torbjorn_forsman
Tackar för mycket intressant läsning!
Har du varit involverad i forskning på gengas?
Tanken med traktorn är att lägga tid och energi på detta bygge, för att få en bra, stark och användarvänlig
traktor.
Till min Volvo 145:as iordningställande och konvertering fick jag en del sponsring av delar och jag tror inte det ska vara omöjligt till detta projekt heller.
Jag vill bygga på en vanlig traktor som inte kostar en förmögenhet och där man kan få ett bra resultat.
Jag tänker att jag summerar lite av vad vi kommit fram till och hur jag tänker kring konverteringen och när vi landat i något så gör jag ett klipp om det till min kanal och hänvisar till denna tråd och forum. Kommer givetvis lägga en länk här också.
Funkar det?
Jag är fortfarande inne på att utgå från en Fordson Major med D4 motor.
Då jag vill ha oberonde
kraftuttag, inklädd störtbåge mm tänker jag mig en Power eller Super Major.
Vad gäller motorn tänker jag mig två spår i nuläget:
1. Jag bygger från en fotogenmotor som har plana kolvar och förbränningsrummet i toppen. Den har 4,6:1 i
kompressionsförhållande och frågan är om jag kan plana toppen nog för att få upp kompressionen. Jag vill upp i minimum 10:1. Det är blöta foder i blocket, så plana blocket blir för krångligt, om ens möjligt.
Planingen av toppen drar ju med stötstängerna också, kanske går att korta dem. Ska även jämföra med en diesel ifall de råkar vara kortare. Vad gäller tändningen tycker jag det låter bättre att ändra kurvan på förtändningen som Torbjörn föreslår, så satsar på att ordna det. Borde gå att balansera om med klenare fjädrar och/ eller tyngre tyngder? Alternativt om jag kan få dit en elektronisk fördelare. Tanken med projektet är att jag ska hälsa på folk med gengasbilen som kan hjälpa mig med mina projekt, så kamaxeln borde gå att få till också. Frågan är om det är någon skillnad på kammen i fotogenaren jämfört med dieseln?
Kolvarna har i båda motorerna en
diameter av 100mm och ett slag på 115 mm. Detta ger en cylindervolym av 3,6 liter.
Original är fotogenaren på 36 hästkarfter, vilket jag tycker är lite för en så stor motor, men fokus ligger väll på vridmoment istället. Tycker spontant att det borde vara enkelt att komma upp i samma kraft på gengas, men jag tänker att att det är lika bra att sätta målet högt, så ca 60 hk. Då blir det en bra, stark arbetstraktor.
Tänkte ta ett
insugningsrör från en diesel och bygga en gasblandare med originalspjället som gaspådrag och komplettera med gasintag och sekundärspjäll.
2. Jag bygger från dieselmotorn. Den har 16:1 i kompressionsförhållande, plan topp med direktinsprutning och förbränningsrummet i kolven. Här blir utmaningen att få till
tändstift istället för
insprutare. Johan Linell tog stift till någon fyrhjuling när han byggde om sin David Brown. Jag ska kolla närmare på detta.
Jag tänker att jag behöver en garageförgasare och då tänker jag mig att jag konverterar den till E85 (+30% på storlek av munstycken om jag minns rätt) Har för mig att E85 trivs bäst vid 14-14,5:1. När jag väl har en traktor blir det en kompressionsmätning först och främst och sedan ta beslut därifrån. Måste jag sänka kompressionen blir det extra
packning eller svarva kolvar beroende på hur det ser ut.
Jag tar bort dieselpumpen och monterar dit en fördelare från fotogenare och fixar den likt förslag ett. Tänkte på detta med
kamaxel? Detta med överlapp och vassa kammar gäller väll mest ottomoter eller gäller det diesel också?
Hoppas ni orkar läsa detta och kommentera!
Skickar med en länk till Johans bygge:
http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml