Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Support BM 430 byta kolvar foder

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

badhabits (trådstartaren)

#16 » 02:05:53, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok en liten uppdatering, sprickan hade inte gått ner till foderkant, men däremot uppåt mot topplock som är kaputt, så toppen fick ta största smällen verkar det som, ok är medveten om att spricka kan vandra neråt har beställt ny topp 168 pund + frakt 16 pund ebay sen ska ja fixa annan motor i beredskap, sen tycker ja väldigt lätt skruvad maskin men jag har bara skruvat med volvo motorer mm men inte perkins därför ropa ja lite på hjälp :grin: Så till slut vill bara tacka alla för roliga å bra svar ska lägga upp video när startat upp traktor och efterdragit å kört nåra veckor . Men är fortfarande lack på volvo att dom inte satte bättre maskin, tom en B19ell B21a hade varit bättre önskar alla en fin vår/ sommar
Senast redigerad av badhabits 02:55:00, 08-03-2021, redigerad totalt 2 gånger.
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål



magloman

#17 » 02:24:15, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog bättre äga traktorer som gjordes i större serier när dom blir så gamla.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

badhabits (trådstartaren)

#18 » 02:29:40, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är nog bättre äga traktorer som gjordes i större serier när dom blir så gamla.

ja typ en bra 350 boxer är nog vad man ska ha.min kompis har 2 boxer han sade varför köpte du inte en riktig trakor :grin: ja men det blir nog bra till slut, tänkte att tar loctite 609 i slutet / botten av fodren så kan dom inte dras ner fall nåt händer. allt kommer å bli bra gammal volvex kille :grin:
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål

BMC

#19 » 19:28:10, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu är jag inte så hemma på denna motortypen, men normalt skall fodret sticka upp över blocket.
Topplocket skall ju täta mot fodret/cylindern för att inte kompressionen skall smita ut.
Viktigt också att alla foder har samma höjd över blocket så att inte belastningen/tätningen blir ojämn.
På tex Scania får det inte skilja mer än några hundradelar mellan cylindrarna eller mellan de olika sidorna (höger/vänster eller transmissions/svänghjulssidan) på fodret.

1 person gillar det här inlägget.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

Tracdoc

#20 » 20:31:10, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja normalt ska fodren vara över blockplanet , men inte på dom här. jag gissar det är för att det är torra foder som är tunnväggiga och ömtåliga samt inga tätningar som på våta.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BMC

#21 » 09:46:25, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag köper det :bira:
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

torsjöbertil

#22 » 19:12:35, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min granne hade en sliten 430, som blåste toppackningen vartannat år ungefär, som byttes på den lokala verkstaden. För 5-6 år sedan gav den upp totalt, gick inte att starta, ansågs inte värd att reparera. Jag jobbade på en mindre verkstad mellan 1976 och 1997, hade skruvat en del med Perkins då. Jag rev ner den i garaget, två kolvar var skurna och toppackningen var trasig mellan två cylindrar. Jag monterade servicefoder med tunna foderchims under kanten, så fodret låg aningen över blocket. Traktorn är bortbytt nu, den var allmänt utsliten, trasigt kraftuttag, kärv styrsnäcka, rostig hytt, läckande insprutningspump och mycket mer, men motorn fungerade utan
problem. Jag vet att servicefoder anses dåliga, att loppen kan bli ovala eller få andra defekter, men jag har bytt på ett tiotal 3cyl Perkins utan problem. Den tidigare typen med kromfoder efterarbetades ju inte heller efter montering, vad jag vet.

2 personer gillar det här inlägget.
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M

badhabits (trådstartaren)

#23 » 20:09:16, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en så länge tuffar min gamla traktor på utan problem, ja köpte kolvar foder från traktordelar.net bytte kolvar foder av märket Vapormatic dvs kvalitets grejer lite dyrarare men det är det värt, samt köpte ny topp har jag bara haft tur dessa åren? nja det får tiden utvisa. Har pratat med andra som också gjort sk ful renovering med endast service foder och det har fungerat många år utan problem. Så det är bara tanka å va positiv :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål

badhabits (trådstartaren)

#24 » 20:45:58, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

badhabits skrev:Ok en liten uppdatering topplock som var kaputt, så toppen fick ta största smällen verkar det som, samt spricka i pinnbult i block var till foderkant
ok så här såg spricka i block och den hårt ansatta bulten i topp ut, toppen var usel med flera jack i och skador samt bild med nya kolvar å foder. Men allt fungerar än så länge. För den som behöver special verktyget till att dra i och ur foder så har jag det fortfarande kvar och kan låna ut det mot frakt avgift.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se