:21:01, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Skoog skrev:Har testat lite ikväll...provade med att sätta i den gamla orginalveven med samma problem som resultat, nyper fast på fjärde ramlagret. Antar att man därmed kan utesluta att veven är problemet.
Provade oxå att bara sätta dit fjärde lageröverfallet utan de andra för att inte veven skall vara fixerad men samma resultat.
Förstår inte...veven gick runt innan jag monterade ner den!??
Mätte tjockleken på lagren men diffar inget...


Man får en känsla av att 4:e lagerläget har blivit orunt.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

LeifAndersson

#19 » 11:06:29, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du synar det gamla lagret från 4:ans ram ur din motor ser det säkert "avvikande" ut.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#20 » 11:10:38, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket lager hade den gamla veven skurit på ? (4:e lagret?) har det gått mycket varmt? Har lagerhalvorna snurrat?

Värme och mekanisk påverkan kan göra att ramlagerläget tappar formen/skadas.

exempel på ramlager som snurrat (vridit sig) och jag skulle nog säga att det gått varmt med. :grin:
Bild

...bild på veven.
Bild


( har du kollat så oljekanalen till lagret är öppen, så det inte felet återupprepar sig?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jars

#21 » 11:24:05, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonting vid det axiala spelet kan vara felpositionerad !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Krister Skoog (trådstartaren)

#22 » 17:34:59, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu mätt upp 4:e lagerläget och mätt på 2:a som referens dock bara i blockets lodlinje då jag bara har tillgång till ett digitalt skjutmått just nu och resultatet blev:


Utan isatta lager 4:an= 83,96 2:an= 84,09

Med lager 4:an= 77,69 2:an= 77,80

Jag mätte oxå tjockleken på det gamla lagret som suttit på 4:an och det hade måttet 3,04 - 3,09 medans ett nytt har ca. 3,14 och det gamla lagret från 2:a låg på runt 3,11 - 3,13.

Gjorde oxå ett experiment och provade med 4:ans överfall på 2:an och vice versa och då nöp inte 4:e och 2:an gick lite trögt.
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor

PerJohansson

#23 » 17:39:22, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skjutmått ger knappt en fingervisning om vilken tiondel du ligger i, trepunktsmikrometer is the way to go!
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jörgen.ottosson

#24 » 17:53:46, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju skjutmått inget man mäter sådan med ( som du redan komentrerat...) med den diametern skulle jag förvänta mig en tillverkningstolerans på några hundradelar (kanske 4st, 0,04mm) som max och min mått på lagerlägena. Och samma på själva ramlagren (invändigt)

ramlagertappen ( på vevaxeln) kanske ligger på hälften (0,02mm) i tollerans mellan min och max men någon 1/10 mm mindre än lagren invädigt.

så du får någon stans 0,05 -0,1mm lagerspel, monterat.

( OBS jag har ingen data på din motor utan detta är bara hur det brukar se ut....)

Det är mycket troligt att ramlageröverfallet deformerats av värmen vid haveriet ( om det nu var det lagret som skar...) Att flytta över fallet kan ju vara en indikation, men det är inget sätt att kolla....det är inte säkert att centrum ligger på samma ställe i alla överfall, då det är något som sambearbetats.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#25 » 18:13:30, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger min röst på hålindikator (+ micrometer) till sådan uppmätning.

För att en uppmätning ska ge något så krävs följande:
1. Referensmått (vad det ska vara + toleranser) tex från VHB
2. Rätt mätutrustning (som såklart är i ok skick..).
3. Vana av att hantera mätutr. annars kan måtten blir väldigt varierande...

Har man inte allt detta så är det oftast bättre att lämna bort delarna för "uppmätning" speciellt om det bara handlar om ett engångsprojekt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Kallsmeden

#26 » 20:59:34, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten kommentar till dimoreps uppsättning: Jag brukar göra på samma sätt, men använder vippor istället. Med mätspetsförlängare är det svårt att få räta vinklar (större mätfel), speciellt om man vill rotera axeln för att mäta t.ex. kast eller orundhet. Men principen är rätt! :thumme:
Vill oxå poängtera att mätstativet måste vara stadigt, det får inte flexa.
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Mikael.Johansson

#27 » 21:28:33, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:...
För att en uppmätning ska ge något så krävs följande:
1. Referensmått (vad det ska vara + toleranser) tex från VHB
...


Man kan ju också referera till de 4 andra ramlagerlägena, både diameter och rundhet, om det är ett som avviker.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#28 » 18:29:35, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallsmeden skrev:Jag brukar göra på samma sätt, men använder vippor istället. Med mätspetsförlängare är det svårt att få räta vinklar (större mätfel), speciellt om man vill rotera axeln för att mäta t.ex. kast eller orundhet. Men principen är rätt! :thumme:
Vill oxå poängtera att mätstativet måste vara stadigt, det får inte flexa.


Se inga problem med indiktorklockor och mätspetsförlängare till denna typ av uppmätning, då ytan på lagerlägena (förh.vis) är så pass jämn att kulspetsen löper lätt där. :wink:
Blir ett x-antal vevar som mäts upp årligen och hade det funnits behov av annan mätutr (tex vippindiktor) så hade jag såklart satt upp det i stället. Mäturt. är aldrig någon bristvara direkt där jag jobbar, snarare tvärt om (märktes inte minst då vi flyttade..) så resurserna finns när/om det behövs.

Men håller helt med dig om det gäller uppmätning på lite sämre ytor (tex vid kromsläpp) eller om åtkomsten "rakt emot" är mera begränsad och självklart måste all uppriggning vara tillr. stabil, annars är det mest slöseri med tid att försöka mäta. :thumme:

Lägger in en "bonusbild" på en riktig mätfixtur för bla vevaxlar (dock av årsm. gammal...) och även den är avsedd för ind.klocka...
Bild


Mikael.Johansson skrev:
dimorep skrev:...
För att en uppmätning ska ge något så krävs följande:
1. Referensmått (vad det ska vara + toleranser) tex från VHB
...


Man kan ju också referera till de 4 andra ramlagerlägena, både diameter och rundhet, om det är ett som avviker.

För att se skillnaden JA, men de andra lagerlägena talar fortfarande varken om vilka mått det ska vara eller vad toleranserna max får vara och det är väl det som är det intressanta om man ska avgöra om något är OK (användningsbart) eller inte..? :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Krister Skoog (trådstartaren)

#29 » 07:45:42, 05-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är inte några toleranser angivna för lagerlägena i VHB.

Om det nu hänt något med lagerläget, vilket jag tycker det pekar på, räcker det att bearbeta det felande läget eller måste alla bearbetas?

Någon som vet kostnaden ungefär för en sådan åtgärd?
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#30 » 09:56:49, 05-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla ramlagerlägen måste lineborras i ett svep för exakt rakhet. Kostnaden beror lite på hur blocket ser ut när du lämnar in det, men räkna med minst 3k+moms. Beroende på hur mycket överfallen måste bearbetas.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se