Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IH 584 startar endast med hjälp av startgas

62 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

anders@habo.net (trådstartaren)

#16 » 13:39:41, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ivar, ja det har jag, det fins ett "Startläge" på "Stoppen" som är precis innan dödläget. Om du kollar på filmen "Test av startläge" så tycker jag att motorn går ojämnt i det läget.... borde den inte gå jämnt och kanske med lite högre varv? Men om det nu är så som en del skriver att kolvringarna sitter fast kanske jag skall köra en del med traktorn innan jag skruvar mer. /A

1 person gillar det här inlägget.
anders@habo.net
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 18-12-2020
Ort: Habo, Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584



anders@habo.net (trådstartaren)

#17 » 13:46:24, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Har testat ingen skillnad!
anders@habo.net
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 18-12-2020
Ort: Habo, Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

håkan 13

#18 » 14:24:13, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

antar att det är Habo utanför Mullsjö du finns?? testa med Lantmännen i Jönköping!! dom kan säkert provtrycka!!
om du har tur kanske du får låna en komp-provare också... jag har aldrig haft problem att låna grejer när jag behövt!!
nu är jag väl känd (eller ökänd) hos dom!! men kostar ju inget att fråga!!
lär väl varit dom som sålde traktorn ny... men sådär med delar numera!! är ju Axima som har reservdelar nu!!
sen finns ju dom här... https://www.tractorparts.co.uk/internat ... /84-series
där finns en hel del!! och sen har ju jag lite delar om det skulle va så... :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

anders@habo.net (trådstartaren)

#19 » 16:10:46, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:antar att det är Habo utanför Mullsjö du finns?? testa med Lantmännen i Jönköping!! dom kan säkert provtrycka!!
om du har tur kanske du får låna en komp-provare också... jag har aldrig haft problem att låna grejer när jag behövt!!
nu är jag väl känd (eller ökänd) hos dom!! men kostar ju inget att fråga!!
lär väl varit dom som sålde traktorn ny... men sådär med delar numera!! är ju Axima som har reservdelar nu!!
sen finns ju dom här... https://www.tractorparts.co.uk/internat ... /84-series
där finns en hel del!! och sen har ju jag lite delar om det skulle va så... :mrgreen:


Tack Håkan,japp rätt Habo. Ska kolla runt om någon kan testa och provtrycka spridarna, kan ju i samma andetag fråga om man får hyra ett instrument för att mäta kompressionen. Tractorparts verkar vara en kanonbra sida. /A
anders@habo.net
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 18-12-2020
Ort: Habo, Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

Janson1

#20 » 17:14:55, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang startgas så bör du undvika den helt och hållet, det kan sluta med knäckta kompressionsringar och knäckta kolvar i ringlandet, (det mellan kompringarna) Den bör tända till på thermostarten även om stoppen är helt utdragen. För att thermostarten skall fungera så bra som möjligt så skall slangen mellan luftfiltret och motor vara på plats, så att röken blir kvar och kan sugas in och antändas om den inte redan brinner. Sen så, använd traktorn ordentligt så kanske motorn går till sig igen...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

pluton

#21 » 22:07:13, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att du måste plocka av toppen och slipa in ventilerna. En klassiker när det regnat in i en motor är att avgasventilerna blir anfrätta och håller inte tätt.
Det farliga med startgas är om man sprutar in det innan man drar på starten för då får den en stor mängd på fel ställe och det kan förstöra en del när det smäller till.
Om du måste använda startgas så dra först på starten så att det är snurr på motorn när det sprutas in. Små mängder endast.
Min far hade en grävare med 23c-motorn, den svårstartade, och han använde startgas alla år på den. Gick ofattbart över 30k timmar innan renovering och startgasen hade inte förstört något. Men han var noga med att det var snurr på startmotorn innan han gav den små mängder startgas.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

BM 4 ever

#22 » 00:22:54, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På med motorvärmaren. Det brukar göra susen. Finns det ingen så funkar det med en värmefläkt oxå.
Som många andra redan skrivit: låt bli startgasen.
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

jampo

#23 » 00:52:20, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla på en harv o kör den varm så det luktar riktigt varmt o konstigt
Efter det vet du var du skall gräva,förmodlingen toppen men det är lindrigt
Lycka till

2 personer gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

johnneballe

#24 » 14:24:01, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 1 Va rädd om den traktorn, den är 4 hjulsdriven! Den är sällsynt.
Nr2 Aldrig nånsin bogsera en traktor med snabbväxel! Då kan du lika hjärna skrota henne.
Nr3 Lägg alltid snabbväxeln i LÅGläge när du stänger av motorn och likaså startar.
Jag tror som en del skrivit, lyft på toppen och slipa in ventilerna samtidigt kollar du spridarna, öppningstrycket ska vara 225 bar. Med en kompmätare var skulle du få ut av en sån? Att en cylinder inte hänger med? eller så visar det samma på alla och ändå har problem att starta? Problemet är ju fortfarande kvar, och du måste ändå riva sönder nånting. Nä JAG hade inte brytt mig om kompprov!
Dom ä r väldigt lättjobbade dom där motorerna, men kör henne riktigt varm, belasta henne!
Angående kallstarten i pumpen: Den funkar som choken på en gräsklippare. Din köldstart funkar.
När jag lyssnade på videon så lät hon förvånansvärt bra i maskin, och snälla låt bli startgasen!!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

qsecofr

#25 » 14:27:15, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min killgissning...

Verkar vara dålig kompression. När du kör på starten så snurrar motorn på i bra fart utan direkt motstånd låter det dom i mina öron.
Ryka verkar det heller inte göra under startförsök, antingen inget bränsle eller för dåligt komp? Bränsle borde den ju få då den går när den väl är igång tänker jag.

Kanske otäta ventiler eller som tidigare kommentarer kolvringar dom fastnat.


Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

ls76

#26 » 15:07:40, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders@habo.net skrev:
håkan 13 skrev:antar att det är Habo utanför Mullsjö du finns?? testa med Lantmännen i Jönköping!! dom kan säkert provtrycka!!
om du har tur kanske du får låna en komp-provare också... jag har aldrig haft problem att låna grejer när jag behövt!!
nu är jag väl känd (eller ökänd) hos dom!! men kostar ju inget att fråga!!
lär väl varit dom som sålde traktorn ny... men sådär med delar numera!! är ju Axima som har reservdelar nu!!
sen finns ju dom här... https://www.tractorparts.co.uk/internat ... /84-series
där finns en hel del!! och sen har ju jag lite delar om det skulle va så... :mrgreen:


Tack Håkan,japp rätt Habo. Ska kolla runt om någon kan testa och provtrycka spridarna, kan ju i samma andetag fråga om man får hyra ett instrument för att mäta kompressionen. Tractorparts verkar vara en kanonbra sida. /A

Du har ju inte mer än några mil till Aneby (Dieselmeken) Tel. 0380 81034 åk dit och få spridarna fixade.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Bacon

#27 » 17:42:00, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt fin traktor.
Nu kanske det ljuger på filmerna men
läcker ventilerna så ska det ryka kraftigt vitt/grått under startförsök. Är ringarna så dåliga ska det ryka kraftigt ur oljepåfyllningen/vevhusventilation. Är spridarna så dåliga att den inte startar så ryker det svart både under startförsök och under drift vid minsta belastning.
Jag tror inte motorn får bränsle som den ska, du skrev även att den kanske är lite slö. Det trögar nog på någe vis inne i pumpen

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Masseydriver

#28 » 18:34:51, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

IH 84-serien har väl elektrisk bränslematarpump ? den sitter nere vid tanken och startar när man slår på tändningsläget på nyckeln . man hör den som ett tickande läte. Fungerar inte el-pumpen blir den trög att starta .
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

anders@habo.net (trådstartaren)

#29 » 20:28:48, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Tror att du måste plocka av toppen och slipa in ventilerna. En klassiker när det regnat in i en motor är att avgasventilerna blir anfrätta och håller inte tätt.
Det farliga med startgas är om man sprutar in det innan man drar på starten för då får den en stor mängd på fel ställe och det kan förstöra en del när det smäller till.
Om du måste använda startgas så dra först på starten så att det är snurr på motorn när det sprutas in. Små mängder endast.
Min far hade en grävare med 23c-motorn, den svårstartade, och han använde startgas alla år på den. Gick ofattbart över 30k timmar innan renovering och startgasen hade inte förstört något. Men han var noga med att det var snurr på startmotorn innan han gav den små mängder startgas.

Tack för bra info, ska använda ditt tips när jag måste starta traktorn.
anders@habo.net
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 18-12-2020
Ort: Habo, Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

anders@habo.net (trådstartaren)

#30 » 20:34:09, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Väldigt fin traktor.
Nu kanske det ljuger på filmerna men
läcker ventilerna så ska det ryka kraftigt vitt/grått under startförsök. Är ringarna så dåliga ska det ryka kraftigt ur oljepåfyllningen/vevhusventilation. Är spridarna så dåliga att den inte startar så ryker det svart både under startförsök och under drift vid minsta belastning.
Jag tror inte motorn får bränsle som den ska, du skrev även att den kanske är lite slö. Det trögar nog på någe vis inne i pumpen

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Tack för bra tips och information. /A
anders@habo.net
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 18-12-2020
Ort: Habo, Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: allis chalmers tl14, mabh och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se