Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Gengaskonvertering av traktor.

194 inlägg • Sida 1 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jupiter (trådstartaren)

#1 » 23:49:27, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag funderar på att konvertera en traktor till gengas. Under året har jag konverterat en Volvo 145:a och nu tänkte jag ge mig på en traktor. Jag har gjort ett klipp om mina funderingar och hur jag tänkt göra som jag lagt ut på min youtubekanal.
Jag vet att det finns mycket duktigt folk på detta forum och vill gärna få era synpunkter på det jag tänker göra.
Finns det lämpligare traktor än Fordson Major? mm.
Här är en länk: https://youtu.be/nuPtOpny_6Q
Ha det gott!
/ Niklas

8 personer gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25



ac tc

#2 » 23:59:52, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver en bensinare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#3 » 10:33:40, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst KAN man gengaskonvertera en dieselmotor men det gör man antingen bara i yttersta nödfall till s k dieselgasdrift, eller också lägger man ner ett stort arbete på att bygga om den till ottomotor (ersätta spridarna med tändstift, ta bort ev förkammare/virvelkammare, och få dit ett tändsystem på lämpligt sätt).
Nackdelen med dieselgasdrift, dvs att man tillför en blandning av gengas och luft till insugningsröret och behåller spridare och dieselpump för att spruta in tändbränsle, är att man får kraftigt "dieselknack", som både ger risk för motorskador (samma slag som skador pga startgas) och mycket otrevliga avgaser.
Under kriget tillverkade Bosch s k "Dieselumstellzünder" just för ottokonvertering av dieselmotorer, det var en enhet med varvtalsregulator, vinkelväxel och tändfördelare som kunde monteras direkt istället för dåtida dieselpumpar. Men att hitta en färdig sådan idag torde inte vara helt enkelt.

Ska man konvertera en bensinmotor, så bör det vara en toppventilmotor (inte sidventil) med så hög kompression som möjligt. Det är bra om den har relativt liten cylinderdiameter i förhållande till cylindervolym och varvtal - alltså gärna en motor som är antingen långslagig eller har fler än 4 cylindrar. Med tanke på risken för frätskador (gengasen kan ju emellanåt innehålla syror, vid andra tillfällen alkaliska ämnen) så är det en fördel om topp och insugningsrör är av gjutjärn.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gaffa

#4 » 10:53:49, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statens maskinprovningar byggde och körde ett antal dieseltraktorer för gengas på 70-talet. Finns mycket att läsa om deras med och motgångar i detta krisberedskapsprojekt.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jupiter (trådstartaren)

#5 » 11:22:53, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Tackar för utförligt svar! Detta med enheten från Bosch var helt nytt för mig. Jag håller med om det du skriver och det är av den anledningen jag tänker mig en Fordson Major. På den är det direktinsprutning, jag kan ta fördelaren från en fotogenare och behålla original varvtalsregulator. Jag väger för och nackdelarna i mitt youtubeklipp: https://youtu.be/nuPtOpny_6Q
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Jupiter (trådstartaren)

#6 » 11:29:24, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa
Tackar för svar!
Det stämmer bra och jag har läst deras verkstadshandbok, samt talat lite med två av dem som var med på Svensk Maskinprovning i Umeå. Finns det mer "nyare" litteratur som du känner till? Hört talas om att FoA också bedrev egen forskning.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

wol

#7 » 15:11:28, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag inte så mycket om gengas men jag har alltid varit lite nyfiken på den tekniken och på din youtubekanal fans det några bra filmer som förklarade hur det fungerar. Jag har inte kollat på alla filmer men dom jag tittade på var lärorika och din volvo 145 funkade ju bra på gengas.
Och på tuben så kom det förslag på några andra filmer om gengas.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Jupiter (trådstartaren)

#8 » 18:37:31, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol
När man har byggt något, så blir ju utmaningen att göra det bättre nästa gång :) De klipp som jag hittat är oftast konvertering av en bensinmotor och det man gör är oftast att man ställer om tändning, så det tänder runt tio grader tidigare. Sedan är man nöjd att det överhuvud taget fungerar. Har man kommit förbi det kollar man ju gärna på hur man kan få till en motor som har kvar styrka och vridmoment. Helt enkelt hur man bygger en optimal gengasmotor. En sak som inte lyft i mitt klipp är om kamaxelns data är viktiga eller inte. En del säger att det spelar roll och andra inte.

1 person gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Göran Ekman

#9 » 19:01:35, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med, jag kan inget om gengas. En liten fundering Torbjörn skriver att det ska vara en toppventilad högkompsmotor. Obs jag ifrågasätter inget av det . Min farfar körde med gengas under första halvan av -40 talet.
Traktorn då var en Fordson från -20/-30 tal en lågkompad sidventilare som normalt kördes på fotogen, det fungerade men det kanske skulle gått bättre med en modernare motor.
Den här tråden kommer jag att följa.
För min del får det väldigt gärna lägga upp länkar till dina övriga filmer.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#10 » 22:40:08, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupiter skrev:wol
När man har byggt något, så blir ju utmaningen att göra det bättre nästa gång :) De klipp som jag hittat är oftast konvertering av en bensinmotor och det man gör är oftast att man ställer om tändning, så det tänder runt tio grader tidigare. Sedan är man nöjd att det överhuvud taget fungerar. Har man kommit förbi det kollar man ju gärna på hur man kan få till en motor som har kvar styrka och vridmoment. Helt enkelt hur man bygger en optimal gengasmotor. En sak som inte lyft i mitt klipp är om kamaxelns data är viktiga eller inte. En del säger att det spelar roll och andra inte.


Vad som egentligen är bättre än att bara ställa grundtändläget tidigare är, att ändra tändförställningskurvan så man får en mycket brantare centrifugaltändförställning (dels för att den långsamt brinnande gengasen ska hinna brinna färdigt innan kolven har hunnit för långt ner under förbränningstakten, dels för att utnyttja gengasens höga oktantal), men det utan att ha så tidigt grundtändläge att det blir risk för bakslag vid start eller svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet. Ev vakuumtändförställning bör inte användas.
Sen tändning vid tomgång är bra för att man kan hålla stort flöde genom gasgeneratorn även på tomgång utan att tomgångsvarvet blir för högt, det minskar risken för tjära i gasen vid tomgång eller att det blir svårt för motorn att svara på gaspådrag efter långvarig tomgång.

Det blir ju alltid mycket större strömningsmotstånd i ett gengasaggregat med gasrenare, kylare, långa rör mm än man är van vid från en bensinmotors insugningssida. Det gör att ventiltiderna bör vara sådana att motorn har bra möjligheter att vid alla varvtal få bra fyllnadsgrad trots stora strypningar på insugningssidan, dvs att överlappet mellan insugs- och avgasventil ska vara litet. "Vassa" kamaxlar med stort överlapp är olämpliga för gengas. Om man har en DOHC-motor, kan det ju finnas vissa möjligheter att justera överlappet utan att behöva kosta på specialslipade kamaxlar, t ex genom att kugga om det ena kamaxelhjulet eller göra ett nytt kilspår i det.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#11 » 09:33:15, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gjorde lumpen på T2 i Skövde hade vi två lastbilar med gengas aggregat för att träna på ifall... Smutsigt jobb som jag inte vill komma i närheten av igen, giftig gas också :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Jupiter (trådstartaren)

#12 » 11:26:31, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman
Den låga kompressionen var ett problem redan under andra världskriget, så det tillverkades speciella topplock till sidventilsmotorerna. En kompis har en Fordson sidventilare med gengas och på det topplocket står det ingjutet " High compression". Nu är det kanske inte så högt ändå, men säkert några snäpp bättre än original :).
Ett problem som nämns i böcker från andra världskriget är risken att överbelasta ram och vevlager mm.
Det är en anledning till att jag funderar på Fordson Major, Den motorn är ju en dieselmotor i grunden och byggd för det.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25

Göran Ekman

#13 » 11:50:54, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok de motorer som kördes på gengas för 75-80 år sedan var igentligen inte lämpliga för det.
Klurigt att det vara samma grundmotor till Fordson Major diesel och fotogen.
Av någon anledning kommer jag att tänka på Hesselman motorerna kan dom ha varit konstruerade för gengas drift ?
En länk till ditt tidigare projekt skulle jag tycka vore kul.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#14 » 13:32:50, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - visst var det du som hittat en artikel om gengaskonvertering från krigstiden?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Jupiter (trådstartaren)

#15 » 17:31:13, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Tackar för mycket intressant läsning!
Har du varit involverad i forskning på gengas?


Tanken med traktorn är att lägga tid och energi på detta bygge, för att få en bra, stark och användarvänlig traktor.
Till min Volvo 145:as iordningställande och konvertering fick jag en del sponsring av delar och jag tror inte det ska vara omöjligt till detta projekt heller.

Jag vill bygga på en vanlig traktor som inte kostar en förmögenhet och där man kan få ett bra resultat.
Jag tänker att jag summerar lite av vad vi kommit fram till och hur jag tänker kring konverteringen och när vi landat i något så gör jag ett klipp om det till min kanal och hänvisar till denna tråd och forum. Kommer givetvis lägga en länk här också.
Funkar det?

Jag är fortfarande inne på att utgå från en Fordson Major med D4 motor.
Då jag vill ha oberonde kraftuttag, inklädd störtbåge mm tänker jag mig en Power eller Super Major.
Vad gäller motorn tänker jag mig två spår i nuläget:

1. Jag bygger från en fotogenmotor som har plana kolvar och förbränningsrummet i toppen. Den har 4,6:1 i kompressionsförhållande och frågan är om jag kan plana toppen nog för att få upp kompressionen. Jag vill upp i minimum 10:1. Det är blöta foder i blocket, så plana blocket blir för krångligt, om ens möjligt.
Planingen av toppen drar ju med stötstängerna också, kanske går att korta dem. Ska även jämföra med en diesel ifall de råkar vara kortare. Vad gäller tändningen tycker jag det låter bättre att ändra kurvan på förtändningen som Torbjörn föreslår, så satsar på att ordna det. Borde gå att balansera om med klenare fjädrar och/ eller tyngre tyngder? Alternativt om jag kan få dit en elektronisk fördelare. Tanken med projektet är att jag ska hälsa på folk med gengasbilen som kan hjälpa mig med mina projekt, så kamaxeln borde gå att få till också. Frågan är om det är någon skillnad på kammen i fotogenaren jämfört med dieseln?
Kolvarna har i båda motorerna en diameter av 100mm och ett slag på 115 mm. Detta ger en cylindervolym av 3,6 liter.
Original är fotogenaren på 36 hästkarfter, vilket jag tycker är lite för en så stor motor, men fokus ligger väll på vridmoment istället. Tycker spontant att det borde vara enkelt att komma upp i samma kraft på gengas, men jag tänker att att det är lika bra att sätta målet högt, så ca 60 hk. Då blir det en bra, stark arbetstraktor.
Tänkte ta ett insugningsrör från en diesel och bygga en gasblandare med originalspjället som gaspådrag och komplettera med gasintag och sekundärspjäll.

2. Jag bygger från dieselmotorn. Den har 16:1 i kompressionsförhållande, plan topp med direktinsprutning och förbränningsrummet i kolven. Här blir utmaningen att få till tändstift istället för insprutare. Johan Linell tog stift till någon fyrhjuling när han byggde om sin David Brown. Jag ska kolla närmare på detta.
Jag tänker att jag behöver en garageförgasare och då tänker jag mig att jag konverterar den till E85 (+30% på storlek av munstycken om jag minns rätt) Har för mig att E85 trivs bäst vid 14-14,5:1. När jag väl har en traktor blir det en kompressionsmätning först och främst och sedan ta beslut därifrån. Måste jag sänka kompressionen blir det extra packning eller svarva kolvar beroende på hur det ser ut.
Jag tar bort dieselpumpen och monterar dit en fördelare från fotogenare och fixar den likt förslag ett. Tänkte på detta med kamaxel? Detta med överlapp och vassa kammar gäller väll mest ottomoter eller gäller det diesel också?
Hoppas ni orkar läsa detta och kommentera!
Skickar med en länk till Johans bygge: http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml

2 personer gillar det här inlägget.
Jupiter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:26:10, 14-03-2015
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-25


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se