Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Gengaskonvertering av traktor.

194 inlägg • Sida 11 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Blockstens trollet

#151 » 10:04:08, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle inte valmets gasmotorer fungera de är gjorda på Diesel motor och har gjorts i 100 tals för biogas och gengas började för 15 år med biogas traktorer och för 10 år sedan med gengas motorer till finsk gengas elverk volter.
Motorerna har förmodligen gnista skur system de har tändspole till varje stift.
Såg tuben är den plåt ventilkåpan ser att det hamnar mitt i hörnet ut de är att kolla att vipp armar går fria vid ner vinkling annars konserv burk ut eller vinkla ut ut rum innan av vinkling kollas naturligt vis från sidan skulle kåpan byggas upp då är det plattan runt fest botten och rör upp där fäst skruv går antingen innanför insex eller långa blir drag rör ner i platt kant utanför plåt svets kant låda plåt så lite vinkel pussel som möjligt.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)



ac tc

#152 » 15:21:16, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Då skulle inte valmets gasmotorer fungera de är gjorda på Diesel motor och har gjorts i 100 tals för biogas och gengas började för 15 år med biogas traktorer och för 10 år sedan med gengas motorer till finsk gengas elverk volter.
Motorerna har förmodligen gnista skur system de har tändspole till varje stift.
Såg tuben är den plåt ventilkåpan ser att det hamnar mitt i hörnet ut de är att kolla att vipp armar går fria vid ner vinkling annars konserv burk ut eller vinkla ut ut rum innan av vinkling kollas naturligt vis från sidan skulle kåpan byggas upp då är det plattan runt fest botten och rör upp där fäst skruv går antingen innanför insex eller långa blir drag rör ner i platt kant utanför plåt svets kant låda plåt så lite vinkel pussel som möjligt.


Om det är förbränningsrummet i en dieselkolv du avser så säger jag inte att det inte går bara att det inte blir bra. I valmets fall så tvivlar jag på att det är samma kolvar.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

fretchi

#153 » 15:46:23, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
fretchi skrev:
ac tc skrev:Använd fotogentoppen, insugningsrör och avgas limpa torde vara små bekymmer just nu, vad det gäller förvärmning så är det väl bara att sära och kapa lite i rören. ( jmfr med att koka ihop nått pålitligt sätt att få dit tändstift i en dieseltopp)
Kan aldrig tänka mig att dieselkolvens förbränningsrum funkar på en gasmotor då dess funktion bygger på att man sprutar in bränslet i den


Det finns bensinmotorer med förbränningsrum i kolven, som fungerar alldeles utmärkt. Till och med Volvo har en, B230K. Gäller bara att man får tändstiftet placerat någorlunda i centrum av förbränningskammaren, och lagom volym på den.

jo det stämmer men det ser inte ut som den närmast förkammar liknande rummet i en diesel kolv.
- ingen som har en bild på fotogen toppens förbrännings rum?
- hur långt ner i loppen vänder fotogenmotorns kolvar? ( vilken volym ligger i cylinder loppet vid öd )


En förkammare är ju en helt annan sak, de har ju en rejäl förträngning mellan förkammare och förbränningskammaren, typ 5-10 mm hål.

Fordson major (diesel)
Bild

B230K
Bild

Finns det gods så man kan svarva ur förbränningskammaren i kolven för att matcha önskad kompression vet jag inte varför det inte skulle fungera?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jupiter (trådstartaren)

#154 » 16:43:57, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
fretchi skrev:
ac tc skrev:Använd fotogentoppen, insugningsrör och avgas limpa torde vara små bekymmer just nu, vad det gäller förvärmning så är det väl bara att sära och kapa lite i rören. ( jmfr med att koka ihop nått pålitligt sätt att få dit tändstift i en dieseltopp)
Kan aldrig tänka mig att dieselkolvens förbränningsrum funkar på en gasmotor då dess funktion bygger på att man sprutar in bränslet i den


Det finns bensinmotorer med förbränningsrum i kolven, som fungerar alldeles utmärkt. Till och med Volvo har en, B230K. Gäller bara att man får tändstiftet placerat någorlunda i centrum av förbränningskammaren, och lagom volym på den.

jo det stämmer men det ser inte ut som den närmast förkammar liknande rummet i en diesel kolv.
- ingen som har en bild på fotogen toppens förbrännings rum?
- hur långt ner i loppen vänder fotogenmotorns kolvar? ( vilken volym ligger i cylinder loppet vid öd )


Jag hämtar fotogenmotorn på lördag, så på söndag borde jag fått av toppen och ta lite bilder på topp och kolvar.
Den fakta jag har är att slaget är 115mm och kolvarna är 100mm i diameter. Vad jag fått berättat för mig av en herre som skruvat mycket major, både fotogen och diesel är att kolvarna vänder vid topplan i båda fallen. Fotogenarens kolvar ska vara plana och hela förbränningsrummet är i toppen.

Jag har varit hos en motorfirma idag och tvättat, samt mätt lite prylar. De tyckte jag skulle svara ur toppen på kolven lite mer och göra koniska kanter, så jag kom ifrån förkammaren.
Samma spår som Fretchi är inne på.

Jag fick bilder messade till mig igår om hur förbränningsrummet ska utföras vid konvertering till gengas från dieseldrift. Lägger även med en bild på hur dieselkolven ser ut nu.
Tyvärr är den viktigaste bilden lite suddig, men det är ett tändstift istället för spridaren och ett större förbränningsrum med lutande kanter.




Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Jupiter (trådstartaren)

#155 » 19:12:07, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder du hittat Fretchi!
När jag skrev mitt svar missade jag att det blivit en sida till :)
Som test och laboration tänker jag att svarva ur kolven blir gott nog och det finns mycket material så det borde räcka.
Blir det att jag ska konvertera flera motorer ska jag absolut försöka hitta någon som tillverkar kolvar åt mig.
En bra modell är då förbränningsrummet som det på B230K kolven och den tabell jag bifogade.

Ac tc: Det skulle bli ett mycket kul avsnitt till kanalen om jag kan ta gengasbilen till något dragraceteam och de hjälper mig att få fram kolvar till min gengastraktor :)

Det kommer bli lite special med ventilkåpan, men sätter nog ett lite grövre rör på hörnet som det klenare får komma ut igenom.
Detta för att ta så lite plats som möjligt under ventilkåpan.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Blockstens trollet

#156 » 20:09:42, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lite intresanta infalls vinklar på gengas för egen del på lite saker lämpliga tändstift såg att ni satt U27ETR går gå upp U31ETR och ner U24ETR Rinab har ND och NGK sedan tittat på tuben modulet på gengas grytan med fler ide på om man blir att bygga något eget sådant men troligen något elverk med volvo B30 eller opel/vaxhall comendore. rak 6 motor
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter (trådstartaren)

#157 » 20:16:39, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Jag har fått lite intresanta infalls vinklar på gengas för egen del på lite saker lämpliga tändstift såg att ni satt U27ETR går gå upp U31ETR och ner U24ETR Rinab har ND och NGK sedan tittat på tuben modulet på gengas grytan med fler ide på om man blir att bygga något eget sådant men troligen något elverk med volvo B30 eller opel/vaxhall comendore. rak 6 motor


Vad bra!
Jo, det har blivit en intressant tråd tack vare alla bra inlägg :)
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Blockstens trollet

#158 » 12:00:22, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara rätt väg gå fräsa ur svarva Diesel kolv förbränningsrum ut mot kanterna runt.
Jo lite motor lära om någon undrar varför kolvar skall vara vända åt ett håll svaret är offset på kolvbultens centrumlinje för att sprida ut på lagret vändläget vilket ger längre livfslängd på lagren det blir annars som ett hamrat lager offset är mellan 0,25 på kort slaglängd och 0,50 mm på lång slaglängd kolvbulten i rätt vevaxel rotering vänder man blir det vibration och kort livslängd på lager och kolvbults lager.
Om alla kolvtillverkare gör offset vet jag ej om det finns 0 offset kolvtillverkar .
En bild för tvåa tacktare men gäller även fyra tacktare.
Bild

Det är väl så här din volvo 145 aggregat ser ut gjorde en skiss på den lite schematisk ritat.
Det finska filtret är lättare göra rent med blåsa i varje filter strumpa med tryckluft.
Bild
Det här är på 4 tacktare motor offset och märkning vevstakar.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 13:26:08, 08-02-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter (trådstartaren)

#159 » 19:16:51, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstenstrollet
Jag hade inte koll på det med kolvbulten ,så lärt mig något nytt igen :) Angående mitt aggregat blev det att jag svarade i din tråd först.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Blockstens trollet

#160 » 14:12:15, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog räkna på vad den motorns topplocks packningen blir från 16 till 12 kom fram till 2,8 mm och kolvsvarvning blir öka med 22 cm3 rummet i kolvens utrymmet med packningen på slagvolymen 902.75 cm3 är 60 cm3=16:1och med 82 cm3=12:1.
3.14x2500x115=902750=Bh=v

Motorns totala slagvolym är:
Pi gånger cylinderdiameter i millimeter upphöjt till två gånger slaglängden i millimeter gånger antal cylindrar delat med fyra gånger tio upphöjt till sex lika med motor volymen i liter.
3,14x100x100x115x4/4x1000000=3,611 liter

kompressionsförhållandet är
Slagvolymen plus komressionsvolymen delat med kompressionsvolymen lika med kompressionsförhållandet.
902,75+60/60=16,04583
902,75+82/82=12.009146

slagvolym cylinder är
pi gånger radien i millimeter upphöjt till två gånger höjden i millimeter lika med slagvolym.
3.14x50x50x115=902750=902,75 cm3.

Nu blev det rätt uträknat och rättat.
(Är 0,75 blev avrundar räknat 902 utan decimaler 0,75.
Plus fel räkna 902,75/56=16,120535 fel sätt räkna på enligt formler från boken)
För man tror kompressionen är 16:1 med fel formel men är 17:1 med rätt formel rätt räknat.
Senast redigerad av Blockstens trollet 11:33:15, 08-02-2021, redigerad totalt 11 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter (trådstartaren)

#161 » 17:58:18, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Tog räkna på vad den motorns topplocks packning blir från 16 till 12 kom fram till 2.5 mm och kolvsvarvning blir öka med 19 cm2 rummet i kolven rummet med packning på slagvolymen 902 cm2 är 56 cm2=16:1 med 75 cm=12:1.
3.14x2500x115=902750=Bh=v


Tackar!
Då blir det inte så mycket att svarva bort på kolvarna.
Planen är att vidga det förbränningsutrymme som är på dieselkolvarna. För att veta att vi hamnat rätt mäter vi volymen med hjälp av en plexiglasskiva med hål i som vi lägger över kolven och sedan fyller vi utrymmet med vatten ur en graderad spruta.
Detta är även för att se till att utrymmet blir lika stort på de fyra kolvarna.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

ac tc

#162 » 21:20:36, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att veta volymen på fotogen toppen?
Finns bensin kolvar till 3.6 liters motorn?
Och hur ser dom ut?
Har svårt att tro att bensintoppen flödar sämre, det är bara tre saker som bestämmer effekten på en sugis, flöde, volym och varv...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Blockstens trollet

#163 » 23:24:49, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fotogen toppen har 4,6:1 i kompressionsförhållande det blir ca 250-251 cm3 det blir med formeln 902,75+251/251=4,5966135 så det blir 251-82= 169 cm3 att fylla i gen nu vet jag inte om kolvar är plana eller typ diesel kolvar med grop.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Jupiter (trådstartaren)

#164 » 09:29:55, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hämtat en fotogenmotor och plockat av toppen på denna.
Kolvarna är helt släta och vänder vid topplan, så hela förbränningsutrymmet är i toppen. Den volymen som Blockstenstrollet räknat ut ligger i toppen och i packningen.
Ventilerna ligger som i en grop redan nu och jag tvivlar på att det kan ge ett bra flöde. FL toppen till dieselmotorn som jag tänker använda är gjord för att få ett bättre flöde.
Jag visar hur toppen och kolvarna ser ut i slutet på det här avsnittet: https://youtu.be/UPMEaJ2I6LM
Om man skulle använt fotogentoppen hade planing varit ända vägen ifall det inte är någon vattenkanal i vägen, men det blir nog inget vidare ändå.
Jag ska plocka ur en kolv och stake idag för att se vad det är för diameter på vevstakslagret. Enligt en tabell jag kollade på kan det skilja. Är det mycket material i fotogenkolvarna kan en väg vara att svarva ur dem istället för att få ett lämpligt förbränningsrum.
Dock verkar det vara svårt med fotogendelar, så det kanske är synd.

Vad gäller motorn i ren bensinutförande har jag för mig att den var på lite mindre volym och kompressionsförhållande 6:1, så inget imponerande det heller.

2 personer gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Jupiter (trådstartaren)

#165 » 12:09:32, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närbild på toppen.
Bild

Så här ser topplanet ut.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin, torsjöbertil och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se