Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Invändig motortvätt

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Morrie (trådstartaren)

#1 » 16:52:56, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En traktor som går som gårdstraktor går ofta lätt och tenderar att bygga upp avlagringar av olja och sot som bl.a. kan orsaka kärvande kolvringar har en kompis påpekat så nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av t.ex. WYNNS OIL SYSTEM CLEANER, hjälper det eller är det bara humbug, samt hur skall man undvika detta fenomen för nog skall väl en traktor fungera även om den få gå lite lätt. Wynns har ju sålts mycket lång tid och används av flera märkesverkstäder inom bilbranschen så helt bortkastat är det väl inte eller???
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340



fretchi

#2 » 19:42:48, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste tillvägagångssättet för att kompensera för kallstarter och korta upprepade driftstider är väl att helt enkelt byta oljan oftare.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#3 » 21:36:35, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte vidare smart att lösa upp skiten och pumpa runt det i systemet, en onödig och lite korkad produkt. Så länge skiten inte löses upp i oljan och snällt ligger som avlagring i motorn är den ganska ofarlig, det är just när den löses upp det blir kritiskt. Inte så smart att då köpa en dyr produkt för att just åstadkomma detta.
Utan som det sades tidigare:Regelbundna oljebyten där man tar hänsyn till det låga timuttaget och under vilka förhållanden traktorn arbetar räcker alldeles utmärkt utan undermedel. Hur lite man än kör sin traktor bör oljan bytas en gång om år om man är rädd om motorn. Och då behövs varken en herre jösses olja eller några undermedel. En bra dieselmineralmotorolja från en välkänd leverantör är allt du behöver. Även byte av oljefilter är väl använda pengar vid varje byte.

Edit: Justerade lite bokstäver.
Senast redigerad av LeifAndersson 21:41:42, 15-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#4 » 21:53:53, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu vill tvätta så kan man göra det med billigare medel:
1. Varmkör motorn så länge att oljan blir ordentligt varm.
2.Tappa ur oljan.
3. Häll tillbaks hälften.
4. Fyll upp till rätt nivå med diesel.
5. Kör motorn 20 minuter lugnt och stilla på måttliga varvtal, dock ej tomgång. Varvtalet ska vara så att du har bra oljetryck men inte högre än nödvändigt. Får du inget bra oljetryck förrän du når höga varvtal så är det bara att lägga ner, då är puffran för dålig i vev- eller ramlager.
6. Tappa ur igen. Det som kommer ur nu är svart och luktar hel*ete!
7. I med motorolja (kan vara billig olja). Nytt filter!
8. Kör motorn lugnt och fint 10-15 minuter för att skölja bort dieseln.
9. Tappa ur oljan, byt filter igen och häll i ny olja av en bra sort. Klart.

Jag har gjort så där ett par gånger och motorerna blir extremt rena invändigt.
Det görs dock på eget ansvar!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VHK116.1

#5 » 21:57:38, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både motorljor och bränslen har alla komponenter som behövs
för att hålla en motor inv.ren. Det var problem på 70-tal när
turbomotorer blev vanligare. Även gamla B 21 hade problem
och med täta oljekanaler i toppen.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#6 » 22:53:18, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge en motor körs på det sättet som den är konstruerad för och servas vid rätt intervall och med rätt mtrl så är det i princip inga problem, men om något / några av detta inte uppfylls så kan det bli det.

Mirakelmedel är dock ingen lösning, mera risk att istället skapa sig ett problem av de...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

arvebye

#7 » 02:05:18, 19-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikke bruk disse spesialmidlene mange jeg kjenner har prøvd med resultat att motorn bynner å bruke extremt mye olje.
arvebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:22:09, 16-01-2011
Ort: innset
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 350

fourdoor

#8 » 12:30:25, 19-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tvätta en motor invändigt som varit igång regelbundet skulle jag nog inte göra.
Men nästa motor som jag kommer över som stått under många år kommer jag definitivt att försöka med t.ex robbans variant på då dom enda 2 motorer som rasat för mig är dom som stått nerställda 8 respektive 30 år.
Halvt igensatta oljekanaler för vevaxel och balansaxel var resultatet.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eirik931 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se