Hej, jag svarar i tur och ordning:
Bert: 13000 timmar! Det är i den modishangen av tid som jag hade tänkt att vännen 430 och jag skulle jaga vindfällen tillsammans. Nu får vi se, jag ger inte upp hoppet om honom ännu, bara jag kunde få se en ritning/sprängskiss/verkstadshandbok innan jag "öppnar honom".
Christer: Ljudvallen klarar sig fortfarande
Hastigheten är direkt proportionell mot diametern, därmed även dess förändring.
Beroende på hur hårt pumpade däcken är så har jag ökat diametern med mellan 11 och 14% och därmed hastigheten i samma utsträckning. Jag utgick från 12,4" i.st.f. 13,6"x36 så han gick säkert inte i 30 km/h innan hjulbytet. Totalt sett och med tanke på att ordinarie föraren är en lugn skåning så är jag nog nästan på den lagliga sidan
Bengt Erik: Mycket intressant, en som "varit inne i problemet"! Allt verkar logiskt vad du säger, stora drevet kallar en del kronhjulet/drevet och lilla (allt är relativt) kugghjulet som
driver kronhjulet bör ligga snett framåt/uppåt i traktorkroppen. Därmed verkar det logiskt att man kanske får lirka/vinkla trumpeten/axeln lite framåt för att lossa en aning på ingreppet mellan kugghjulen.
Här kommer frågorna:
- Fanns det något som kan "trilla ur" när man lossat trumpeten, något man ska passa upp för?
- Vad slags tätning/packning sitter mellan
trumpet och traktorkroppen? Kan man återanvända den gamla eller går den åt skogen då man demonterar?
- Lossade du "koppen/lagerlocket" mot hjulnavet, ev. drog ut axeln ur trumpeten? Om så, vad slags lager fann du där? Jag har starkt för mig att mitt problem sitter i detta lager men man vet ju inte förrän "patienten är öppnad".
Mycket tack för era kommentarer och visat intresse.
Höga vederbörande på forumet: Bitte, Please, Por favor, ge mig nu access till verkstadshandboken så att jag inte längre behöver "famla i mörkret". Vännen 430 är nödvändig för att det ska kunna bli mera äventyr att skriva om på Maskinisten.net