Nu har jag fått gjort lite med projektet igen.
Jag har gjort rör med flänsar som skruvas fast i toppen och sedan rör som genomgångar i ventilkåpan. Detta för att kunna nå tändstiften utan att lossa ventilkåpan.
Det blev ett avsnitt, som kan ses här:
https://youtu.be/XOnlKzfoSXM
Jag var inne hos motorfirman och fick svarvat de sista två kolvarna också. Jag mätte in volymen och hamnade på 21-22 ml på kolvarna. Tänker att en ml ( cc) borde kunna vara inom tolerans.
Motorfirman har stora problem att få hem delarna från England, långa leveranstider och mycket är slut. En av de saker jag saknar är oljepumpen. Drevet på pumpen ur fotogenmotorn är rostigt och har för dålig yta, medans den ur lastbilsmotorn ser ok ut. Det som skiljer på dem är oljetrycksreduceringen. Är det någon här som har erfarenhet av att byta locket på oljepumpen för att få/ bli av med oljetrycksreduceringen?