Hej!
Har i ett antal år haft problem med att lamellen på min Valmet 305-4 från 88 klabbar fast vid kall/blöt väderlek. Finns en äldre tråd om det. Har använt en träpinne att hålla ner kopplingspedalen på vintern när den varit parkerad, men nu missade jag förstås det när kylan kom och får icke lamellen att släppa. Kört en lång stund. Dessutom har inte kopplingen varit helt bra på sommaren heller, det är svårare och svårare att växla, i synnerhet backen, och jag är rädd för att växellådan tar skada. Så jag lutar åt kopplingsbyte, och i så fall varianten utan klyvning, men jag blir inte klok på servicemanualen.
Kan kopplingen bytas på min 88:a utan klyvning? Jag tror det är standardmodell med L, H, R på gruppväxelspaken, ingen hishift eller vad det heter. Överkryssning av modellerna i sidhuvudet på manualen gör att man kan tolka det som att byte utan klyvning bara kan göras på 92:or och framåt.
Enligt manualen ska man använda nån bygel ET893670 för uttagande av koppling och en centreringspinne ETV 891211 vid ditsättning av koppling, klarar man sig utan dessa tro?
Tankar, råd och synpunkter emottages tacksamt.